توپ به وزارت بازرگانی بستیم!

انتقاد وزیر بازرگانی دوران جنگ از ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن/ عابدی‌جعفری: مگر اقتصاد کشور آزمایشگاه است؟

توپ به وزارت بازرگانی بستیم!

در حالی بعد از ۱۱ سال قرار است وزارت بازرگانی احیا شود که وزیر بازرگانی دوران دفاع مقدس اعتقاد دارد؛ کسانی که باعث شدند کشور از محل ادغام صنعت و بازرگانی زیان ببیند، باید پاسخ‌گو باشند.

حسن عابدی جعفری با انتقاد نسبت به ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن در سال ۱۳۹۰، گفت: یک زمانی یک تصمیم غلط گرفته شد و بخش‌هایی از اختیارات وزارت بازرگانی را به وزارت جهادکشاورزی محول کردند. تاوان بسیاری هم در این مدت پرداخته شده؛ به طوری که بازار داخلی و خارجی به‌هم ریخته است.

وزیر بازرگانی دوران جنگ بیان کرد: اول یک کسی باید جواب دهد که تصمیم اشتباهی که گرفته شد را چه کسی گرفته است. این در حالی است که مخالفت‌های بسیاری، افراد مطلع در این زمینه داشتند، اما هیچ‌توجهی به مخالفت‌ها نشد.

عابدی‌جعفری عنوان کرد: همان مجلسی که برای ادغام تصمیم گرفت، امروز باید جواب دهد که چرا این اتفاق افتاده است و چرا دوباره وزارت بازرگانی بازمی‌گردد؟ مگر اقتصاد کشور آزمایشگاه است؟ ما دوباره به این نتیجه رسیدیم که باید بازرگانی از صنعت تفکیک شود. باید آزمایش و خطا صورت می‌گرفت؟

وی متذکر شد: بیش از ۴۰ سال است که در کشور سابقه بحث‌های بازرگانی وجود دارد. قبل از آن هم ده‌ها سال بازرگانی وجود داشته است. یک کلام از اهل فن می‌پرسیدند که آیا این تصمیم درست است یا خیر؟

وزیر بازرگانی دوران دفاع‌مقدس خاطرنشان کرد: ما آن زمان رفتیم دیدیم در دو کشور در دنیا صنعت و بازرگانی یکی است و فکر کردیم ما هم مثل آن کشورها می‌توانیم باشیم. ما تشخیص ندادیم که شرایط کشور ما با شرایط کشورهای دیگر متفاوت است. آنها با تحریم و جنگ روبه‌رو بودند و یا تولید و بهره‌وری آنها مشکل داشت؟ ما فقط می‌خواستیم تقلید کورکورانه داشته باشیم. به این ترتیب کپی‌سازی کردیم و یک سیستم غلط را در کشور پیاده‌سازی کردیم؛ این در حالی است که تاوان و خسارت آن را مردم پرداختند و الان هم دارند می‌پردازند.

عابدی‌جعفری افزود: شما الان در کشور از هر کسی سوال کنید که مسوول بازار داخلی و داخلی کیست، نمی‌داند. ما یک توپ به وزارت بازرگانی بستیم و آن را متلاشی کردیم و حالا می‌گوییم می‌خواهیم به شیوه اول بازگردیم. آخر چرا این اتفاق افتاد؟ ما نسنجیده عمل کردیم؛ این در شرایطی است که بارها گفته شد که اجرای این کار در ایران اشتباه است؛ اما به مخالفان برچسب زده شد.