تاثیر داروی اچ‌آی‌وی در مقابله با از دست رفتن حافظه در میانسالی

تاثیر داروی اچ‌آی‌وی در مقابله با از دست رفتن حافظه در میانسالی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک داروی مخصوص مبارزه با ویروس اچ‌آی‌وی(HIV) با مسدود کردن ژنی که مسئول کاهش پیوند حافظه است، می‌تواند با از دست دادن حافظه در میانسالی مقابله کند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که به سمت یخچال بروید اما فراموش کنید که چرا به سراغ یخچال رفته‌اید؟ این یک اتفاق رایج همزمان با بالا رفتن سن و اصطلاحا کُند شدن حافظه است.

اکنون ممکن است یک درمان جدید برای از دست دادن حافظه میانسالی وجود داشته باشد که در اصل داروی HIV است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط محققان دانشگاه "کالیفرنیا لس آنجلس"(UCLA) یک مکانیسم مولکولی کلیدی در پشت پیوند حافظه کشف کرده‌اند و راهی برای بازگرداندن این عملکرد مغز در موش‌های میانسال از طریق یک داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) یافته‌اند.

تقویت حافظه انسان در میانسالی

"آلچینو سیلوا" استاد برجسته نوروبیولوژی و روانپزشکی در دانشکده پزشکی "دیوید گفن" در UCLA توضیح داد: خاطرات ما بخش بزرگی از شخصیت ما هستند. آنها توانایی پیوند دادن تجربیات مرتبط، نحوه ایمن ماندن و عملکرد موفقیت آمیز در جهان را آموزش می‌دهند.

تحقیقات جدید امکان یافتن روشی جدید برای تقویت حافظه انسان در میانسالی و پیشگیری از زوال عقل را ارائه داده است. همه اینها به ژنی به نام "CCR۵" مربوط می‌شود.

تیم "سیلوا" در تحقیقات قبلی دریافته بود که بیان ژن "CCR۵" موجب کاهش قدرت یادآوری حافظه می‌شود و این در آزمایش‌ها با مکانیسم مرکزی توانایی موش‌ها در پیوند دادن خاطرات در دو گروه مختلف مشاهده شد.

محققان بیان ژن CCR۵ را در مغز موش‌های میانسال تقویت کردند تا این اثر را ببینند و دریافتند که در واقع در ارتباطِ حافظه اختلال ایجاد می‌کند. هنگامی که مقدار زیادی CCR۵ وجود داشته باشد، موش‌ها ارتباط بین دو قفس را فراموش کردند.

دانشمندان برای تایید این فرضیه سپس اقدام به حذف ژن CCR۵ در این حیوانات کردند. زمانی که این کار انجام شد، موش‌ها خاطراتی را که موش‌های معمولی نمی‌توانستند به هم مرتبط کنند، مرتبط کردند.

استفاده از داروی HIV برای تقویت حافظه

"سیلوا" و تیمش این آزمایشات را با داروی "ماراویروک"(maraviroc) انجام دادند که سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ آن را برای درمان HIV تایید کرده است.

محققان دریافتند که داروی " ماراویروک" با موفقیت می‌تواند ژن "CCR۵" را در مغز موش‌ها سرکوب کند.

"سیلوا" می‌گوید: زمانی که ما "ماراویروک" را به موش‌های مسن‌تر دادیم، این دارو اثر حذف ژن CCR۵ از DNA آنها را تکرار کرد و حیوانات مسن‌تر توانستند دوباره خاطرات را به هم پیوند دهند.

اما چرا مغز در وهله اول ژنی تولید می‌کند که با حافظه تداخل دارد؟ "سیلوا" می‌گوید مغز می‌تواند با فراموش کردن چیزهایی که دیگر برای ما مفید نیستند، ما را هوشیار و سالم نگه دارد.

وی افزود: اگر ما همه چیز را به یاد بیاوریم، زندگی غیرممکن خواهد بود. ما گمان می‌کنیم که CCR۵ مغز را قادر می‌سازد تا تجربیات معنی‌داری را با فیلتر کردن جزئیات کمتر مهم به هم متصل کند.

اکنون "سیلوا" امیدوار است که آزمایش‌های بالینی را برای آزمایش اثربخشی "ماراویروک" در پیشگیری و معکوس کردن از دست دادن حافظه انجام دهد.

وی می‌گوید: گام بعدی ما سازماندهی یک کارآزمایی بالینی برای آزمایش تاثیر "ماراویروک" بر از دست دادن زودرس حافظه با هدف مداخله زودهنگام خواهد بود. هنگامی که به طور کامل درک کنیم که چگونه قدرت حافظه کاهش می‌یابد، پتانسیل این را داریم که این روند را کند یا متوقف کنیم.

در نهایت باید دید که آیا این داروی اچ‌آی‌وی می‌تواند کلید پیشگیری موثر از دست دادن حافظه و معکوس کردن آن باشد؟