حلقه‌های میانی سراغ حل مشکلات کشور بروند

حلقه‌های میانی سراغ حل مشکلات کشور بروند

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه در نشستی با مسئولین سازمان های مردم نهاد منتخب استان فارس با اعتقاد به اینکه گفتمان دولت سیزدهم گفتمان عدالت و جمهوریت است، گفت: گفتمان باید برآمده از ذات فرد و اقدامات و عملکرد گذشته او باشد تا مردم آن فرد را با این ویژگی و رویکرد بشناسند؛ ویژگی‌های ذاتی فرد باید بتواند تبدیل به گفتمان شود و برای همه قابل باور و قابل پذیرش باشد.

محمدصادق خیاطیان ادامه داد: جمهوریت به این معنا نیست که مردم فقط در مواقع انتخابات مورد توجه دولت باشند و در سایر رویدادهای نادیده گرفته شوند بلکه جمهوریت به این معناست که بتوانیم مردمی سازی را به معنای واقعی کلمه در کشور جاری و ساری کنیم.

وی بر اهمیت جاری کردن گفتمان دولت و مردمی سازی گفتمان در ساحت‌های مختلف تأکید کرد و گفت: تبیین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تبدیل کردن رهنمودهای ایشان به راهکارها، راهبردها و اقدامات استراتژیک یکی از مأموریت‌های مهم مرکز به شمار می‌رود.

خیاطیان اضافه کرد: سطح عملیاتی کردن حضور مردم در صحنه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزه‌های عمومی کشور و تعیین نقش مردم در این عرصه‌ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه مرکز استراتژیک مرکز فکری است و مرکز عملیاتی و اجرایی نیست گفت: ما به دنبال الگوسازی و استفاده از تجارب افرادی هستیم که در حوزه عملیاتی فعالیت می‌کنند. در واقع مرکز استراتژیک به عنوان اتاق فکر درصدد است تدابیر لازم برای الگوسازی در زمینه حضور مردم در عرصه‌های مختلف اتخاذ کند.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در نظر داریم با بهره‌گیری از پیشنهادات افراد فعال در حوزه‌های عملیاتی به الگوی مشخصی برسیم تا شرایط را برای حضور مردم در صحنه‌های مختلف و استفاده حداکثری از ظرفیت حلقه‌های میانی فراهم کنیم.

وی گفت: هرچند شاهد فعالیت گروه‌های مختلف مردمی در کشور هستیم اما به دنبال کارکرد مناسب‌تری از نقش آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف هستیم. ما نباید در فضای تئوری و برنامه باقی بمانیم بلکه باید وارد فضای عملیاتی شویم.

خیاطیان اظهار کرد: برای ارائه دادن راه‌حل و تحقق انتظاراتمان باید به یک ادبیات مشترک و واحد برسیم و سپس ساز و کار جدیدی تعریف کنیم.

وی بر لزوم الگوسازی در نهادهای سیاست‌گذاری تأکید کرد و گفت: سیاستگذاران و حلقه‌های میانی برای رسیدن به نقطه مشترک باید در وهله نخست به یک چارچوب مشخص برسند و ادبیات واحد و مشترکی داشته باشند.

خیاطیان بیان کرد: می‌بایست یک الگوی مناسب و مشخص تعریف شود. البته این الگو یک الگوی واحد نخواهد بود و هر استان می‌تواند متناسب با شرایطش الگوی مناسب خود را داشته باشد. ادبیات مشترک و انتظارات واحد داشتن، حلقه‌های میانی را هم‌افزا می‌کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی گروه‌های مردمی می‌تواند به صورت جدی‌تری دنبال شود، گفت: یکی از ابتکارات و ویژگی‌های ظرفیت‌های مردمی این است که خط شکن هستند. در واقع خط شکن بودن و راه باز کردن یکی از ویژگی‌های حلقه‌های میانی است و ما درصدد هستیم تا حلقه‌های میانی با خط‌شکنی کردن به سراغ مسائل و مشکلات کشور بروند.