تولد یک سامانه سیاره‌ای

تولد یک سامانه سیاره‌ای

ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی جیمزوب ویدئویی کوتاه منتشر کرد و نوشت: یک سامانه سیاره‌ای متولد شده است.

این ویدئو تکامل یک قرص پیش سیاره‌ای جوان و ایزوله (یک صفحه چرخان از غبار و گاز با یک ستاره جوان در مرکز) را نشان می‌دهد. قرص‌های پیش ستاره‌ای توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند و گونه‌ای قرص پیرا- ستاره‌ای به شمار می‌روند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. این قرص‌ها اساس شکل‌گیری سیاره‌ها و سامانه‌های سیاره‌ای جدید (مانند منظومه شمسی ما) هستند.

یکی از اهداف علمی اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب این است که درباره چگونگی شکل گیری ستاره‌ها و سیارات اطلاعاتی به دست آورد. دید مادون قرمز حساس وب قادر خواهد بود از میان ابرهای حاوی غبار به منظور مطالعه ستارگان کودک در مهدکودک‌های ستاره‌ای و همچنین قرص‌های پیش سیاره‌ای مانند آنچه در این انیمیشن است، گذر کرده و آنها را بررسی کند.

تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب در روز ۲۵ دسامبر (چهارم دی) سال گذشته پس از سال‌ها تاخیر به فضا پرتاب شد و در روز دوشنبه ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰)، به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ نقطه‌ای متعادل از نظر گرانشی است که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به گونه‌ای طراحی شده که قادر به رصد اجرام در نور مادون قرمز است. ما این پرتوها را به صورت گرما حس می‌کنیم؛ بنابراین تمامی تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در دمای بسیار پایین کار کنند.

جیمز وب ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از هابل است. همچنین وب از نور فروسرخ استفاده می‌کند و دارای طول موج‌هایی است که می‌تواند از میان ابرهای غباری که ممکن است از دید هابل - که به نور مرئی متکی است- جا مانده باشد نیز گذر کند. وب باید عمیق‌تر از پیش کیهان را رصد کند و کهکشان‌هایی را که پس از بیگ‌بنگ شکل گرفتند، شناسایی کند. شناسایی این کهکشان‌ها به دلیل دور دست بودن و نور کم برای هابل چندان امکانپذیر نیست.