آیت‌الله رئیسی: کنترل به‌ معنای مچ‌گیری نیست

آیت‌الله رئیسی: کنترل به‌ معنای مچ‌گیری نیست
حضور آیت الله رئیسی در هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی در سالن اجلاس سران

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز چهارشنبه در هفدهمین دوره جشنواره شهید رجایی در سالن اجلاس سران گفت: تلاش دلسوزانه و حرکت‌های جهادی همواره باید مورد تقدیر و تشکر در همه دستگاه‌ها قرار گیرد. 

رئیس جمهور افزود: در نظام اداری آنچه از پاسخگویی تعریف می‌شود، در  چهار حوزه است؛ پاسخگویی به خداوند، عموم شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب در نظام اداری که همواره برای افزایش بهره‌بروی علاوه بر اعتماد، سازوکارهای کنترل را هم باید طراحی کرد.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: مدیریت در تمام نظام‌های اداری جهان وجود دارد و باید دید که چه باید کرد تا نظام اداری در هر کشور کارآمد شود و این دغدغه تمام کسانی است که در رشته مدیریت تحصیل کرده و کار می‌کنند که چگونه می‌توان یک نظام اداری کارآمد و مطلوب ایجاد کرد؟

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) در نامه به مالک اشتر، اصل را بر گزینش صحیح افراد و نظارت دائم نسبت به کارکنان می‌دانند توضیح داد: کارآمدترین نوع کنترل، نظام خودکنترلی است که هر شخصی در عیان و نهان خود را قبل از هر چیزی در محضر خداوند ببیند و خود را موظف به حسن انجام کار بداند؛ چه ناظری بالای سرش قرار داشته باشد یا نباشد

رئیس جمهور در ادامه از لزوم تحول در نظام اداری سخن گفت و تصریح کرد: سرمایه انسانی کارآمد در کشور کم نیست و ارزیابی مدیران به‌صورت مداوم انجام شود، موجب رشد و تعالی نظام اداری کشور می‌شود.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: دستگاه‌های نظارت بیرونی در واقع کمک کننده به نظارت درونی سازمان‌ها هستند و به هر میزان اخلاق و معنویت در یک سازمان رشد کند، به همان میزان ناهنجاری‌های اداری و تخلفات کاهش می‌یابد؛ بنابراین نظام اداری ما باید کارآمد جلوه کند که این منوط به کارآمدی کارکنان اداری است.

وی اضافه کرد: تحول در نظام اداری شامل عدالت در جذب، پرداخت، ارتقا و همه شئون اداری است و این تنها با نگاه تحولی ممکن می‌شود به همین منظور باید نظام اداری پاسخگو تشکیل شود که هر فردی با هر زبانی وارد دستگاه شود، بدون وجود هرگونه مشکلی کار آنها انجام شود نه اینکه با تماس و توصیه انجام شود.

رئیس جمهور گفت: اخلاق و معنویت در سازمان اداری توسعه یابد به همان میزان شاهد کاهش تخلفات و ناهنجاری‌ها خواهیم بود؛ پس معنویت و اخلاق چه فردی یا حرفه‌ای و تربیت اخلاق عمومی و حرفه‌ای بسیار می‌تواند در کاهش ناهنجاری‌های اداری و سازمانی و تخلفات نقش‌آفرین باشد و گسترش اخلاق هم حتماً به کارآمدی نظام کمک کند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: نظام اداری ما باید نظام اداری کارآمد جلوه کند و این در گرو کارآمدی کارکنان در هر دستگاهی است. اگر دستگاه و سازمان اداری در این فرایند نخست تعریف مأموریت‌ها، دوم چیدن ساختار مناسب برای تعریف این ماموریت و سوم پست‌ها متناسب آن تعریف شود آن وقت یک سازمان اداری کارآمد است.

وی خاطرنشان کرد: باید زمینه و نظام اداری برای ورود سرمایه‌گذار خارجی و فعالان داخلی هم فراهم شود. سلامت نظام اداری همه را رنج خواهد داد؛ ما در این باره مسئولیت داریم و همه کسانی که در نظام جمهوری اسلامی مشغول خدمت هستند باید فرآیندها را بازنگری کنند. مگر قرار نبود سامانه‌ها در هر دستگاه فعال شود و به کمک مدیران بیایند؟ و قرار هم نیست با به میدان آوردن سامانه‌ها، کسی از دستگاه‌ها خارج شود.

رئیس جمهور در ادامه به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان اجرایی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دولت، نکات ارزشمندی را فرمودند که برای عملیاتی کردن بیانات ایشان نشستی برگزار کردیم و از همکاران خود خواستم که برای توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور، افزایش بهره‌وری را با جدیت پیگیری کنند.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: برخی دستگاه‌ها بودجه و اعتبار زیادی دارند اما باید خروجی و بهره‌وری دستگاه‌ها سنجیده و در بهره‌وری آن‌ها بازنگری شود؛ تخصیص بودجه‌ها مهم اما مهمتر از آن، بهره‌وری است و دستگاه‌ها باید کارکنان خود را فرا بخوانند و آسیب‌شناسیِ مجموعه خود را انجام بدهند.

رئیس جمهور بار دیگر یادآور شد: ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و می‌توانیم با تحول در نظام اداری کشور، در این زمینه هم مانند بسیاری دیگر از عرصه‌ها به موفقیت برسیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: ۴۳ از پیروزی انقلاب گذشته و مردان و زنان مصصمی که امروز دنیا را حیرت زده کردند و موفقیت‌های بسیاری که در حوزه‌های مختلف رخ داده است، چرا باید مساله نظام اداری ما دچار مشکل شود. بنابراین باید سازمان اداری، چابک و بافکر و اندیشه بسیار اهمیت دارد و باید محقق شود.