بازار گرم میوه های زمستانه

گزارشی از چند و چون بازار میوه در شیراز

بازار گرم میوه های زمستانه

فاطمه مقدم/امسال وضعیت میوه خوب و فراوان است به گفته رئیس اتحاد‌یه بارفروشان میوه و تره بار شیراز دلیل اصلی وضعیت خوب میوه و گران نشدن آن همپای دیگر محصولات، جلوگیری از صادرات میوه است و اینکه امسال محصول باغات استان و کشور نیز بسیار خوب بوده است.  

علی اصغر اجلالی پور اضافه می کند: اگر در این دوماه با سرمازدگی مواجه نشویم، مرکباتی که در باغات استان فارس وجود دارد نیاز بازار تا بعد از عید را هم به خوبی پوشش می دهد مخصوصا نمونه پرتقال والون که بومی استان است و مدتی دیگر به بازار می آید. 

وی می افزاید: سیب نیز در سردخانه ها به وفور یافت می شود و تا بعد از عید هم در بازار موجود است.

رئیس اتحاد‌یه بارفروشان میوه و تره بار شیراز ممانعت از صادرات میوه را کمکی به معیشت مردم در این گرانی خواند و گفت: میوه در بازار فراوانی دارد و اگر صادرات سیب و مرکبات انجام نشود قیمت میوه برای عید ثبات بیشتری خواهد داشت.

اجلالی پور با تاکید بر اینکه قیمت هایی که در ادامه برای میوه ها خواهد آمد قیمت انواع درجه یک میوه در بازار است می افزاید: اکنون میوه ها با قیمت ‏های بسیار ارزان تر از این قیمت ها در بازار در دسترس است که گرچه این میوه ها ضعیف تر است اما میوه های خوب و ‏قابل مصرفی است که در میوه فروشی های بیشتر مناطق شهر نیز عرضه می شود و به حمدالله دست اکثر مردم به خرید ‏آن می رسد.‏

پرتقال صدر نشین ارزان ترین میوه های زمستانه

پرتقال فعلا ارزان ترین میوه بازار شیراز است. در بازار فارس هم پرتقال های شمال موجود است هم پرتقال های استان خودمان. به گفته اجلالی پور، پرتقال نافی (تامسون) از نیمه شهریور در بازار بوده و تا آخر اسفند نیز در بازار می ماند. گونه پیش رس پرتقال والون تا ده روز دیگر وارد بازار می شود و گونه دیررس آن نیز تا دوماه بعد از عید هنوز به درخت هست.

وی تصریح می کند: این پرتقال که بومی فارس است از مناطق مرکبات خیز استان چون داراب، خفر، شاپور کازرون، قیر و کارزین به دست می آید. پرتقال خوشه ای نیز بومی استان است و عمر کوتاهی دارد که به تازگی وارد بازار شده اما نوع دیگر آن که به عنوان پرتقال معمولی به عنوان دارابی شناخته می شود ماندگاری خوبی دارد اما پرتقال شمالی که همراه با پرتقال نافی از شهریور تا کنون مهمان بازار فارس است در بازار باقی مانده و از اول اسفند نیز از سردخانه ها راهی بازار می شود.

پرتقال محلی در حال حاضر ارزان‌ترین مرکبات در بازار است که به گفته اجلالی پور در بازار میوه و تره‌بار بسته به کیفیت آن ‏بین 10 تا 17 هزار تومان فروخته می‌شود. بعد از پرتقال محلی پرتقال تو سرخ ارزان ترین قیمت را دارد و در میدان میوه و تره بار شیراز از 15 تا 22 هزار تومان عرضه می شود. نافی محبوب ترین پرتقال بازار نیز بسته به کیفیتش از 17 تا 25 هزار تومان قیمت دارد. قیمت پرتقال والون مشخص نیست چون هنوز وارد بازار نشده است و باید تا نیمه بهمن منتظر بمانیم‎.‎

نارنگی میوه ارزان دیگر این فصل است ‏که چندین گونه آن در فارس موجود است نارنگی خارو، نارنگی گلابی، نارنگی محلی.خوشمزه ترین و مرغوب ترین نارنگی بازار شیراز است نارنگی خارو که متعلق به باغ های جهرم است و بعد از آن نارنگی شمال که تا نیمه بهمن در بازار شیراز دوام خواهد داشت.

به گفته رییس اتحاد‌یه بارفروشان میوه و تره بار شیراز ‏ نارنگی خوشه ای و نارنگی کلماتین هر دو از منطقه داراب و خفر می آیند پوستی جدا دارند و ارزان ترین نارنگی بازار هستند که بسته به کیفیت از 8 تا 11 هزار تومان به فروش می رسند.

اجلالی پور می گوید: نارنگی خارو جهرم که خوشمزه ترین و مرغوب ترین نارنگی بازار است بین 15 تا 22 هزارتومان در بازار میوه و تره بار شیراز قمیت دارد. نارنگی شمالی از کیلویی  12 تا 20 هزارتومان بسته به کیفیت فروش می رود و نارنگی گلابی نیز بین 14  تا 17 هزارتومان در هر کیلو قیمت دارد.

خوشمزه ترین سیب فارس از اشنویه و مراغه می آید

سیب میوه ای محبوب برای تمام فصول است و با وجود انکه یکی از متنوع ترین میوه های جهان است در فارس به دو نام کلی سیب زرد و سرخ فروخته می شود و کمتر کسی نام ارقام مختلف سیب را می داند. رئیس اتحاد‌یه بارفروشان میوه و تره بار شیراز با تاکید بر اینکه فصل سیب تمام شده است اما سیب به مقدار نیاز مردم فارس در سردخانه ها به فروانی موجود است می گوید: سیب موجود در بازار فارس از مناطق مختلف ایران تامین می شود. سیب های فارسی از همایجان، کمهر سپیدان، یاسوج، پادنا اصفهان، اشنویه ارومیه، مراغه آذربایجان همه در بازار شیراز موجود است و بهترین سیب متعلق به منطقه پادنا، اشنویه و مراغه است.

به گفته اجلالی پور قیمت سیب بر اساس نوع و درجه بندی کیفیتی کف و سقف دارند. سیب قرمز از 15 هزارتومان تا 25 هزار تومان در بازار موجود و سفید نیز از 15 تا 27 هزار تومان است که قیمت ها بستگی به درجه و منطقه تولید دارد. هرچه کیفیت سیب بالاتر باشد، یعنی رنگ و رویش بی‌خط و خال باشد و اندازه بزرگی داشته باشد قیمتش بالاتر می‌رود.‏ معمولا سیب های خارج از استان گران تر هستند. سیب های سبز که طرافداران خاصی دارد نژاد خارجی دارد اما در ایران تولید می شود و در بازار شیراز کم است.

رقابت کیوی ایوت و هایوارد در بازار میوه شیراز

کیوی میوه ای است که به طور انحصاری در شمال ایران استان مازنداران تولید می شود. کیوی موجود در بازار شیراز دو نوع دارد. کیوی هایوارد و کیوی ابوت که شیرین تر است و اندازه ‏بزرگ تری نسبت به کیوی هایوارد دارد. کیوی ابوت شیک و مجلسی و مخصوص ظرف میوه است. کیوی هایوارد ‏ریزتر ترش مزه است. قیمت هر دو نوع کیوی در بازار میوه و تره بار شیراز از 17 هزارتومان در هر کیلو تا 25 هزار تومان است.

موز دلاری شاه نشین ظرف میوه ها

به گفته اجلالی پور موز موجود در بازار فارس همگی وارداتی است و رابطه مستقیمی با قیمت ارز دارند، هر چه قیمت دلار بالاتر می‌رود قیمت موزهای خارجی بازار هم گران‌تر می‌شود‎.‎ موز در بازار شیراز چند نمونه است. موزهای فیلیپینی که مرغوب ترین موز بازار است و اصطلاحا کلاس یک است همان موزهای بزرگی که به درد مهمان های رودربایستی دار و پذیرایی های شیک خواستگاری ها می خورد. موز هندی که کوچک تر است و کیفیت پایین تری دارد. موز فیلیپینی از کیلویی 55 تا 63 هزار تومان و موز هندی از 45 تا 55 هزارتومان در بازار میوه و تره بار شیراز موجود است. موز چابهار هم در بازار فارس کم است و قمیتش از همه موزها در بازار شیراز کمتر است.  

 قیمت میوه های لوکس مخصوص از ما بهتران چند؟

میوه های خارجی ها در بازار شیراز بسیار کم است. در واقع واردات میوه در ایران به شکل محدود صورت می گیرد و تنها واردات چهار میوه آناناس، نارگیل، انبه و موز به کشور آزاد است و باقی میوه های لوکس موجود در بازار به صورت غیر قانونی و وارد کشور می شود. این میوه های قاچاق را تنها در میوه فروشی ها بسیار لوکس شهر می توانید پیدا کنید -البته اگر با گرانی که این میوه ها دارند دنبالشان می گردید- میوه فروش ها اغلب آن ها را جلوی چشم شان روی میزی نزدیک صندوق می گذارند و  اگر از ما می شنوید دست به آن ها نزنید که حسابی صدای میوه فروش ها درمی آید.

در یکی از میوه فروشی های شیک حوالی خیابان ارم قیمت چند نوع از میوهای لوکس و عجیب و غریب را گرفتیم که برای تغییر ذائقه خدمتتان عرض می کنیم. رامبوتان میوه گرمسیری مناطق استوایی است قیمت نوع پوست قرمز آن که گویا نوع مرغوب به شمار می رود در هر بسته 250 گرمی  150هزار تومان است، دراگون یا میوه اژدها میوه‌ای گرمسیری متعلق به‌ نوعی کاکتوس که مصرف آن در ایران رو به افزایش است و هر دانه آن در میوه فروشی های لوکس شیراز 140 هزار تومان قیمت دارد. میوه فیسالیس دیگر میوه استوایی که شبیه به گوجه گیلاسی زرد رنگ است که در یک لفاف خشک زرد رنگ قرار دارد یک بسته 300 گرمی آن 50 هزارتومان قیمت دارد. فصل واردات انبه از تیرماه تا نهایتا آبان ماه است بعد از آن در بازار انبه موجود نیست اما اگر دلتان هوای انبه کرده می ‏توانید انبه تامی اتکینز خریداری کنید که انبه سرخی است که از امریکایی جنوبی وارد می شود و با انبه های موجود در بازار که ‏از پاکستان وارد می شود تفاوت دارد قیمت یک کیلو انبه تامی اتکینز 220 هزار تومان ناقابل است. یک بسته کوچک بلوبری 75 گرمی 135 هزار تومان و یک عدد پشن فروت عنابی رنگ 70 هزار تومان، آوکادو نیز دانه ای 80 هزارتومان ‏قیمت دارد اگر تصور می کنید مشتریان میوه های لوکس اندک هستند در اشتباه هستید میوه فروش می گوید: «این میوه ها را می خرند خوب هم می خرند اما مشتریان خاص خودشان را دارند.» که حتما از ما بهتران هستند.