رشد ۲۰۰ درصدی ترانزیت خارجی بندر بوشهر 

کشورهای همسایه متهم آلودگی نفتی خلیج فارس

رشد ۲۰۰ درصدی ترانزیت خارجی بندر بوشهر 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در پنج ماه نخست امسال ترانزیت خارجی در این بندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.

محمد شکیبی نسب روز دوشنبه به خبرنگاران اعلام کرد: تا پایان مرداد ماه سال جاری افزون بر پنج هزار تن کالا از این بندر ترانزیت شده است.
وی عنوان کرد: بکارگیری گروه‌های کارگری تخصصی مناسب از لحاظ کیفی و کمی و عملیات شبانه روزی بندری، پایش مستمر عملیات تخلیه و بارگیری، کاهش سرویس تایم شناورها و بروکراسی از یک سو و فعالیت‌های شرکت حمل و نقلی از سوی دیگر از عوامل این رشد به شمار می‌رود. 
شکیبی نسب افزود: بیشترین میزان کالاهای ترانزیتی این بندر دام زنده و خودرو و بیشترین مقاصد این کالاها کشورهای قطر و عراق بوده است.
وی اضافه کرد: آماده سازی زیرساخت‌های بندری در سال‌های اخیر رشد چشمگیر در ترانزیت کالا از بندر قدیمی و خوشنام بوشهر را به همراه داشته است و علاوه بر این، بندر دیر نیز از بهار سال گذشته از مزیت رویه ترانزیت خارجی برخوردار شده است.
 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: در پنج ماه نخست امسال حدود ۲۰۰ باکس کانتینر تحت رویه ترانزیت خارجی در بندر دیر به مقصد کشور قطر بارگیری شده است.
 شکیبی نسب اعلام کرد: از ابتدای مرداد ماه سال جاری با همکاری گمرک ایران و اداره کل گمرک استان بوشهر مجوز رویه ترانزیت خارجی برای بندر گناوه نیز صادر شده است که می‌تواند عملکرد آن بندر را توسعه دهد.
وی اضافه کرد: در این راستا دریافت مجوز رویه ترانزیت خارجی برای بندر کنگان نیز در دست اقدام است.
شکیبی نسب اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به زیرساخت های بندری ایجاد شده و سیاست‌های سازمان بنادر و دریا نوردی، در ماه‌های پیش رو شاهد افزایش فعالیت‌های شرکت حمل و نقلی و رشد چشمگیر ترانزیت کالا از بنادر استان بوشهر باشیم.


عملیات نفتی کشورهای همسایه عامل آلودگی سواحل جنوب بوشهر
رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ادامه، گفت: در آخرین مورد، سواحل مناطق جنوبی استان بوشهر تحت تاثیر عملیات نفتی کشورهای همسایه آلوده شده است.
حجت خسروی افزود: سواحل جنوبی استان بوشهر از ابتدای نیمه مرداد ماه امسال شاهد آلودگی نفتی وسیع بوده است که در مرحله نخست بررسی برای شناسایی منبع آلودگی در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قرار گرفت و در این راستا ظرفیت‌ پایش‌های پهپادی، کوادکوپتر و شناورهای تندرو و روش نوین استخراج تصاویر ماهواره‌ای منطقه خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفت.
وی اعلام کرد: با بررسی‌ها و مدل سازی های انجام گرفته مشخص شد احتمال نزدیک به یقین آلودگی آب‌های سواحل جنوبی استان بوشهر از مناطق نفتی کشورهای همسایه (میادین نفتی العربیه) ناشی شده است.
وی گفت: در این راستا هماهنگی برای انعکاس موضوع به متولی محیط زیست منطقه خلیج فارس از طریق سازمان های محیط زیست و بنادر و دریانوردی انجام شده است.
خسروی اظهار کرد: همچنین در آلودگی ‌سواحل سیراف تیم مقابله با آلودگی بنادر و دریانوردی استان بوشهر به منطقه اعزام و به صورت فیزیکی نسبت به جمع آوری لکه‌ها و تاربال‌های نفتی رسیده به ساحل اقدام کرد.
وی گفت: این آلودگی به صورت ۱۰۰درصد قابل پاکسازی نبود و در هنگام وقوع آن، اثرات مخربی در محیط زیست ساحل باقی می گذارد، اما با این حال از تمام ظرفیت‌ها برای پاکسازی حداکثری استفاده شد.
حجت خسروی اعلام کرد: از ابتدای امسال ۳۸ مورد آلودگی دریایی در استان بوشهر رخ داده است که از این مجموع ۹ مورد آلودگی‌های نفتی فراساحل، سه مورد آلودگی ناشی از تاسیسات خشکی و بقیه مربوط به کشتی ها و سایر عوامل موثر در ایجاد آلودگی دریایی بوده است.