جدایی به نرخ روز!

گزارشی از تاثیر تورم بر افزایش طلاق

جدایی به نرخ روز!

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه طلاق چند عاملی است و نمی توان در علت یابی فقط یک یا دو مورد را دخیل دانست، اما یکی از دلایل اصلی آن مشکلات اقتصادی زوج ها و تورم است.  در این خصوص اگر چه راهکارهایی از سوی کارشناسان و متولیان امر داده می شود، اما به نظر می رسد برخی از موارد به حل مسئله نمی انجامد و فقط مسکن است. در عین حال تورم نه تنها باعث بروز معضل طلاق می شود، بلکه به گفته روانشناسان و جامعه شناسان در بروز آسیب های اجتماعی دیگر از جمله افزایش بزهکاری و اعتیاد و افزایش خشونت های خانگی و پرخاشگری بین افراد جامعه هم موثر است .  اما در خصوص طلاق طبق آخرین آمارها فارس رتبه بیست و یکم کشور  را دارد.

بر اساس همین آمار در برابر هر 2 و 9 دهم ازدواج در فارس یک طلاق ثبت شده است.بطوریکه  در کلان شهر شیراز در برابر 2 و3 دهم ازوداج یک طلاق ثبت شده است. میانگین سنی مردان در زمان طلاق سال گذشته و طبق آخرین آمار در استان 38 و 6 و در زنان 33 و نیم سالگی بوده است. بر اساس این آمار میانگین اختلاف سن زوجین در طلاقهای ثبت شده در استان 6 سال است. طبق این اطلاعات ثبت احوال استان، بیشترین طلاق در فاصله 2 تا 3 سال بعد ازوداج رخ داده و 30 درصد طلاقها در 5 سال ابتدای زندگی مشترک به وقوع پیوسته است. ثبت احوال فارس تعداد طلاق ها در سال گذشته را بیش از 19 هزار و 500 مورد اعلام کرده و هنوز آمار امسال را منتشر نکرده است.

رییس نظام روانشناسی و مشاوره فارس در این خصوص گفت: اگر چه تورم و مسایل اقتصادی یکی از مهمترین دلایل طلاق در استان است، اما شواهد بیانگر این قضیه است و اینکه بگوییم امسال تحقیق مشخصی در این باره انجام شده، نه.

دکتر علیرضا فیلی تصریح کرد: در عین حال  اگر چه  بر اساس شواهد و نه تحقیق مشخصی، تورم و مشکلات اقتصادی بر میزان طلاق و آسیب های اجتماعی استان تاثیر گذاشته است، اما طلاق و این قبیل معضلات اجتماعی چند عاملی است ومثلا نمی توان گفت تورم علت اختصاصی  و یا به تنهایی علت طلاق است و این مسئله  در مورد زوج های مختلف متفاوت است. وبطور مثال یک زوجی هستند که مشکل اقتصادی ندارند و وضعیت مالی شان خیلی هم خوب است، اما مشکلات بسیاری دارند و و برخی وضع مالی خوبی ندارند اما  در کنارهم خوشبختند.

این استاد دانشگاه گفت: البته در حال حاضر علاوه بر گرانی عوامل مهم دیگری نیز در اختلافات زناشویی و جدایی ها موثر است و از این بین مشکلات  مربوط  به روابط زناشویی بین افرادی که برای مشاوره مراجعه می کنند در استان بسیارند . به همین دلیل آموزش روابط خصوصی زن و شوهرها برای افرادی که دچار مشکل هستند با مراجعه به مشاور متخصص در کاهش طلاق موثر است.  در واقع  یکی از علت های اصلی طلاق عدم آشنایی زوجین با  مهارت های روابط زناشویی  و نوع تعامل و گفت و گو با همدیگر  وحتی عدم توانایی  مدیریت مالی است .  رییس نظام روانشناسی و مشاوره فارس گفت: اگر چه آمار دقیقی مبنی بر تعداد طلاق هایی که بر اثر تورم و یا فشار اقتصادی در استان رخ داده در دست نیست، اما قطعا تاثیر مشکلات اقتصادی و تورم بر افزایش طلاق در استان موثر است و مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از دلایل اصلی اختلافات زناشویی طلقی می شود . در این خصوص وقتی فردی مسکن ندارد  این قضیه بر زندگی مشترک او تاثیر می گذارد و  بین مراجعه کنندگانم برای، زوجی بودند  که  خاطر نداشتن مسکن از هم جدا شد ند. و یا  خانواده هایی هستند  که به به دلیل اینکه مرد نمی تواند هزنیه های جاری زندگی را به دوش بکشد منجر به روی آوردن آنها  به طلاق می شود.

دکتر فیلی تصریح کرد: برخی زوج ها به خاطر مشکلات اینچنینی تصمیم می گیرند که به سمت طلاق بروند و جدا شوند.

رییس نظام روانشناسی ومشاوره فارس با اشاره به نقش مشاوره در کاهش اختلافات زناشویی و طلاق نسبت به برخی مشاوران که به زوج های در آستانه طلاق که به دادگاه مراجعه می کنند مشاوره می دهند نیز انتقاد کرد.  دکتر فیلی تصریح کرد:  یکی از انتقاداتی که به عملکرد قوه قضاییه  دارم، جلسات مشاوره ای است  که برای زوج های در معرض طلاق می گذارند.  متاسفانه در این خصوص روانشناسان مجرب انتخاب نکرده اند و حتی برخی از این افراد از نظر نظام روانشناسی استان صلاحیت لازم را ندارند و برخی هم مجوز مشاوره ندارند. او عنوان کرد: در این خصوص باید از افرادی که صلاحیت علمی و اخلاقی کافی دارند استفاده کنند. متاسقانه قضیه چند ایراد دارد و در مواردی به خصوص مجوزهایی که اخیرا داده اند صلاحیت علمی لازم را  ندارند و به غیر روانشناسان  هم مجوز داده اند و این قانونی نیست و برخی تحصیلات مرتبط ندارند و صلاحیت اخلاقی به تنهایی برای مشاوره دادن  کافی نیست و ما در س اخلاق نمی خواهیم به زوجین بدهیم و زوج درمانی بایدعلمی واصولی باشد و پیش بینی من به عنوان یک روانشناس این است که طرح یادشده ،با این سبک  موفق نمی شود.

رییس نظام روانشناسی ومشاوره استان گفت: در خصوص راهکارهای کاهش طلاق باید مشاوران کاراآزموده  که صلاحیت علمی  و اخلاقی داشته باشند به کار گرفته شوند و در عین حال خدمات مشاوره ای موثر و علمی به افرادی که بنیه مالی ضعیف دارند از سوی نهادههایی با هزینه کمتر ارائه شود.

دکتر فیلی گفت: اینکه یک مشاور حقوقی و یا مشاور مذهبی به کار مشاوره خانواده  و امور روانشناسی برای زوج ها و حل مشکلات آنها می پردازد ، کار اشتباهی است و نه تنها بر کاهش طلاق ناشی از تروم و یا هر امر دیگری تاثیر مثبت نمی گذارد، بلکه می تواند تاثیر منفی هم بر قضیه بگذارد.

این استاد دانشگاه در نظر گرفتن وام هایی برای زوج ها بخصوص با بهره های بالا را فقط  مسکن دانست و گفت: راهکار اصلی این است که وضعیت اقتصادی جامعه بهبود یابد و اشتغال پایدار افزایش یابد، وگرنه برخی وام ها و پرداخت اقساط سنگین نسبت به درآمد خود می تواند به اختلافات دامن بزند.

دکتر فیلی افزود: آنچیزی که به شکل تاثیر تورم  بر خانواده ها و زوج ها  و بطور کلی میزان آسیب های اجتماعی در استان می بینیم این است که، فشار اقتصادی سطح تاب آوری جامعه را پایین می آورد و می تواند باعث  افزایش افسردگی، پر خاشگری ، اختلافات فردی ، نارضایتی شغلی ، عدم تعهد و  عدم پایبندی به اصول اخلاقی و عدم پایبندی  به اصول دینی شود. بطور کلی این قضیه بر  بروزمجموعه آسیب های اجتماعی در استان تاثیر منفی می گذارد.

وی ابراز امیدواری کرد که به جای راه حلهای غیر اصولی و زودگذر، نهادها دست به دست هم دهند تا با راهکارهای علمی و اساسی و نه باری به هر جهت زمینه کاهشی آسیب های اجتماعی و معضلاتی مانند طلاق واعتیاد را فراهم کنند.

دکتر فیلی گفت: البته بارها گفته ایم که آموزش مهارت های زندگی و در مرحله بعدی زندگی مشترک از کودکی و سنین دبستان می تواند در افزایش تاب آوری موثر باشد وبرنامه های اینچنینی هم باید جدی تر گرفته شود.