بوشهر؛ رتبه اول درآمد، رتبه هجدهم فلاکت!

بوشهر؛ رتبه اول درآمد، رتبه هجدهم فلاکت!

شاخص فلاکت استان‌های ایران در سال ۱۴۰۰ اعلام شده که طبق آن جایگاه استان بوشهر چندان خوب نبوده است. میانگین کشوری این شاخص که براساس معیارهای تورم و نرخ بیکاری محاسبه می‌شود ۴۹ درصد و در بوشهر ۵۰درصد بوده است.

کارشناس اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر اظهار کرد: شاخص فلاکت یک شاخص اقتصادی است که از افزودن نرخ بیکاری به نرخ تورم به‌دست می‌آید. 

عبدالله محمدعلی‌پور اضافه کرد: هر چه مقدار عددی این شاخص کمتر باشد، رفاه مردم بیشتر است و این نشان دهنده عملکرد مناسب‌تر دولت‌هاست و برعکس هر چه مقدار عددی این شاخص بیشتر باشد، به این معناست که سطح رفاه مردم کاهش یافته و در نتیجه عملکرد دولت‌ها در اینگونه مواقع زیر سوال خواهد رفت.

محمدعلی‌پور اذعان کرد: شاخص‌های مهم اقتصادی بر اساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران منتشر می‌کند محاسبه و مقایسه می‌شوند و بر این اساس، نرخ بیکاری استان بوشهر در سال گذشته عدد ۹ و نرخ تورم نیز عدد ۴۱‌.۷ بوده که حاصل جمع آنها عدد ۵۰.۷ می‌شود که بیشترین عدد در طی سال‌های گذشته است

        شاخص فلاکت در استانهای ایران

همانطور که دیده می شود، استان بوشهر در رتبه هجدهم از شاخص فلاکت قرار دارد، به عبارتی، در این شاخص ۱۷ استان وضعیت بدتری نسبت به بوشهر داشته‌اند و استان بوشهر شاخص فلاکت بالاتری نسبت به متوسط کشوری دارد.

کارشناس اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان بوشهر مهمترین دلیل بالا رفتن شاخص فلاکت را بالابودن نرخ تورم طی سال‌های گذشته دانست و بیان کرد: از آنجایی که نرخ بیکاری استان بوشهر سال ۱۳۹۹ عدد ۹‌.۷ درصد و بالاتر از سال ۱۴۰۰ بوده است؛ اما نرخ تورم سالانه از ۳۴ درصد به بالای ۴۱.۷ رسیده؛ بنابراین مجموع این دو عدد هم عدد بزرگ‌تری می‌شود.

 ظرفیت‌های عظیم گاز و نفت، پتروشیمی، منابع دریایی و زیست محیطی فراوانی که در استان بوشهر وجود دارد؛ اما بیکاری و وضعیت اقتصادی و تورمی حاکم در این استان، آه از نهاد هر انسانِ مسئولِ دغدغه‌مندی بلند می‌کند.