دلایل عمده ایجاد خستگی در یک ورزشکار چیست؟

دلایل عمده ایجاد خستگی در یک ورزشکار چیست؟

یک فیزیولوژیست ورزشی به بررسی دلایل عمده ایجاد خستگی در یک ورزشکار پرداخت.

سلیم شریعتی اظهارکرد: گاهاً برای فوتبالیست‌ها پیش آمده است که اگر تمرین‌هایشان با ریکاوری کافی همراه نباشند نتیجه آن احساس خستگی حاد در عملکرد فوتبال و کاهش اجرای فعالیت‌هایشان در میادین  ورزشی می‌شود.

وی بیان کرد: گاهی  ورزشکار این افت را ناشی از کمبود تمرینی خود می پندارد و به تلاش‌های ورزشی خود اضافه می‌کند و این اوضاع را بدتر می‌کند، در حالی که دلایل عمده ایجاد خستگی، دفع اسید لاکتیک، لاکتات و مواد زائد از بدن ورزشکار است.

این فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که خستگی مغز قدرت عضلات و سیستم عصبی را کاهش می‌دهد، افزود: تجمع  اسید لاکتیک و لاکتات در خون و عضلات، تخلیه ذخایر گلیکوژن عضلات اسکلتی و کبد، افت قند خون، تخلیه فسفوکراتین عضلات ناشی از استلرت ها و انفجارهای  پی در پی، تجمع پتاسیم بیرون غشاء سلول  و داخل از جمله موارد در ایجاد خستگی در یک ورزشکار محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد:  در واقع یکی از موارد مهم سرد کردن، برگشت خون به قلب از اندام‌های فعال تحتانی است که این فرایند طی سه مکانیزم انجام می‌شود که می‌توان به فرایند تنفس، فعال کردن تلمبه عضلانی و فعال کردن دریچه ها و کانال‌های سیاهرگ و از طریق دم و بازدم‌های مکرر و انجام حرکات کششی خاص و مشارکت انقباض‌های عضلانی تحتانی  و عضلات دیافراگم و شکمی در هنگام تنفس اشاره کرد.