برخی سایت‌های خودروسازی گروگان نمایندگان شهر‌های خود هستند

صنعت فشل خودرو نتیجه دخالت‌های مجلس و دولت‌هاست

برخی سایت‌های خودروسازی گروگان نمایندگان شهر‌های خود هستند

کارشناس بازار و صنعت خودروسازی گفت: دولت‌های گذشته با سیاست گذاری‌های غلط و نمایندگان مجلس در ادوار گذشته که با دخالت‌های بی جا عامل سیاست گذاری‌های غلط در صنعت خودروسازی بوده اند.

یکی از جدی‌ترین انتقادات مقام معظم رهبری در دیدار با صنعتگران کشور که ایشان حق را به مردم دادند، وضعیت اسفناک صنعت خودروسازی بود که علی رغم حمایت دولت‌های مختلف از این صنعت برای خودکفایی و توسعه، نه خودرویی با کیفیت تولید می‌کنند و نه به قیمتی عرضه می‌شود که با محصول بی کیفیت تولید شده، همخوانی داشته باشد. کارشناس بازار و صنعت خودرو در این گفتگو مهمترین عوامل تاثیر گذار در افت صنعت خودروسازی کشور را بیان کرده است.

حسن کریمی سنجری؛ کارشناس بازار و صنعت خودرو با اشاره به این موضوع که گلایه و انتقاد رهبر معظم انقلاب از صنایع کشور، بخصوص صنعت خودروسازی به حق بود، گفت: مقام معظم رهبری به خوبی نسبت به مشکلات و پیچیدگی‌های تولید و معضلات و مسائلی که تولید کننده را تحت فشار قرار می‌دهد، اشراف دارند. اصولا در صحبت‌های ایشان که در راستای حمایت از تولید ملی است، تولیدکنندگان داخلی به شدت تشویق می‌کنند، چرا که به خوبی می‌دانند در یک اقتصاد نفتی تحریم زده، یکی از سخت‌ترین کارها، داشتن فعالیت تولیدی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب به روشنی به این مساله اشاره کردند که فعالیت خودروسازان در سال‌های گذشته قابل تایید نیست و انتظارات را برآورده نکرده اند. رهبر معظم انقلاب با وجود این که به مقوله تولید و تولیدکننده بها می‌دهند و چندین سال است که نامگذاری‌های سال را در راستای بحث تولید و موضوع تولید تعریف کرده‌اند؛ اما به درستی به این موضوع اشاره کردند که در حق مردم یعنی مصرف کننده صنعت خودروسازی اجحاف شده است.

کارشناس بازار و صنعت خودرو در این باره خاطر نشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب زبان به انتقاد از یک تولید کننده گشودند، نشان دهنده عملکرد غیر قابل قبول خودروسازان است. واقعیت این است که رهبر معظم انقلاب به درستی این موضوع را بیان کردند، چرا که در سال‌های گذشته به چیزی که کمتر توجه شده، رضایت مصرف کننده و رضایت مردم بوده است. به عبارت دیگر، تمام شرایط به سمتی سوق داده شده که مردم چاره و گریزی به جز استفاده از خودروی داخلی نداشته باشند. خودرو‌هایی به مردم تحویل داده شده که نه تنها ضامن سلامتی نبوده، بلکه با قیمت‌های باور نکردنی به آن‌ها فروخته شده است.
حسن کریمی سنجری در خصوص شرایطی که فروش خودرو را قرعه کشی کرده، گفت: سیاست گذاری‌های غلط باعث شد وضعیت فروش خودرو در کشور به گونه‌ای شود که ناچار به سمت روش قرعه کشی و شانس وبخت آزمایی برویم. شانسی که اگر به کسی رو کند می‌تواند خودرویی به مراتب ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد بخرد.
وی دراین باره تصریح کرد: وقتی مردم برای خرید خودروی ارزان ثبت نام می‌کنند و اسم آن‌ها از قرعه کشی در نمی‌آید، ناراحت و افسرده می‌شوند. اگر مصرف کننده واقعی برای خرید خودرو ثبت نام کرده باشد، اما موفق به دریافت خودرو با نرخ دولتی نشود، در این صورت باید خودروی خود را با قیمت‌های بالاتری از بازار آزاد بخرد. حتی اگر فرد دلال باشد این حس در مردم ایجاد می‌شود که در این مسابقه بخت آزمایی خوش شانس نبوده و شکست‌خورده اند.
حسن کریمی سنجری در ادامه خاطر نشان کرد: پس با سیاست گذاری‌های غلط، فضایی در صنعت و بازار خودرو ایجاد کرده ایم که نه تنها شرایط را بهتر نکرده، بلکه همه مردم نسبت به این صنعت منتقد شده اند. جالب‌تر اینکه دولت‌های قبلی و نمایندگان ادوار مختلف مجلس نیز منتقد وضعیت صنعت خودروسازی کشور هستند.
این کارشناس صنعت و بازار خودرو خاطر نشان کرد: یعنی دولت‌های گذشته با سیاست گذاری‌های غلط خود و نمایندگان مجلس در ادوار گذشته که با دخالت‌های بی جای خود عامل سیاست گذاری‌های غلط بوده اند، خود منتقد صنعت خودروسازی هستند. به جرات می‌گویم برخی از سایت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی دولتی در شهرستان‌ها گروگان نمایندگان شهر‌های خود هستند، بخصوص در عزل و نصب مدیران. عزل و نصب‌هایی که با تهدید مدیران ارشد رو به رو می‌شود که اگر مدیران طبق خواسته آن‌ها تغییر نکنند، فلان می‌شود و بهمان.

وی در این باره تصریح کرد: لذا چنین نمایندگانی و دولتمردانی که خود منتقد وضعیت خودروسازی هستند، عاملین و مسببین اصلی ایجاد چنین آشفتگی در صنعت و بازار خودرو هستند، آن زمان مردم می‌مانند با حل این معما که مافیایی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم و می‌گوییم صنعت خودروسازی ما اسیر دست یک مافیاست، این مافیا چه کسانی هستند؟ وقتی خود دولتی‌ها مدیرعامل خودروسازی را انتصاب می‌کنند، مجلس در انتصاب‌ها و اینکه این کار باید بشود یا نشود، دخالت می‌کند، مشخص است این صنعت خصوصی و اختیاری از خود ندارد. اینجا مردم نمی‌دانند انتقادات را باور کنند یا دخالت‌های مسوولین را؟
حسن کریمی سنجری درخصوص اینکه اتفاقا صنعت خودروسازی ما به شدت دولتی است، گفت: علی رغم اینکه بسیار تلاش می‌شود تا گفته شود که دولت سهم بسیار ناچیزی در صنعت خودروسازی دارد و بیشتر خصوصی است تا دولتی، اما مهمترین فاکتور در ایجاد شرایط امروز خودروسازی کشور، سیاست‌گذاری‌های غلط و دخالت‌های مخربی است که از سوی دستگاه‌های دولتی ایجاد شده است. به همین خاطربنده خودروسازی را غیر دولتی نمی‌دانم، بلکه برعکس اینکه گفته می‌شود میزان سهم دولت در این شرکت‌ها آنقدر کم است که شرکت‌ها را به لحاظ قانون تجارت می‌توانیم شرکت‌های خصوصی اعلام کنیم، اما واقعیت چیز دیگری است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر شرکت‌های خودروسازی به لحاظ قانون تجارت خصوصی بودند، مدیرعاملان توسط دولت معرفی وانتخاب نمی‌شدند. همه چشم‌ها به وزیر صمت برای عزل و نصب‌ها نبود. چهار نفر از اعضای هیئت مدیره را دولت و وزارتخانه تعیین نمی‌کرد؛ لذا می‌توان گفت دولت به عنوان سیاستگذار خودروی کشور و با تعیین اهداف و استراتژی‌ها برای این صنعت، خودروسازی ایران را فشل کرده است. دولت‌های مختلف در طول چهار دهه گذشته نقش بسزایی در تخریب صنعت خودروسازی کشور داشته اند.
حسن کریمی سنجری در خصوص راهکار‌هایی که دولت سیزدهم برای توسعه صنعت خودروی کشور باید مورد استفاده قراردهد، گفت: اولین فاکتور برای تغییر مسیر و حرکت به سمت توسعه، اصلاح سیاستگذاری‌های غلط دهه‌های گذشته در این صنعت است. اگر سیاست‌های درستی اعمال شود که صنعت خودروسازی را به سمت رشد ببرد و از انحصار خارج کند، راه را برای واردات خودروی خارجی و ایجاد رقابت باز کند، قطعا می‌توانیم خودرویی تولید کنیم که ضمن کیفیت خوب و قیمت مناسب، امکان صادرات و ارز آوری برای کشور نیز داشته باشد.