دریافت هزینه ورودی روستاهای فارس از گردشگران ساماندهی می‌شود

دریافت هزینه ورودی روستاهای فارس از گردشگران ساماندهی می‌شود

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: اقدام باغ‌ها و روستاهای فارس برای دریافت هزینه ورودی از گردشگران باید قانونمند و متناسب با خدمات ارائه شده باشد؛ بر همین اساس ساماندهی قابلیت‌های گردشگری در استان در دستور کار است.

محمد فرخ‌زاده سه‌شنبه اظهار کرد: گردشگری دارای ضوابط و قوانین خاصی است که این ضوابط باید در سراسر استان فارس رعایت شود زیرا معتقد هستیم برای صیانت از صنعت گردشگری و ارتقا این صنعت در استان باید شرایط مطلوب و مناسبی را برای حضور گردشگران فراهم کنیم.

نادیده گرفته شدن ضوابط گردشگری در برخی روستاهای فارس

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: متأسفانه اخیرا به دلیل دوگانگی در سیستم حاکمیت و شوراهای شهر و روستا که هر کدام قوانین خاص خود را اعمال می‌کنند با مشکلاتی در حوزه گردشگری مواجه شده‌ایم.

فرخ زاده افزود: در حال حاضر در قالب مصوبات شورایاری مبالغی از گردشکران برای حضور در برخی روستاهای هدف گردشگری به عنوان ورودی اخذ می‌شود.

وی اضافه کرد: البته اقدام روستاها برای دریافت هزینه ورودی در صورتی که مراحل قانونی را طی کرده باشند و خدمات متناسب به گردشگران ارائه دهند اقدامی قانونی است.

معاون استاندار فارس بیان داشت: دهیاری‌ها در برابر دریافت هزینه از گردشگران باید خدمات متناسب با حوزه گردشگری مانند پاکسازی روستا و جمع‌آوری پسماندها و زباله‌ها، خدمات سرویس بهداشتی، نمازخانه، جای پارک خودرو و حتی خدمات اقامتی ارائه دهند. اما متأسفانه اخیرا متوجه شده‌ایم که این مبالغ در برخی روستاها بدون ارائه خدمات یا حتی با ارائه ناقص خدمات اخذ می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر افزون بر دهیاری‌ها برخی از دستگاه‌های دیگر هم اقدام به اخذ ورودی می‌کنند. به عنوان مثال در آبشار مارگون‌ که از جاذبه‌های طبیعی استان فارس به شمار می‌رود دهیاری و محیط زیست به ازای ورود هر نفر گردشگر به این منطقه مبالغی دریافت می‌کنند. بدون شک این چندگانگی‌ها که در شرایط کنونی به وجود آمده باعث بروز مشکلاتی در عرصه گردشگری شده است.

غیرقانونی بودن دریافت هزینه ورودی توسط باغ‌های بدون مجوز گردشگری

فرخ زاده افزود: برخی از باغ‌ها هم‌ بدون مجوز از مردم مبالغی را به عنوان ورودی اخذ می‌کنند که طبق قانون تنها باغ‌هایی که مجوز گردشگری از سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده‌اند می‌توانند نسبت به اخذ وجه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند در ازای ورود گردشگران به باغ‌هایشان وجهی را اخذ کنند حتی اگر بر اساس مصوبه، مجوز دهیاری را داشته باشند باید این کار به تأیید بخش، فرمانداری و هیئت تطبیق نیز برسد.

فرخ زاده گفت:  برخی از صاحبان باغ‌ها در استان فارس یا به طور کلی مجوز برای فعالیت گردشگری نگرفته‌اند یا خدمات لازم را ارائه نمی‌دهند؛ این مسائل باعث بدبینی گردشگران در استان فارس شده که ممکن است آوازه این کار به مناطق دیگر کشور هم برسد. در واقع این نوع برخورد با گردشگران صورت خوشی برای استان فارس ندارد.

وی اظهار داشت: روز دوشنبه این موضوع در شورای معاونین استانداری مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که کارگروهی برای بررسی تخلفات برخی روستاها و باغ‌ها تشکیل شود تا مجوزهای صادر شده برای گردشگری در این مناطق موردبازبینی قرار بگیرد.

او تأکید کرد: به طور کلی ساماندهی قابلیت‌های گردشگری در استان فارس با بازبینی و کنترل مجوزهای باغ‌ها و روستاهای استان برای گردشگری و نظارت بر هزینه ورودی برای استفاده از خدمات در این مناطق در دستورکار است.

این مقام مسئول درخواست کرد: از مردم هم خواهشمندیم که در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه، این موارد را در اسرع وقت به روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی یا اداره کل بازرسی استانداری فارس منعکس کنند تا پیگیری‌های لازم در دستورکار قرار بگیرد.

فرخ زاده گفت: پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، اماکن و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مجموعه بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و دفاتر امور روستایی و شهری استانداری مکلف هستند در این زمینه پیگیری کنند و پاسخگو باشند تا با اتخاذ تمهیدات لازم این مشکلات ساماندهی شود.

وی ادامه داد: به زودی به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد که چه روستاها و باغ‌هایی مجوز گردشگری دارند و تا چه مبالغی را مجاز هستند از گردشکران دریافت کنند.

فرخ زاده اضافه کرد: فصل‌الخطاب ما اخذ مجوزهای لازم توسط فعالان گردشگری، رعایت چارچوب‌های قانونی و ارائه خدمات باکیفیت به زائرین و گردشگران است.

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس اظهار کرد: هر اقدامی که توسط مجموعه‌های دولتی، غیردولتی و نیمه دولتی با هدف تضعیف گردشگری استان صورت بگیرد پیگرد قانونی دارد. به عبارتی دیگر تمام اقداماتی که در حوزه ارائه خدمات باکیفیت به مجموعه گردشگران و زائران استان فارس انجام شود قویا مورد حمایت قرار می‌گیرد.

روستاهای هدف گردشگری در اولویت نصب دستگاه‌های کارتخوان هوشمندسازی یارانه

وی در بخش دیگری از سخنانش به حل مشکلات آرد و نان در شهرستان سپیدان اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در بحث سهمیه نان در شهر سپیدان مشکلاتی به وجود آمد که با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شد و جلساتی که با حضور معاونت سیاسی و امنیتی استانداری، فرماندار این شهرستان و اداره غله برگزار گردید این مشکلات برطرف شد.

فرخ زاده ادامه داد: برای فعالیت نانوایی‌ها شیفت شبانه پیش‌بینی شد و نان بسته‌بندی در این شهرستان توزیع و قرار شد برای ایام تعطیلات که با ازدحام مسافر مواجه هستیم نانوایی‌های سپیدان شیفت‌بندی شوند و حتی به صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند.

معاون استاندار اضافه کرد: همچنین تدابیر لازم برای افزایش سهمیه آرد اخذ و مقرر شد افزون بر خریداری نان از طریق دستگاه‌های کارتخوان هوشمندسازی یارانه، سهمیه آرد نیز به صورت آزاد در اختیار نانوایی‌ها قرار بگیرد.

معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه شهر سپیدان و تمام روستاها و شهرها در اولویت نصب دستگاه‌های کارتخوان هوشمندسازی یارانه هستند، گفت: این اقدامی رفاهی و تسهیل‌گر برای مسافرین و گردشگرانی است که به استان فارس و به ویژه منطقه سپیدان و شمال فارس سفر می‌کنند و در نظر داریم این کار را برای تمام روستاهای هدف گردشگری انجام دهیم و این روستاها را با اولویت‌بندی به این امکانات تجهیز کنیم.