تصویری باورنکردنی و بسته از سطح مشتری!

تصویری باورنکردنی و بسته از سطح مشتری!

فضاپیمای جونو ناسا تاکنون تصاویر زیادی از سیاره مشتری و بزرگترین قمر آن، یعنی گانیمد (Ganymede) منتشر کرده است. حالا کاوشگر فضایی بدون سرنشین تصاویر خیره‌کننده دیگری را به اشتراک گذاشته که یکی دیگر از قمرهای این سیاره غول گازی با نام اروپا (Europa) را نشان می‌دهد.

ناسا در توییت خود که این عکس را به اشتراک گذاشته نوشت: «این سطح قمر مشتری، اروپا است که امروز توسط فضاپیمای ماموریت جونو از فاصله 219 مایلی (352 کیلومتری) دیده شده است.»

تصویر به اشتراک گذاشته شده توسط فضاپیمای جونو، نمای نزدیکی از قمر اروپا و ویژگی‌های سطح آن را در منطقه‌ای به نام Annwn Regio نشان می‌دهد.

قمر سیاره مشتری

اروپا ششمین قمر بزرگ منظومه شمسی محسوب می‌شود که از نظر اندازه، نسبت به قمر زمین کمی کوچکتر است. دانشمندان باور دارند زیر یخسار آن که حدود 1.5 کیلومتر ضخامت دارد، ممکن است نوعی اقیانوس نمکی وجود داشته باشد که این امر احتمال وجود شرایط لازم برای حیات در آن را تقویت می‌کند.

این اولین تصویر نمای نزدیک قمر اروپا در بیش از دو دهه گذشته است. آخرین بار فضاپیمای گالیله ناسا در سال 2000 تصویری از فاصله 351 کیلومتری آن به نمایش گذاشته بود که بهترین نمایش ممکن از اروپا تا به امروز را شامل می‌شود.

جونو در حالی تصویر جدیدی را گرفته که با سرعت 23.6 کیلومتر در ثانیه در کنار سطح قمر سیاره مشتری در حال چرخش بود.

ناسا در وبلاگ خود درباره این تصویر توضیح می‌دهد: «به دلیل کنتراست افزایش یافته بین نور و سایه که در امتداد مرز روشنایی و سایه مشاهده می‌شود، ویژگی‌های زمین ناهموار آن از جمله بلوک‌های بلند سایه افکن به‌راحتی دیده می‌شود، در حالی که برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های روشن و تاریک در سراسر سطح آن منحنی می‌شوند.»

همچنین در این پست توضیح داده شده که گودال مستطیلی سمت چپ تصویر، می‌تواند یک دهانه برخوردی تجزیه شده باشد.

در این ماموریت همچنین دانشمندان ناسا داده‌های جدیدی در مورد فضای داخلی، ترکیب سطح و یونوسفر اروپا به‌دست آورده‌اند که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده بیشتری درباره آن‌ها بشنویم.

جونو در سال 2016 پس از پرتاب در سال 2011 به سیاره مشتری رسید. ناسا همچنین اکنون در حال آماده سازی فضاپیمای اروپا کلیپر خود برای انجام ماموریتی در سال 2024 است که در آن تلاش خواهد شد که اطلاعات بیشتری در مورد قمر یخی مشتری و احتمال حیات در آن بیاموزد.