این واکسن از اعتیاد جلوگیری می کند

این واکسن از اعتیاد جلوگیری می کند

محققان دانشگاه هیوستون موفق به ساخت واکسنی شدند که از ورود ماده مخدر فنتانیل به مغز جلوگیری می‌‌کند.

براساس بیانیه مطبوعاتی، محققان دانشگاه هیوستون واکسنی ساخته اند که ممکن است محافظت موثری در برابر ایجاد  اعتیاد به مواد افیونی فنتانیل ایجاد کند. این واکسن از ورود ماده کشنده فنتانیل به مغز جلوگیری می‌ کند.

فنتانیل ۵۰ برابر قوی تر از هروئین و ۱۰۰ برابر قوی تر از مورفین است و مسئول مرگ بیش از۱۵۰   نفر در روز است. در حال حاضر، تخمین زده می شود که ۸۰درصد از افرادی که به این دارو وابسته هستند، هنگام تلاش برای ترک، دچار مشکل می شوند.

محققان معتقدند که این یافته‌ها می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر مشکل بسیار جدی‌ای که سال‌ها جامعه را درگیر کرده یعنی سوء مصرف مواد افیونی، داشته باشد.

محققان گفتند: واکسن ما می‌تواند آنتی‌بادی‌های ضد فنتانیل تولید کند که به فنتانیل مصرف‌شده متصل می‌شود و از ورود آن به مغز جلوگیری می‌کند و آن را از کلیه ها به بیرون می فرستد و بنابراین مصرف کننده احساس سرخوشی نخواهد کرد و هوشیار می شود.

مطالعات در مورد کارایی واکسن تاکنون فقط روی موش‌ها انجام شده، با این حال، محققان دریافته‌اند که واکسن هیچ عارضه جانبی ایجاد نکرده است. این تیم اکنون قصد دارد آزمایش‌های بالینی را روی انسان انجام دهد تا ببیند آیا واکسن روی انسان ها به اندازه موش‌ها مؤثر است یا خیر.