ببینید | کاربرد انواع پیاز که نمی‌دانستید

پیازه و نیازه! این جمله را حتما از بلندگوی دستی فروشندگان دوره‌گرد تره‌بار شنیده‌اید. جایگاه پیاز در غذاهای ایرانی بسیار ویژه است و تقریبا هیچ خانه‌ ایرانی وجود ندارد که سبد پیازهای آشپزخانه‌اش خالی بماند.

در ایران پیاز قرمز یا بنفش محبوبیت خاصی بین آشپزها دارد. رنگ و طعم این پیاز کمی متفاوت و البته تند است و بیشتر برای سرخ کردن به کار می‌رود و زمان محدودی هم برای عرضه دارد.

طعم شیرین پیاز قرمز شگفت انگیز است و این پیاز حاوی ۱۰ درصد ویتامین C و ترکیبات  آنتی اکسیدانی است و در تهیه ترشی هم نتیجه جذابی ایجاد می‌کند. پیاز شیرین طعم ملایم‌تر و آب دارتر و بوی کمتری دارد. پوست این پیاز مایل به زرد و در داخل سفید است.

هر زمان که می‌خواهید پیازی را برای دستور غذا انتخاب کنید، همیشه سراغ پیاز زرد بروید، زیرا این پیازها برای پخت و پز بهترین هستند. دوام بیشتری دارند و به غذا لعاب خاصی می‌دهند.

پیاز سفید پوستی کاغذی دارد و رنگ داخلی آن سفید است؛ طعم شیرینی دارد اما زودتر از سایر پیازها خراب می‌شود. این پیاز استفاده‌های مختلفی دارد اما طعم شیرین و بافت ترد آن برای سالاد و سفره جذاب است.

شالت یا موسیر که به پیاز فرانسوی هم شهرت دارد در کنار عطر خاصی که دارد برای تزئین و سبک‌های جدید گارنیش غذا کاربرد خاصی دارد.

شالت ترکیبی از سیر و پیاز است و هم به صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود. بافت تردی دارد و در کنترل سطح قند خون، آلرژی و بهبود گردش خون عالی عمل می‌کند.