جلبک‌ها ماده اولیه صنایع مختلف می‌شوند!

جلبک‌ها ماده اولیه صنایع مختلف می‌شوند!

در صورت پرورش مناسب می‌توان از جلبک‌ها در تولید محصولات مختلف از جمله سوخت‌های زیستی تجدیدپذیر، مواد ساختمانی و مواد غذایی استفاده کرد.

تصور کنید درهواپیمای با سوخت زیستی حاصل از جلبک‌ها پرواز می‌کنید. روی صندلی ساخته‌شده از پلیمرهای مبتنی بر جلبک نشسته‌اید و در حالی که صندلی‌های ساخته‌شده از جلبک را پوشیده‌اید، یک وعده غذایی غنی‌شده با جلبک را می‌خورید.

سناریویی که در بالا توضیح داده شد، بیش از آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند به واقعیت نزدیک‌ است و تصویری واضح از کاربرد زیست‌شناسی در تبدیل کره زمین به مکانی بهتر را ارائه می‌کند.

آن طور کهForbes  گزارش داده، جلبک‌ها موجودات آبزی ساده‌ای هستند که حاوی پروتئین‌ها، روغن‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند و در صورت پرورش مناسب می‌توان از آنها برای تولید محصولات مختلف از جمله سوخت‌های زیستی تجدیدپذیر، مواد ساختمانی و مواد غذایی استفاده کرد.

استفاده از جلبک به‌عنوان مواد اولیه 

سادگی جلبک‌ها و چرخه زندگی نسبتاً ارزان (استفاده از نور، کربن دی اکسید و غیره) آنها را به واحدهای تولید زیستی تبدیل می‌کند که در مقایسه با مخمرها، قارچ‌ها و باکتری‌ها مزایای فراوانی دارند.

به عنوان مثال، در مقایسه با مخمرها می‌توان گفت که جلبک‌ها تکامل‌یافته‌تر و فراوان‌ترند. (۷۲ هزار گونه در مقابل ۱۵۰۰ گونه). جلبک‌ها مکانیسم‌های درونی لازم برای ساخت مولکول‌های پیچیده را دارند، بنابراین به تغییرات ژنتیکی کمتری نیاز دارند و فرآیند تولید زیستی کارآمدتری را ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، ضایعات تولیدشده توسط جلبک‌ها می‌تواند برای خوراک دام و سایر محصولات استفاده شود.

شرکت‌ها در حال حاضر از ریزجلبک‌ها، نوعی جلبک تک‌سلولی، به‌عنوان یک واحد زیستی برای تولید بسیاری از مواد استفاده می‌کنند. به عنوان مثال شرکت Algae-C در حال ساخت ریزجلبک‌ها برای تولید مواد دارویی، تغذیه‌ای و درمانی است.

کاراسکالن، مدیرعامل و بنیانگذار Algae-C می‌گوید: «ما می‌توانیم ریزجلبک‌ها را برنامه‌ریزی کنیم و به آنها یاد دهیم چه چیزهایی تولید کنند. فرآیندهای شیمیایی پیچیده هستند، اما پلتفرم ما آنها را آسان می‌کند.»

کاراسکالن می‌گوید: «بخش قابل توجهی از مواد تشکیل دهنده داروها گیاهی است و استفاده از جلبک‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش تولید ضایعات و مصرف آب می‌شود.»

Checkerspot شرکت دیگری که مواد و ترکیبات گوناگونی از جلبک‌ها را تولید می‌کند. این شرکت در تلاش برای تولید محصولات مراقبت پوستی سازگار با محیط زیست مانند کلاژن و اسید اسکوربیک است.

جایگاه صنعت جلبک در آینده

به‌رغم حجم عظیم تحقیقات و پیشرفت در دهه گذشته، هنوز هم ممکن است استدلال شود که بازار جلبک هنوز یک صنعت نوپاست. مصرف‌کنندگان عمومی، غیر از محصولات غذایی مبتنی بر جلبک دریایی و کودهای کشاورزی، تا حد زیادی از مزایای عظیم ریزجلبک‌ها بی‌اطلاع هستند.

تاکانوری هوشینو، مدیر اجرایی آزمایشگاه چیتوز در ژاپن می‌گوید: «امروزه، بسیاری از شرکت‌های جلبک به‌عنوان مشاغل جداگانه فعالیت می‌کنند. محصولاتی که آنها تولید می‌کنند محدود به محصولات با ارزشی مانند داروها و مواد مغذی است، اما این این روند به زودی تغییر خواهد کرد.»

در چند سال گذشته، افزایش استفاده از بیوراکتورهای محصور (که معمولاً فتوبیوراکتور نامیده می‌شود)، وابستگی تولیدات شرکت‌ها به شرایط جوی کاهش داده است. در نتیجه، شرکت‌ها فعالیت و تحقیقات خود را به استفاده از جلبک‌ها برای سوخت‌های زیستی محدود نکرده‌اند. آنها در تلاشند که جلبک‌ها و مشتقات آنها را در تمامی فعالیت‌های انسان از جمله تولید مواد غذایی، خوراک حیوانات و پلاستیک‌های زیستی و غیره جای دهند.