تامین زمین نهضت مسکن در فارس به کجا رسید؟

تامین زمین نهضت مسکن در فارس به کجا رسید؟

دبیر قرارگاه جهادی مسکن در فارس گفت: به جز شیراز در همه شهرستان‌ها بیش از ۹۰ درصد زمین نهضت ملی مسکن تامین شده و پیش‌بینی این است که تامین زمین در استان تا اردیبهشت ماه ۱۰۰ درصد حل شود.

ناصر شمس دوشنبه ۱۵ فروردین در یک کنفرانس خبری بیان کرد: فارس، نخستین استانی است که از چهار ماه پیش مبادرت به ایجاد قرارگاه جهادی مسکن کرد.

او نقش اصلی این قرارگاه را تسریع و هماهنگی برای تحقق نهضت ملی مسکن ذکر و خاطرنشان کرد که اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل بنیاد مسکن، شرکت عمران صدرا، دفتر شهری استانداری و دفتر فنی استانداری از جمله دستگاه‌های متولی در این قرارگاه هستند.

دبیر و جانشین استاندار در قرارگاه جهادی مسکن در استان فارس ادامه داد: تامین زیرساخت‌های فرهنگی، برق، گاز، بهداشت و درمان و ...در این قرارگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شمس با اشاره به ثبت نام ۲۸۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در فارس تاکنون، گفت: پایش ثبت‌نام‌ها در حال انجام است به گونه‌ای که در برخی از شهرها بیش از ۵۰ درصد و در برخی از شهرها ۱۰۰ درصد پایش انجام شده است.

او عنوان کرد که قانون استفاده از تسهیلات نیز به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

دبیر قرارگاه جهادی مسکن در استان فارس همچنین با بیان اینکه تامین زمین در شهرها نیز انجام شده و ۷۰ درصد از زمین مورد نیاز نهایی شده است، گفت: تا پایان اردیبهشت ماه تامین زمین برای این طرح در فارس ۱۰۰ درصد نهایی خواهد شد.

شمس با بیان اینکه هماهنگی برای تسهیلات نیز با بانک‌ها انجام شده است، افزود: در برخی از شهرها نیز در مرحله صدور پروانه از سوی شهرداری‌ها برای شروع ساخت است.

او ادامه داد: اگرچه فارس در طرح اقدام ملی مسکن رتبه ۳۰ را در کشور داشته اما در ۳.۵ ماه گذشته و به استناد وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن در جایگاه ۲۱ قرار گرفتیم و برنامه‌ریزی وجود دارد که تا شهریور ماه به ۵ استان اول برسانیم.

شمس با بیان اینکه مشکل تامین زمین در تمام کلانشهرها وجود دارد، گفت: به جز شیراز در همه شهرستان‌ها بیش از ۹۰ درصد زمین تامین شده است و در شیراز هم با همکاری دستگاه‌ها علاوه بر اراضی دولتی سراغ اراضی مازاد دستگاه‌ها و توافق با مالکان خصوصی رفته‌ایم و پیش‌بینی این است که تامین زمین در استان تا اردیبهشت ماه ۱۰۰ درصد حل شود.

او همچنین با بیان اینکه در شهرداری شیراز هم قرارگاه مسکن شروع به کار کرده است که سبب رونق ساخت و ساز می‌شود، گفت: نوسازی ۱۲۰۰ واحد در بافت فرسوده شروع شده اما چون دولتی نیست در آمار مطرح شده نمی‌گنجد.

دبیر قرارگاه جهادی مسکن در فارس با بیان اینکه نهضت ملی مسکن برای خانه‌دار شدن کسانی که خانه ندارند، تلاش می‌کند، افزود: تاکنون امکان واگذاری تقاضای ثبت‌نامی وجود ندارد.

او در پاسخ به سوال در خصوص چرای ایجاد اشکال در فرایند ثبت‌نام و طولانی شدن زمان استعلام و همچنین چالش بند «ج»، گفت: بخشی از افراد در بخش اثبات مالکیت و حقانیت در زمان ثبت نام در این طرح دچار مشکل می‌شوند و بیشترین اعتراض مردم به قرمز بودن فرم «ج» است.

شمس خاطرنشان کرد که با حضور خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی، آمادگی برای انجام بازدیدهای سرزده از فرایند ثبت‌نام و پیگیری متقاضیان در طرح ملی نهضت مسکن وجود دارد.