رشد ۳۵۲ درصدی درآمد حاصل از صادرات در منطقه ویژه لامرد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد خبر داد: تاکید برحمایت از طرح‌های نوآور و فناورانه در راستای تحقق شعار سال

رشد ۳۵۲ درصدی درآمد حاصل از صادرات در منطقه ویژه لامرد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه از طرح‌های نو و فناورانه در راستای تحقق شعار سال حمایت می‌کنیم، با اشاره به اینکه سال جاری به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی» نامگذاری شده است؛ خواستار تمرکز بر روی مشاغل دانش بنیان شد و گفت: با توجه به اینکه بزرگترین مشکل و چالش کشور به حوزه اقتصاد و معیشت مردم برمی گردد؛ بنابراین تلاش مضاعف و جهادی به همراه فعال کردن مشاغل دانش بنیان، راه نجات اقتصاد کشور می تواند باشد.

احسان انصاری با تاکید بر اینکه نباید با تزریق ناامیدی به نفس خود و جامعه آسیب وارد کنیم، تصریح کرد: نامگذاری امسال نشانه از اهمیت مقوله تولید در نظر مقام معظم رهبری است.

وی درهمین ارتباط گفت: به نظر می‌رسد تاکید بر این موضوع به دلیل ماهیت تولید باشد، چرا که تولید تنها مقوله اقتصادی است که در صورت بروز تحول در آن، تمام شاخص‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در ادامه با مستعد قلمداد کردن این منطقه ویژه برای حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: با توجه به استعداد و ظرفیت های موجود در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، طرح‌های نو و فناورانه را مورد حمایت قرار خواهیم داد؛ در همین راستا از همه همکاران خود نیز تقاضا دارم بر روی شناسایی و حمایت از مشاغل دانش بنیان تمرکز کنند.

انصاری در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد که منطقه ویژه اقتصادی باید در زمینه تحقق شعار سال، بیشترین اهتمام را داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت‌ها و عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پرداخت و گفت: یکی از مسائل مهم و حیاتی برای منطقه ویژه اقتصادی، طرح انتقال آب از خلیج فارس به لامرد بود که در این راستا می بایست اقدامات موثری انجام می‌دادیم تا آب مورد نیاز منطقه به صورت پایدار  تامین شود.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، در همین زمینه جلسات متعددی با سرمایه گذار طرح برگزار شده که نتایج مطلوبی در پی داشته است.

انصاری با اشاره به اینکه در تیرماه سال ۱۴۰۰ الحاقیه‌ای به قرارداد قبلی اضافه شد که زمینه سرعت بخشی و جدیت بیشتر در شروع عملیات لوله گذاری و آبرسانی به شهرستان لامرد را فراهم کرد؛ ابرازداشت: این موضوع هم برای بخش صنعت و هم -با توجه به تنش آبی شدیدی که وجود دارد- برای بخش شرب حائز اهمیت است؛ به همین دلیل مقوله‌ »عمل مسئولیت‌های» اجتماعی مورد توجه ویژه منطقه قرار گرفته است.

وی در ادامه با اظهارتاسف از اینکه فعالیت این پروژه بزرگ برای مدتی متوقف شده بود، گفت: خوشبختانه «با حمایت‌های سازمان ایمیدرو» فرایند احیاء و عملیات لوله گذاری این پروژه هم آغاز شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، درباره وضعیت تامین و تولید برق پایدار منطقه نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: در سال گذشته نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر با هدف تامین و حفظ پایداری برق صنعت آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگترین کارخانه‌ آلومینیوم کشور و سایر صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد کلنگ زنی شد که با پیگیری‌های مضاعف سازمان ایمیدرو این مِگا پروژه هم اکنون در حال ساخت است.

انصاری با اشاره به اینکه قرار بود در زمان ساخت مجموعه سالکو اسکله ای نیز با مشارکت ایمیدرو و غدیر در بندر پارسیان توسط ایمیدرو ساخته شود، ابراز شد: در نهایت ساخت اسکله برای مجتمع سالکو انجام و مقرر شد نیروگاه نیز توسط گروه سرمایه‌گذاری غدیر ساخته شود. به گفته وی، به دلیل بدعهدی طرف های خارجی در تامین مالی، اجرای این موضوع مدتی به تعویق افتاده بود که خوشبختانه با همت تلاشگران وزارت دفاع کار اجرایی آن آغاز شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در خصوص زیرساخت‌های اصلی منطقه نیز گفت: در ابتدا در بحث زیرساخت‌ها بضاعتمان خیلی کم بود. زیرساخت‌هایی مانند آب و برق برای سرمایه‌گذار، سوله، جاده‌های شریانی و اصلی، پست های برق و... باید با برنامه ریزی اصولی ایجاد می شد و گسترش پیدا می کرد که با حمایت‌های سازمان ایمیدرو، اتفاقات مهم و قابل اعتنایی در حوزه سرمایه گذاری زیر ساخت‌ها را شاهد بودیم.

انصاری در بخش دیگری از سخنان با اشاره به وضعیت برگزاری مناقصات در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال مناقصه برگزار شد که بخشی از آنها در حال اجراست؛ علاوه براین نزدیک به ۸ هزار میلیارد ریال نیز مناقصه در حال برگزاری است و  قریب به ۱۹ هزار میلیارد ریال از مناقصات نیز در مرحله پیش از فراخوان قرار دارند که با این حساب در ماه‌های اول سال آتی، جمع مناقصات برگزار شده به رقمی معادل چهل هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی، مشارکت ۴۵ درصدی ایمیدرو در ساخت آزادراه لامرد پارسیان را به عنوان یکی از رویدادهای مهم سال 1400 مورد اشاره قرار داد و گفت: سازمان ایمیدرو با همراهی وزارت راه و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، در راستای حمایت از صنایع جنوب کشور و بطور خاص صنایع استان فارس، گام های جدی را برداشت و با افتتاح این پروژه، عملاً لامرد شهری بندری خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد همچنین حجم سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی را ۲۳۹ میلیون دلار به صورت ارزی و بالغ بر ۱۴۵هزار میلیارد بصورت ریالی اعلام کرد و گفت: دو طرح پتروشیمی با مساحت ۲۰ هکتار و یک طرح صنایع معدنی به مساحت ۵ هکتار نیز در شرف واگذاری است.

انصاری همچنین از اختصاص ۵ میلیون متر مکعب خوراک گاز به پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: دراین راستا جلسات متعددی نیز با وزارت نفت برای افزایش 32 میلیون متر مکعبی گاز مورد نیاز به منظور تامین خوراک پتروشیمی‌ها و تسهیل حضور پتروشیمی‌ها در منطقه در حال برگزاری است.

وی در پایان به رشد ۳۷ درصدی عملکرد ایمنی و بهداشت منطقه ویژه اقتصادی لامرد در ممیزی عملکرد سالیانه شرکت‌های تابعه سازمان اشاره کرد و گفت: علاوه براین رشد ۳۵۲ درصدی درآمد حاصل از صادرات کالا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹  و رشد ۲ و ۵۶۴ درصدی تولید آب شیرین از آذرماه ۹۹ تا کنون از دیگر دستاوردهای منطقه ویژه بوده است.