جریمه سنگین در انتظار ایرلاین های متخلف

هیچ ابلاغی در خصوص افزایش‌ها داده نشده است و هر گونه تخلفی پیگیری خواهد شد

جریمه سنگین در انتظار ایرلاین های متخلف

اخیرا شرکت های هواپیمایی به بهانه افزایش قیمت ارز خواستار افزایش بلیت هواپیمایی شدند. درخواستی که موافقان و مخالفان خود را داشت و هنوز هم در حال بررسی است. آن ها با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و با توجه به رشد نرخ دلار ایرلاین‌ها با مشکلات فراوانی برای سرویس دهی به مسافران مواجه شده اند، درخواست خود را مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کردند.

اما به نظر می رسد شرکت های هواپیمایی بازی جدیدی را با زمین‌گیر کردن هواپیماها و کاهش پروازهای خود به راه انداخته‌اند تا فشاری باشد برای افزایش قیمت بلیت! هم اکنون ناوگان هواپیمایی کشور حدود ۴۰۰ فروند هواپیما دارد که تنها ۱۱۵ فروند مسافربری کشور فعال است. بیشتر از قطعات معیوب و مشکلات فنی، گران کردن بلیت هواپیما مد نظر ایرلاین‌ها برای این کار است.

 در چند روز گذشته شاهد آن بودیم که ۳ شرکت هواپیمایی، بدون سر و صدا اقدام به افزایش قیمت ها کرده‌اند که باعث شد تا رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کند هیچ مجوزی برای افزایش قیمت به ایرلاین‌ها صادر نشده است. 

 در همین رابطه اکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون گرانی بلیت هواپیما، توسط برخی شرکت های هواپیمایی گفت: نرخ مصوب بلیت هواپیما افزایش پیدا نکرده است. هیچ شرکتی اجازه افزایش قیمت را ندارد؛ افزایش قیمت بلیت از سوی شرکت های هوایپمایی تخلف است. این شرکت ها برای پاسخگویی احضار می شوند و با شرکت ها مذکور برخورد خواهد شد و حتی در برخی موارد باعث تعلیق شرکت ها می‌شود.

 

متخلفان را معرفی کنید

رضوی در خصوص جبران ضرر مسافران خاطرنشان کرد: همیشه به تمامی مسافران اعلام شده خرید خود را از سایت های معتبر و خود شرکت های هواپیمایی انجام دهند. اکنون در سایت مخصوص شرکت ها بلیت افزایش نیافته و گرانی بلیت در سایت های واسطه ای به چشم می‌خورد. غیر از بازدید میدانی سازمان هواپیمایی از سایت‌ها اما افرادی که بلیت از سایت ها خریداری میکنند هم باید در خرید خود دقت داشته باشند و اگر تخلفی نظرشان را جلب کرد در قالب شکایت و اعتراض اعلام و به اطلاع سازمان برسانند.

وی در خصوص نتیجه افزایش قیمت بلیت توسط سازمان هواپیمایی در پایان گفت: بحث افزایش قیمت بلیت در شورای هواپیمایی در حال بررسی است و در صورت موافقت اعلام رسمی خواهد شد.

تفاوت قیمت مصوب و بلیت شرکت‌ها

با جستجویی در سایت های اینترنتی بلیت مسیر تهران-مشهد یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد که نرخ مصوب برای این مسیر یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان است.

در حالی که نرخنامه مصوب تهران-کیش یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان است برخی سایت ها با ۲ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان بلیت این مسیر را به فروش می‌رسانند یعنی بیش از ۵۰ درصد نرخ مصوب سازمان هواپیمایی است.

در مسیر چابهار نیز، قیمت بلیت هواپیما که طبق نرخ‌نامه مصوب ۱۳ دی ۱۴۰۰، یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده در حال حاضر، یک میلیون و ۷۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. در مسیر تهران - قشم نیز بلیت یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومانی مصوب، در حال حاضر یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.