روند افزایش قیمت سیب‌زمینی تا ۱۰۶ درصد

روند افزایش قیمت سیب‌زمینی تا ۱۰۶ درصد

در جریان افزایش قیمت سیب‌زمینی در مدت اخیر، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که این کالا حتی در ماه گذشته نیز تا ۱۰۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

افزایش قیمت سیب‌زمینی از چندی پیش آغاز شده و فعالان بازار، نگه داشتن این کالا در انبار، صادرات و سردی هوا را از دلایل افزایش قیمت آن اعلام کرده‌اند.

این  در حالی است که بررسی روند قیمت سیب‌زمینی در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در مورد قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که این کالا نسبت به دی ماه سال قبل افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است.

طبق این گزارش قیمت هر کیلو سیب زمینی در دی ماه پارسال به طور متوسط حدود ۵۱۰۰ تومان بوده که ۹۷۰۰ تومان در آذرماه امسال رسیده و نرخ ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو در دی ماه امسال ثبت شده است. هر کیلو سیب زمینی در دی‌ماه امسال تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است.

بر این اساس، سیب زمینی در مقایسه با آذرماه سال جاری ۹.۱ درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

تغییر قیمت سیب زمینی در یکسال اخیر نیز حاکی از آن است که در سال گذشته متوسط  هر کیلو، ۵۳۰۰ تومان و اسفندماه ۵۱۰۰  تومان بوده است و در سال جاری در فروردین ۵۲۰۰، ‌اردیبهشت ۵۴۰۰، خرداد ۶۲۰۰، ‌تیرماه ۶۱۰۰، ‌مرداد ۵۸۰۰، ‌شهریور ۳۶۰۰، ‌مهرماه ۶۹۰۰، ‌آبان ۷۸۰۰، ‌آذر ۹۷۰۰ و دی ماه ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت خورده است.