جاماندگان سهام عدالت بخوانند

اعطای سهام عدالت به این افراد در چه مرحله‌ای است؟

جاماندگان سهام عدالت بخوانند

به گفته رئیس سازمان بورس در خصوص جاماندگان سهام عدالت هنوز لیست اسامی نهایی به سازمان بورس داده نشده، اما در حال انجام است.

بند ج سیاست های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره دارد. در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت، توسط دولت وقت و آغاز نام نویسی برای این سهام،تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند؛ پس از این خبرهای بسیاری در دولت‌های مختلف در خصوص طرح‌های اعطای سهام به جاماندگان به گوش می‌رسید.

حتی طرح جاماندگان سهام عدالت سال ۹۹ در دستور کار دولت دوازدهم هم قرار گرفت، اما به گفته مسئولان وقت، نبود منابع کافی باعث توقف این طرح شد. دولت سیزدهم نیز پس از سرکار آمدن،  طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان را در دستور کار خود قرار داد.

 پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان گفته بود: رئیس جمهور موافقت خود برای اعطای سهام عدالت را اعلام و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه جهت تامین منابع ارجاع دادند.

در نهایت نیز پس از گذشت ۱۰ ماه از تصویب طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان در لایحه بودجه در مهر ۱۴۰۱ مصوبه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان به تصویب هئیت دولت رسید و بالاخره ۱۳ آذر طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند جزییات واگذاری این سهام اعلام و ابلاغ شد.

سهام قابل واگذاری سهام عدالت

طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف شد در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری، نسبت به واگذاری مستقیم سهام اقدام کند. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

براین اساس، سازمان خصوصی سازی مکلف شد از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولین این تصویب نامه اقدام کند.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت مطرح کرد: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط برای ما فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

اما پس از ابلاغ این طرح در آذر اشکالاتی به آن وارد شد که در همین زمینه قربان زاده رئیس خصوصی سازی گفت: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه  پیش‌بینی شده است البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده و بررسی آن در نوبت است. این اصلاحیه درمورد تغییر برخی شرکت‌ها در پرتفو است که باید در هیات دولت بررسی و تصویب شود.

او افزود: امید است این اصلاحیه به تصویب برسد که بلافاصله پس از ابلاغ اصلاحیه تخصیص سهام عدالت شروع می‌شود.

در نهایت چهار بهمن احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی با حضور در صحن مجلس گفت: در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

مانعی برای واگذاری  سهام عدالت پایان سال وجود ندارد

پیش از این نیز شهبازی، نماینده مجلس در خصوص واگذاری سهام عدالت گفته بود: اعطای سهام عدالت علاوه بر این که خواست مردم است یکی از خواسته‌های مهم خود دولت نیز محسوب می‌شود حالا که جزییات واگذاری این سهام مصوب شده است باید دولت هرچه زودتر به آن عمل و سهام را به افراد واگذار کند و هیچ مانعی برای واگذاری آن تا پایان سال وجود ندارد.

در خصوص فرآیند اعطای سهام عدالت به جاماندگان رئیس سازمان بورس مجید عشقی گفت: این موضوع به سازمان خصوصی سازی مربوط است در مورد جاماندگان هنوز لیست اسامی نهایی به سازمان بورس داده نشده، اما در حال انجام است.

برای پیگیری بیشتر با رئیس سازمان خصوصی سازی تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند، اما پیش از این، در تاریخ ۲۵ آذر قربان زاده گفته بود، تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است و بنابراین فرآیند آن امسال باید انجام شود.

حالا باید منتظر ماند و دید اجرای طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان چه زمانی به ایستگاه پایانی خود نزدیک می شود و آیا می تواند مانند نام خود عدالت را محقق کند یا خیر؟