حادثه آبادان ناشی از بی توجهی به مقررات ملی ساختمان است

حادثه آبادان ناشی از بی توجهی به مقررات ملی ساختمان است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: حادثه فروریختن برج متروپل در آبادان نماد عدم توجه به مقررات ملی ساختمان و اخطار های ناظرین سازمان نظام مهندسی است.

 

محمد رضا عظیمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان اظهار کرد: ساختمانی که دارای پایان کار باشد و در وضعیت حاد ایمنی در بندرعباس قرار داشته باشد، نداریم و ناظران این سازمان هر گونه تخلف و عدم تطابق نقشه های مصوب با اجرا را از طریق گزارشات مرحله‌ای و نامه دستور توقف پروژه به مرجع صدور پروانه اعلام می نمایند تا پروژه متوقف شده و پس از اصلاح ایرادات و تایید ناظر روند ساخت ادامه یابد.

وی به تشدید اقدامات نظارتی به منظور ارتقای کیفی ساخت و ساز در بندرعباس اشاره و تأکید کرد: تمامی پروژه‌های ساخت مسکن می‌بایست تحت نظر مهندسان ناظر دارای صلاحیت اجرا شود و بر عملکرد مهندسان ناظر نیز نظارت مجددی وجود دارد تا شاهد ساخت ساختمان‌های ایمنی در بندرعباس باشیم که با جان مردم ارتباط مستقیم دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن تسلیت به خانواده های داغدار حادثه مترو پل در آبادان گفت: این حادثه نماد عدم توجه  به مقررات ملی ساختمان و اخطار های ناظرین سازمان نظام مهندسی است.

هر تغییری در تعداد طبقات مستلزم تأیید محاسب است

وی ادامه داد: عدم تناسب میان استحکام سازه با تعداد طبقات همواره خطرناک بوده و در آبادان نیز بر اساس اطلاعات ارائه شده بروز این حادثه تلخ به همین دلیل بوده است لذا تأکید جدی ما در اجرای ساختمان ها این است که کلیه روند ساخت را مطابق با نقشه های مصوب و تحت نظارت ناظران ذیصلاح  سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام پذیرد و هرگونه تغییری مانند افزایش طبقات، کاهش سایز فولاد و ... را با هماهنگی ناظر و پس از تایید محاسب یا طراح پروژه اعمال کند.

عظیمی با بیان این که چند پروژه مشکل‌دار در بندرعباس متوقف و شرط ادامه کار، اجرای مقاوم سازی در بنا با نظارت مهندس ناظر بوده، تأکید کرد: نمی‌توانیم در این زمینه هیچ گونه قصور و کوتاهی را بپذیریم.

وی درباره آسیب‌های احتمالی بروز زلزله شدید بخصوص در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای شهر نیز گفت: بسیاری از ساخت و سازها در حاشیه شهر، ناایمن بوده و عمدتا با مصالح غیراستاندارد صورت گرفته که بیشترین آسیب ‌پذیری را در صورت بروز زلزله دارند و لذا چاره جویی برای بهبود وضعیت ساخت و ساز در این مناطق از جمله تأکیدات همیشگی ما بوده تا این بافت‌ها مورد نوسازی قرار گیرند.