تامین بودجه صداوسیما از بیمه شخص ثالث!

این کار دست در جیب مردم کردن است و از سوی دیگر با گران شدن بیمه، فرار از بیمه افزایش پیدا می‌کند

تامین بودجه صداوسیما از  بیمه شخص ثالث!

غلامرضا سلیمانی، رئیس بیمه مرکزی در مراسم «رونمایی از سامانه‌های الکترونیک خدمات رسانی صندوق  تأمین خسارت‌های بدنی در راستای پرداخت، تسهیل و تسریع  در حمایت از آسیب دیدگان سوانح رانندگی» با انتقاد از محل مصرف اعتبارات بیمه شخص ثالث اظهار داشت: متاسفانه بیمه شخص ثالث به جای اینکه به مجروحان برسد صرف بخش‌های دیگر می‌شود به طوری که ٣٠ درصد از این مبلغ خارج از شرکت‌های بیمه است. 

وی افزود: در بودجه سال آینده برای بودجه صدا و سیما و هلال احمر هم استفاده از بیمه شخص ثالث دیده شده است به طوری که ۵٠٠ میلیارد تومان سهم این بخش‌هاست. دست در جیب مردم کردن است و از سوی دیگر با گران شدن بیمه، فرار از بیمه افزایش پیدا می‌کنند.

سلیمانی با اشاره به عملکرد و وظایف صندوق خسارت‌های بدنی اظهار داشت: عده‌ای هستند که وسایل نقلیه آنها بیمه ندارد یا بیمه شخص ثالث منقضی شده پس از تصادف با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، حتی برخی‌ها بعد از تصادف فرار می‌کنند از این رو دولت برای کمک به این افرادی پس از وقوع سانحه که شرکت‌های بیمه‌ای تعهدی در برابر آنها ندارد، صندوق خسارت‌های بدنی را راه اندازی کرده است. 

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تعداد خودروهای فاقد بیمه در کشور گفت: در کشورمان تقریبا ٢۵ میلیون دستگاه خودرو وجود دارد که از این تعداد ٢٣ میلیون و ۵٠٠ هزار دستگاه بیمه شده‌اند مابقی یا فرسوده هستند یا فاقد بیمه.

سلیمانی افزود: شرکت‌های بیمه براساس قراردادهای سالانه دربرابر بیمه‌گذاران تعهد دارد یعنی دیه افرادی که در اسفند ماه ٩٩ فوت کرده‌ا‌ند با دیه ١۴٠٠ متفاوت است و این مابه التفاوت از طریق این صندوق پرداخت می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بیمه باید ٨ درصد از مبالغ قراردادها را به این صندوق اختصاص دهند، ادامه داد: در حال حاضر ضریب خسارت در بیمه شخص ثالث حدود ١٠۴ درصد بود که در سال‌های قبل به ١٠٩ درصد هم رسیده بود که توانستیم این رقم را کاهش دهیم. 

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید براینکه ١۶ میلیون خانوار درگیر بیمه شخص ثالث هستند، اظهار داشت: سالانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد همچنین در سال گذشته ١۵ هزار و ۴٠٠ نفر به دلیل تصادفات فوت و ٢٧۶ هزار نفر مجروح شدند و متاسفانه تصادفات سال گذشته ٣۴ هزار معلول دائم برجای گذاشت. 

وی افزود: در سال گذشته حدود ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان هزینه بابت درمان مجروحان به بیمارستان‌ها پرداختیم.

همچنین در ادامه این برنامه مجید بهزادپور، مدیرعامل صندوق خسارت‌های بدنی با اشاره به وظایف این صندوق اظهار داشت: جبران خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث فاقد بیمه، آزادی زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد، پرداخت خسارت مابه التفاوت دیه زن و مرد از جمله وظایف صندوق خسارت‌های بدنی محسوب می‌شود. 

وی تاکید کرد: در سال گذشته این صندوق مانع از زندانی شدن ٧ هزار و ٢۶۵ نفر شد و در سال گذشته بیش از ١۶ هزار میلیارد ریال پرداخت خسارت داشته‌ایم.