آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جنت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما همچنان که پوتین متقلبانه برای ملحق کردن بخش‌هایی از اوکراین تلاش می‌کند دست روی دست نمی‌گذاریم.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام ولادیمیر پوتین گفت: «آمریکا صراحتا تلاش متقلبانه روسیه در تغییر دادن مرزهای به رسمیت شناخته شده اوکراین در سطح بین‌المللی، از جمله با برگزاری همه‌پرسی‌های ساختگی را رد می‌کند.»

 وزارت خزانه‌داری آمریکا در توضیح تحریم‌های جدید اعمال شده علیه روسیه گفت، ۱۴ فرد را در مجتمع صنعتی-نظامی روسیه، دو رهبر بانک مرکزی این کشور، اعضای خانواده مقامات ارشد و ۲۷۸ تن از نمایندگان پارلمان روسیه را به بهانه «مقدور ساختن همه‌پرسی‌های ساختگی روسیه و تلاش برای ملحق ساختن مناطق حاکمیتی اوکراین» هدف تحریم قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین به کسانی در خارج از روسیه که در صدد ارائه حمایت اقتصادی یا سیاسی از مسکو باشند، در خصوص افزایش ریسک تحریم‌ها هشدار داد.

از جمله افرادی که هدف تحریم‌های امروز آمریکا قرار گرفته‌اند، آلکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه، ۱۰۹ نماینده مجلس دومای دولتی روسیه، «شورای فدراسیونی مجمع فدرال روسیه» و ۱۶۹ نفر از نمایندگان این شورا و «الویرا نابیولینا»، رئیس بانک مرکزی روسیه هستند.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت چینی را متهم به حمایت از شرکت روسی «رادیواتماتیکا»، از شرکت‌هایی که توسط آمریکا، شریک در تدارک اقلام نظامی روسیه خوانده شده،‌ هدف تحریم‌های خود قرار داد.

واشنگتن درباره این شرکت چینی با نام شرکت «سینو الکترونیکس» اعلام داشت، این شرکت بعد از حمله به اوکراین روابطش با شرکت روسی را حفظ کرده‌است.

وزارت بازرگانی آمریکا همچنین نام ۵۷ فرد یا شرکت در روسیه و شبه‌جزیره کریمه را نیز به لیست سیاه صادراتش اضافه کرد.

این وزارتخانه در سندی اعلام کرد، محدودیتهای وضع شده توسط آمریکا علیه صادرات به روسیه می‌تواند گریبان کسان دیگر در کشورهای دیگر که از بخشهای صنعتی و نظامی روسیه و بلاروس با انتقال دادن فن‌آوری‌ها و دیگر اقلام ممنوع شده حمایت‌ می‌کنند را بگیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد، محدودیت‌های ویزا علیه بیش از ۹۰۰ نفر از جمله اعضای ارتش روسیه و بلاروس و آنچه که «نایبان روسیه» خوانده به بهانه «نقض تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین» اعمال و سفر آنها به آمریکا را ممنوع کرده است.

بعد از برگزاری همه‌پرسی بر سر پیوستن به روسیه در چهار منطقه اوکراین شامل «جمهوری خلق دونتسک»، «جمهوری خلق لوهانسک»، «خرسون» و «زاپوریژیا» و رای قاطع مردم این مناطق در تایید پیوستن به روسیه، ولادیمیر پوتین امروز در مراسمی در کرملین با امضای خود به پیوستن این مناطق به خاک کشورش رسمیت داد.