برخی افراد هرگز به کووید مبتلا نمی‌شوند

برخی افراد هرگز به کووید مبتلا نمی‌شوند

به نقل از نشریه انگلیسی دیلی میل دانشمندان می‌گویند ممکن است برخی افراد به لطف ژن هایشان هرگز به کووید مبتلا نشوند.

در این گزارش به قلم کیتلین تیلی آمده است: محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند افرادی که دارای جهش ژنی خاصی هستند پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ آنتی بادی به شدت بیشتری در بدنشان تولید می‌شود.

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد دارای این ژن هستند که به نام HLA-DQB۱*۰۶ شناخته می‌شود. این فرآیند محافظتی تقویت شده ممکن است برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری کافی باشد.

این موضوع ممکن است تا حدی توجیه کننده این امر باشد که چرا برخی از افراد هرگز به این ویروس مبتلا نمی‌شوند، حتی زمانی که دیگر اعضای خانواده به این ویروس مبتلا می‌شوند.

آمریکا با ابتلای ۱۷۹ میلیون نفر -معادل بیش از نیمی از کل جمعیت این کشور- بالاترین موارد تأیید شده ابتلا به کووید را در جهان به خود اختصاص داده است.

با این حال، روایت‌های زیادی از افرادی وجود دارد که همه اعضای خانواده‌شان به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما خود این افراد به کووید ۱۹ مبتلا نشده اند حتی با آن که در تماس نزدیک با فرد بیمار بودند.

به این گروه از افراد لقب «هرگز کووید» داده شده است و دانشمندان هرگز در ارتباط با این موضوع تحقیق نکرده اند.

دکتر الکساندر منتزر محقق ارشد این تحقیق در سخنانی گفت: ما تغییرات گسترده‌ای را در سرعت مثبت شدن تست کووید افراد پس از واکسیناسیون مشاهده کرده ایم.

او همچنین گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد کد ژنتیکی ما ممکن است بر میزان احتمال وقوع این اتفاق در طول زمان تأثیر بگذارد.

دانشمندان نمونه خون هزار و ۶۰۰ بزرگسال را که واکسن فایزر-بیووان تک یا آکسفورد آسترازنکا را به عنوان واکسن اولیه دریافت کرده بودند، در پنج مرحله آزمایشگاهی مختلف بررسی کردند.

در خون افراد دارای این ژن آنتی بادی‌های به مراتب بیشتری - پروتئین‌هایی که از بدن در مقابل مهاجمان خارجی محافظت می‌کنند - در مقایسه با آن‌هایی که این ژن را ندارند، یافت شد.

آن‌ها همچنین مجموعه‌ای از افرادی را بررسی کردند که پس از تزریق نخستین واکسن خود به مدت بیش از یک سال هر هفته تست کووید می‌دادند.

افراد دارای ژن HLA-DQB۱*۰۶ به احتمال زیاد طی ۱۲ ماه به "یک بیماری در مراحل اولیه" مبتلا می‌شوند، فرآیندی که بر اساس آن، افراد پس از تزریق واکسن با علائم خفیف کووید مواجه شدند.

پروفسور جولیان نایت سرپرست تیم تحقیق در سخنانی گفت: بر اساس این مطالعه شواهدی به دست آمده است که نشان می‌دهد ساختار ژنتیکی ما یکی از دلایل متفاوت بودن واکنش ایمنی بدن پس از تزریق واکسن کووید است.

نتایج این تحقیق در مجله نیچر مدیسن منتشر شده است.