تراز تجاری مثبت ۵۸ میلیون دلاری برای نخستین بار در تاریخ منطقه آزاد قشم

تراز تجاری مثبت ۵۸ میلیون دلاری برای نخستین بار در تاریخ منطقه آزاد قشم

مدیرکل گمرک منطقه آزاد قشم از تراز تجاری مثبت ۵۸ میلیون دلاری برای نخستین بار در تاریخ منطقه آزاد قشم خبر داد.

مختار گرشاسبی صبح امروز (۸ بهمن ماه) در جلسه‌ای که هم‌زمان با روز جهانی گمرک برای تقدیر از زحمات کارکنان این مجموعه برگزارشده بود، گفت: صادرات از محل تولید به خارج از کشور و صادرات مجدد در قشم با ثبت رقم ۱۸۶ میلیون دلار در ده‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۱۶ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: با همدلی و همبستگی ایجادشده در بین کارکنان گمرک سال خوبی ازنظر عملکرد و درآمد داشته‌ایم  و با تسهیلگری‌های انجام‌شده در ارائه خدمات، رضایتمندی ارباب‌رجوع و تجار جزو مهم‌ترین رویکردهای همکاران ما در گمرک سازمان بوده است.

به گفته گرشاسبی امسال پس از ساماندهی فرآیندهای گمرکی بسیاری از مشکلات برزمین مانده تجار از سال‌های قبل حل شد و تعامل با دستگاه‌های هم‌جوار به بالاترین سطح رسید.

مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، راه‌اندازی صادرات مجدد خودرو و خط صادراتی از بندر کاوه جزیره قشم به کشور عمان را از دیگر دستاوردهایی دانست که با همکاری تمام دست‌اندرکاران این حوزه محقق شده است.

وی بابیان راه‌اندازی صنعت بانکرینگ در جزیره قشم به‌عنوان آرزویی دیرینه، افزود: نخستین مرحله بانکرینگ سوخت کم سولفور به روش کشتی به کشتی ( STS ) انجام‌شده و برای توسعه این صنعت هم به‌صورت STS و هم در بحث مخازن و ترانزیت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌شده است.

گرشاسبی همچنین واردات ماشین‌آلات و خودروهای سنگین به‌منظور تجهیز ناوگان عمومی باری جزیره را از دیگر اقداماتی دانست که امسال به سرانجام رسیده است.

مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد قشم معافیت صادرات از عوارض را که توسط گمرک این سازمان اعمال‌شده ازجمله اقدامات تسهیلگری برشمرد که به رونق تولید و صادرات در جزیره و کشور کمک قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی همچنین در تشریح اقدامات انجام‌شده، به راه‌اندازی اولیه سامانه EPL  (پنجره واحد تجارت فرامرزی) باهدف تسریع فرایند ترخیص و امور گمرکی و ایجاد تیم بازاریابی کالای تجاری اشاره کرد.

گرشاسبی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام این مجموعه در راستای ارتقای خدمات، یادآور شد: راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور کارت سبز، تجاری‌سازی فرودگاه به‌منظور نشست‌وبرخاست هواپیماهای باری، واردات خودروهای برقی به‌منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، الکترونیکی و برخط کردن تمامی فرآیندهای گمرکی ازجمله اقداماتی است که برای رونق تولید و بهبود وضعیت تجارت خارجی و افزایش صادرات در آینده در دستور کار گمرک و سازمان منطقه است

بنابراین گزارش، مدیرکل گمرک سازمان منطقه آزاد قشم در آیینی به مناسبت روز جهانی گمرک با اهدای لوح تقدیر از زحمات کارکنان این مجموعه که منجر به دستیابی به خروجی مطلوب برای جزیره و توسعه حوزه صادرات به‌منظور خلق ثروت و ارزش‌آفرینی اقتصادی شده است و همچنین از مدیران بازرگانی و صنایع و نفت و انرژی که در این مسیر همراهی نموده بودند قدرانی و تشکر کرد.