ایست! رانندگی قانون دارد

ایست! رانندگی قانون دارد

 سهیلا رفیعی‌نژاد-خبرجنوب/ نشستن پشت رُل یکی از آرزوهای افراد حتی قبل از رسیدن به 18 سالگی است. برخی نوجوانان سال‌شماری مي‌کنند تا به 18 سالگی برسند و گواهینامه بگیرند. در عین حال عده‌ای که کم هم نیستند، از زمانی که تصمیم مي‌گیرند گواهینامه دریافت کنند تا روزی که افسر به آن‌ها مي‌گوید قبول، مدت‌زمان زیادی مي‌گذرد. در این باره تعدادی از افرادی که در این شرایط قرار دارند، در گفت‌وگو با «خبرجنوب» مهم‌ترین اولویت فعلی‌شان را قبولی در این آزمون مي‌دانند. برخی از استرس بسیار، بیشتر از چهار بار در امتحان شهری رد شده‌اند و عده زیادی هم هر بار به دلیل استرسی که به خود وارد مي‌کنند، همان اول کار ماشین زیر پایشان خاموش و متوقف مي‌شود. اگرچه این روند برای خیلی‌ها هم معمول است یا بعد از گذشت چند سال سختی‌هایی که برای رسیدن به گواهینامه کشیده‌اند، به خاطره تبدیل شده است، اما در هر حال گواهینامه، به زنان و مردان این مجوز را مي‌دهد که رانندگی کنند. خبرنگار «خبرجنوب» در همین‌باره گفت‌وگویی با سرهنگ محمد صادقی، رئیس اداره فنی و مهندسی پلیس راهور استان فارس انجام داده است که از نظر مي‌گذرانیم.

«خبرجنوب»: سالانه یا ماهانه به‌طور میانگین به چند نفر در فارس و شیراز گواهینامه مي‌دهید؟

- سرهنگ صادقی: به‌طور میانگین ماهانه در شهر شیراز 26هزار و در استان 52هزار جلد گواهینامه صادر مي‌شود و این افراد مجوز پیدا مي‌کنند که با رعایت قوانین و مقررات رانندگی کنند.

بیشترین علت رد شدن متقاضیان گواهینامه در استان، در امتحان شهری رانندگی چیست و عدم رعایت یا نداشتن چه مهارتی بیشتر مُهر مردودی را بر روی کارتکس متقاضیان مي‌زند؟

- بیشترین علت مردودی در آزمون آیین‌نامه ناآشنایی با قوانين و مقررات عبور و مرور مندرج در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تسلط نداشتن بر نحوه صحیح تست‌زنی، استرس و مشغله‌های فکری و کاری است. در آزمون شهری هم استرس، عدم تسلط بر سیستم‌های هدايت وسیله نقلیه اعم از سیستم فرمان‌پذیری خودرو، گاز و ترمز وسیله نقلیه و عدم تشخيص حدود طولی و عرضی وسیله نقلیه و حضورنداشتن مؤثر و کامل در کلاس‌های آموزش عملی مي‌باشد.

سال گذشته یا امسال بیشترین رکورد ردشدن چند بار بود؟ مربوط به هنرجوی زن یا مرد؛ همچنین میانگین سنی افرادی که امسال گواهینامه به آن‌ها داده شده، در استان چقدر است؟

- به‌صورت میانگین اشخاص یک یا دو مرحله در آزمون شرکت مي‌کنند تا قبول شوند. میانگین سنی متقاضیان دریافت گواهینامه در فارس ۲۴ سالگی است. در این‌باره میانگین سنی مردان ۲۲ سال و زنان ۲۶ سال است.

چه توصیه‌هایی به افرادی که قصد گرفتن گواهینامه دارند و یا تازه گواهینامه گرفته‌اند، دارید؟

- رعايت اصول رانندگی مي‌تواند آن‌ها را به تقاضای خود نزدیک‌تر کند. این موارد شامل پایبندی به قوانین به‌صورت تئوری و تمرین عملی تا تسلط کافی و کامل است و در این‌باره باید تمرین و تکرار مورد لزوم را داشته باشند. این مهارت با بهره‌مندی از مربیان و شرکت در کلاس‌های علمي ‌زودتر فراهم مي‌شود. همچنین توجه به خطرات استفاده از وسیله نقلیه و خسارت‌های ناشی از بروز تصادفات، توجه به این مهم که نتیجه بی‌قانونی تصادفات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر است، توجه به استفاده حداقلی از خودروي شخصی، داشتن بیمه و سایر مدارک مورد نیاز جزو لاینفک رانندگی ایمن است.

بیشترین مشکلات‌تان در حوزه رسیدن هنرجویان به گواهینامه چیست؟

- قانو‌ن‌پذیری و حضور به موقع سر کلاس‌های دروس عملی و تئوری. برخی هنرجویان به دلیل مشغله کاری توقع دارند بدون حضور سر کلاس‌ها به مرحله امتحان شهری و آزمون کتبی برسند، در حالی که این ممکن نیست و به‌طور کلی برای رسیدن به مهارت موردنظرشان باید وقت بگذارند تا در آینده به دلیل ناآشنایی با قوانین و دیگر ملزومات، پشیمانی به بار نیاورند.

آیا امکان دادن گواهینامه با پارتی‌بازی و یا دادن پول وجود دارد و با متخلفان چه برخوردی مي‌کنید؟

- قانون برای متخلفان و مجرمان که سعی در رسیدن به گواهینامه از راه‌های غیرقانونی دارند، در ماده ۷۲۵ قانون مجازات اسلامي ‌جرم‌انگاری و مجازات تعيين کرده و در این باره نظارت‌ها محکم است.

چند آموزشگاه رانندگی در فارس فعال است و بیشترین تخلفات آن‌ها مربوط به چیست؟

- در استان فارس آموزشگاه‌های رانندگی در پایه‌های یکم، دوم، سوم، ویژه و موتورسیکلت وجود دارد و در دسترس متقاضیان است. نواقص و کسری تعداد آموزشگاه‌های سطح استان از طريق اداره تخصصی که با نام اداره امور آموزشگاه‌های رانندگی که در پلیس راهور استان وجود دارد، بررسی مي‌شود و همیشه در حال به‌روزرسانی است. در حال حاضر در تمامي ‌پایه‌ها ۱۲۹ آموزشگاه وجود دارد. بیشترین تخلفات آموزشگاه‌های رانندگی برگزاری کلاس‌های صوری بدون حضور هنرجو است. البته آموزشگاه‌های رانندگی مشکلات عدیده‌ای دارند که مي‌طلبد در گزارشی به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته شود. برابر قوانین موجود، مراحل تعلیق و تعطیلی آموزشگاه‌های رانندگی طی یک فرآیند قانونی با تنظیم و تکمیل پرونده تخلفات آموزشگاه‌ها و ارسال به کمیسیون‌های تخصصی صورت مي‌گیرد. در حال حاضر فعالیت یک آموزشگاه در شیراز به دلیل تخلف به حالت تعلیق درآمده است.

مجازات افرادی که بدون گواهینامه رانندگی  مي‌کنند، چیست و هشدارتان را در این‌باره بفرمایید؟

- برابر قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، افرادی که بدون پروانه رانندگی اقدام به رانندگی مي‌كنند، علاوه بر این‌که این عمل جرم محسوب مي‌شود ضمن توقیف وسیله نقلیه به جرم رانندگی بدون پروانه به مراجع قضايی معرفی و ضمن درج سوءسابقه در سامانه‌های قضايی با این جرم برخورد قانونی شامل جرائم نقدی، محرومیت از خدمات و در مواردی به محرومیت از دریافت گواهینامه در پایه‌های بالاتر محکوم مي‌شوند.

هر مورد یا مشکل و معضلی در این رابطه مدنظرتان است، بفرمایید

- مهم‌ترین مشکلات در حوزه زیرساختی است؛ چراکه تأمین خودرو و تجهیزات مورد نیاز آموزشی با هزینه‌های بسیار بالا صورت مي‌گیرد. برای مثال ساخت تپه آموزشی برای آموزش در گواهینامه پایه یکم و دوم، تأمین اتوبوس و مینی‌بوس و کامیون و کامیونت و تأمین زمین مورد نیاز با متراژ بالا متحمل صرف هزینه‌‌های زیاد است که بازگشت سرمایه نیز طی ادوار چند ساله خواهد بود. این مشکلات باعث شده که انگیزه سرمایه‌گذاران واجد شرایط برای همکاری با پلیس راهور کاهش یابد.