بوشهری ها کم نیاورده اند، پس انداز هم کرده اند!

بوشهری ها کم نیاورده اند، پس انداز هم کرده اند!

در حالی که تمام تلاش تان را به کار گرفته اید تا دخل و خرج خانواده را تنظیم کنید، مرکز آمار خبر می دهد در سال گذشته بوشهری ها توانسته اند ماهی یک میلیون و 250 هزارتومان پس انداز کنند و در سال به 15 میلیون تومان رسیده است.

گزارش های رسمی که معمولا بر پایه آمارهای اقتصادی ارائه می شوند گاهی مواقع این قابلیت را دارند که آدم سرش را محکم توی دیوار بکوبد!

به گزارش خلیج فارس؛ چون در حالی که تمام تلاش تان را به کار گرفته اید تا دخل و خرج خانواده را تنظیم کنید، مرکز آمار خبر می دهد در سال گذشته بوشهری ها توانسته اند ماهی یک میلیون و 250 هزارتومان پس انداز کنند و در سال به 15 میلیون تومان رسیده است.

این شاخص برای کل کشور به طور میانگین ماهیانه یک میلیون و 660 هزار تومان اعلام شده است.

همین الان دود از سرتان بلند شده و احساس می کنید باید داد بزنید. حق دارید؛ اما نکته اینجاست که گزارش های آماری براساس داده های خشک و کسالت بار اقتصادی تهیه می شوند. این عددها سپس با چهار عمل اصلی ریاضی مثل جمع و ضرب و تقسیم در جدول ها قرار می گیرند و با استفاده از ترفندهایی 
مثل متوسط و میانگین، ساده سازی می شوند و ارقامی از آن به دست می آید که با شرایط زندگی بسیاری از مردم همخوانی ندارد.

بوشهری ها در درآمد هشتم هستند، در هزینه پنجم

گزارشی که به تازگی مرکز آمار از وضعیت اقتصادی خانوار به تفکیک استان ها منتشر کرده، بوشهری ها را در هزینه کردن جزو استان های بالای کشور نشان داده است.

در این گزارش، متوسط درآمد خانوار شهری استان بوشهر در سال گذشته 106 میلیون تومان و در رتبه هشتم ثبت شده است.

با این حال میانگین هزینه خانوار 91 میلیون تومان و در رتبه پنجم برآورد گردیده است. استان های تهران، البرز، مرکزی، مازندران و فارس بالاتر از بوشهر در هزینه کرد معرفی شده اند.

بوشهری ها کم نیاورده اند، پس انداز هم کرده اند!

با حساب و کتابی که مرکز آمار در پیش گرفته، متوسط درآمد خانوار شهری بوشهربوشهری ها 8 میلیون و 833 هزارتومان شده و هزینه ها نیز 7 میلیون و 583 هزارتومان. به عبارتی طبق فرمول رسمی، خانوار استان باید ماهیانه یک میلیون و 660 هزارتومان و سالانه 15 میلیون تومان هم پس انداز کرده باشند!

پس انداز روستایی ها نصف خانوار شهری

از نکات قابل توجه این گزارش، فشار اقتصادی بیشتر بر خانوار روستایی است.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط درآمد خانوار روستایی استان بوشهر 76 میلیون تومان معادل ماهیانه 6 میلیون و 300 هزار تومان برآورد شده است. 

همچنین هزینه این گروه از خانوار در استان نیز 66 میلیون تومان و به عبارتی ماهیانه 5 میلیون و 500 تومان اعلام گردیده که نشان می دهد میزان پس انداز ماهیانه باید حدود 800 هزارتومان می باشد. به عبارتی پس انداز این خانوار تقریبا نصف شهری ها است که از تاثیر زیاد تکانه های اقتصادی و تورم بر روستاها حکایت دارد.

به عبارتی در روستا احتمالا هزینه کمتری برای مسکن پرداخت می شود، اما در عوض هزینه خوراکی، پوشاک، حمل و نقل و چیزهایی مثل لوازم و اثاث این قابلیت را دارند که وضعیت را تغییر دهند.

به نظر می رسد گزارش هایی از این دست توسط مرکز آمار، با واقعیت های جامعه تفاوت زیادی دارد و نمی تواند گزارش دقیقی از شرایط اقتصادی خانوار نمایان کند، از این رو نیاز است با شفاف سازی روندهای اقتصادی، گزارش های آن نیز کارشناسی شده تر باشد.