حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، زمینه‌ساز افزایش شفافیت در بورس

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، زمینه‌ساز افزایش شفافیت در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش شفافیت در معاملات بازار سرمایه می‌شود و رانتی که برای برخی از دلالان و سفته بازان ایجاد شده بود حذف خواهد شد.

«احسان عسگری» امروز (سه‌شنبه) افزود: با این اتفاق می‌توان شاهد شفاف سازی کامل در بخش هایی از اقتصاد و صنایعی مانند دارویی‌ها باشیم که در نهایت این اتفاق کمک کننده به کلیت بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اقدامی مثبت دانست و گفت: همه اصول بنیادی بازار نشان از آن دارد که باید قیمت ها آزاد باشند و حذف ارز ترجیحی گامی به سمت اقتصاد آزاد و غیردستوری خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت هم بتواند تصمیمی که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتخاذ کرده به نحو احسن پیاده سازی کند تا عموم جامعه از آزادسازی قیمت‌ها صدمه نبینند.

عسگری در ادامه به بهبود روند معاملات بورس و نیز عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: از ابتدا پیش بینی شده بود که ابهام بودجه تا پایان سال ۱۴۰۰ برطرف شود، حال شاخص بورس تحت تاثیر رفع ابهامات مربوط به بودجه، روندی بهتر را به خود گرفته است.

وی به دیگر عامل تاثیرگذار بر رشد چند روز گذشته شاخص بورس اشاره کرد و اظهار داشت: بحران بین اوکراین و روسیه باعث شد تا قیمت جهانی کامودیتی‌ها به صعودی چشمگیر دست پیدا کند و به دنبال چنین روندی قیمت نفت تا محدوده های ۱۲۰ دلار رشد داشت که این اتفاق در چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

عسگری ادامه‌داد: رشد نرخ کامودیتی‌ها و افزایش کم سابقه قیمت جهانی نفت باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس که صادرات‌محور و وابسته به قیمت جهانی هستند، جهش سودآوری را تجربه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: همچنین نرخ تسعیر ارز در بودجه بیش از ۲۴ هزار تومان بود که این رقم از دید بازار سرمایه بسیار معقول است و می‌تواند با تاثیری مثبت بر روند بازار همراه شود.

وی گفت: با توجه به دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات برجام اما قیمت دلار از محدوده ۲۶ هزار تومان کاهش نیافت و این امر نشان‌دهنده وجود چسبندگی قیمت در بازار ارز است که باعث می شود تا شرکت ها بتوانند محصولات خود را در بازارهای جهانی با قیمت بالاتر بفروشند و با دلار ۲۵ هزار تومان ارز را تبدیل به ریال کنند؛ بنابراین همه متغیرهای حاضر در اقتصاد کشور به نفع بازار سرمایه بوده و این امر منجر به تغییر روند شاخص بورس در بازار شده است.

پیش روند معاملات بورس برای روزهای آینده

عسگری، با پیش‌بینی روند معاملات بورس تاکید کرد: با توجه به اینکه رشد کامودیتی ها تحت تاثیر بحران بین اوکراین و روسیه و تحریم‌های روسیه در بخش انرژی اتفاق افتاده است، بنابراین پیش بینی می شود که افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها به شرط تداوم بحران‌ها و تحریم ها در همین سطوح باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان‌داشت: پیشپ بینی می‌شود با توجه به قیمت‌های جهانی و نیز نرخ ارز در داخل کشور، شرکت ها از رشد سودآوری خوبی در سال ۱۴۰۱ برخوردار باشند.

ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس

وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ریسک هایی که همیشه بر بازار سایه انداخته، قیمت‌گذاری دستوری است.

عسگری خاطرنشان‌کرد: همچنین اتفاقاتی که همیشه برای عوارض صادرات گمرک، نرخ سوخت و انرژی شرکت ها دیده می شود به عنوان ریسک بازار سرمایه تلقی می شوند، اما در مقطع فعلی تنها مساله‌ای که می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد، ابهامات مربوط به برجام است و هر چقدر این مساله ادامه دار باشد باعث ایجاد تردید برای سرمایه‌گذاری در بورس می شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اکنون تا حد زیادی موضوع برجام شفاف سازی شده و به نظر می رسد که تکلیف آن تا چند روز آینده به‌طور کامل مشخص شود.

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال

وی در ادامه به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» اشاره کرد و گفت: به طور معمول بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته ایفا کننده نقش کلیدی هستند و همه فعالان اقتصادی در بازار پول و دیگر بازارها اقدام به تامین مالی می کنند.

عسگری ادامه‌داد: نقش بازار سرمایه در بخش سهام و کالایی پررنگ است و می‌تواند در بحث تولید، اشتغال و پذیرش شرکت های دانش بنیان در این بازار و نیز تامین مالی آنها نقش ایفا کند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در ارائه طرح های تولیدی و خدماتی می تواند تاثیرگذار باشد، گفت: اکنون بازار سرمایه با پذیرش بیش از ٧٠٠ شرکت، سهم بسزایی را در رشد و توسعه اقتصادی ایفا می کند؛ بنابراین می توان به این مساله خوشبین بود که بازار سرمایه بتواند ایفاکننده نقشی مهم در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ باشد.