اینفانتینو می‌تواند تا 2031 رئیس فیفا باشد

اینفانتینو می‌تواند تا 2031 رئیس فیفا باشد

شورای فیفا راه را برای جیانی اینفانتینو باز کرد تا بتواند تا سال 2031 به ریاست بر فیفا ادامه بدهد.

شورای فیفا که در حال برگزاری است راه را برای رئیس فعلی این سازمان، جیانی اینفانتینو باز کرد، تا بتواند حداکثر تا 9 سال دیگر به ریاست بر فیفا ادامه بدهد. بر اساس اعلام این شورا 39 ماه ابتدایی ریاست اینفانتینو در محاسبه حداکثر زمانی ریاست او محاسبه نخواهد شد و در نتیجه رئیس سوئیسی فعلی می‌تواند طبق قانون فیفا تا سال 2031 به ریاست خود ادامه دهد.

بر اساس قانون فیفا هر رئیس این سازمان می‌تواند سه دوره چهار ساله روی صندلی ریاست بنشیند. پیش از این گمان می‌رفت دوره 39 ماهه بین برنده شدن اینفانتینو در انتخابات ریاست فیفا در کنگره اضطراری سال 2016 تا انتخاب مجدد او در سال 2019 به عنوان دوره اول ریاست او به حساب می‌آید و در نتیجه طبق قانون او تنها دو دوره چهار ساله دیگر قادر به ادامه ریاست است. به این ترتیب سال 2027 آخرین سال حضور او در ریاست این نهاد تلقی می‌شد.

اما کمیته نظارت فیفا معتقد است آن دوره سه ساله نباید به عنوان دوره اول ریاست اینفانتینو بر فیفا در نظر گرفته شود چرا که او در آن سالها به جای سپ بلاتر روی صندلی ریاست تکیه زده بود. شورای فیفا امروز نظر این کمیته را تایید کرد.

در نتیجه اینفانتینو در حال حاضر به پایان دوره اول ریاست چهار‌ساله‌اش نزدیک می‌شود و همچنان دو دوره چهار ساله دیگر می‌تواند روی صندلی ریاست بنشیند. اینفانتینو ماه مارس آینده در انتخابات ریاست فیفا که در رواندا برگزار می‌شود شرکت می‌کند و به نظر می‌رسد او بدون رقیب خواهد بود.

با اعلام امروز شورای فیفا جیانی اینفانتینو از نظر قانونی قادر است تا سال 2031 عنوان ریاست فیفا را در اختیار داشته باشد. پس در حالی که قانون مقرر داشته که حداکثر دوره ریاست یک نفر بر این نهات دوازده سال باشد او می‌تواند پانزده سال این سمت را در اختیار داشته باشد. البته این به شرطی است که رئیس سوئیسی-ایتالیایی فیفا در سال 2027 بار دیگر به عنوان ریاست انتخاب شود.

در جلسه امروز شورای فیفا همچنین بودجه دوره سه ساله 2023-2026 فیفا مورد تصویب شورا قرار گرفت. از دیگر تصمیمات این شورا می‌توان به تایید میزبانی مراکش برای برگزاری جام باشگاه‌های جهان در سال 2023 اشاره کرد. هر چند جام باشگاه‌های جهان از سال 2025 به صورت 32 تیمی برگزار می‌شود.