اما و اگرهای راه اندازی شهرک صنفی شیراز

اما و اگرهای راه اندازی شهرک صنفی شیراز

 8 سال از روزی که عزم ها برای راه اندازی شهرک صنفی شیراز جزم شد، می گذرد و در طول این مدت، هم سرمایه گذار پروژه و هم صنوفی که اقدام به خرید زمین در این شهرک کرده اند؛ با سرگردانی ها و گرفتاری های ناشی از ناهماهنگی دستگاه های اجرایی و واحدهای زیر مجموعه شهرداری مواجه شده اند. این ناهماهنگی ها گاهی آنقدر عرصه را بر سرمایه گذار پروژه تنگ می کرد که وی مجبور می شد برخی فرایندهای از سرگذرانده را دوباره از سربگذراند و مجوزهای اخذ شده را از نو بگیرد. این در حالیست که اگر نقشه شهرک توسط شهرداری مهر گردد نهایتاً ظرف 6 ماه خیابان کشی و آسفالت شهرک به سرانجام می رسد و به گفته سرمایه گذاران پروژه، امکان ساخت و ساز در زمین ها و پلاک های واگذار شده و آماده واگذاری نیز فراهم می شود.

راه اندازی شهرک صنفی شیراز در پیچ و خم دستگاه های خدمات رسان و  اجرایی و هفت خوان بروکراسی های اداری باقی مانده است

در همین راستا مراسم بازدیدی با حضور «دکتر علی اصغر باانصاف و مهندس روح ا... ناظمی» به عنوان سرمایه گذاران پروژه شهرک صنفی و تولیدی دیزل شیراز، به همراه ریاست و هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز فارس، مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس و همچنین جمعی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه های صنفی شهرستان شیراز از محل احداث این  شهرک برگزار شد که در جریان آن «علی اصغر باانصاف» به فلسفه راه اندازی شهرک صنفی و تولیدی دیزل شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: براساس مصوبه سال 1396 هیئت وزیران و بر اساس قوانین موجود، 25 رسته شغلی هستند که از آنها به عنوان مشاغل آلاینده یاد می شود و شهرداری مکلف است با اجرای سیاست های حمایتی و تشویقی زمینه خروج این مشاغل از محیط های شهری را تسهیل کند؛ با این حال بیش از 8 سال است که موضوع راه اندازی شهرک صنفی تولیدی و دیزل شیراز واقع در جاده نیروگاه سیکل ترکیبی در پیچ و خم دستگاه های اجرایی و هفت خوان بروکراسی های اداری باقی مانده است.

وی با بیان اینکه ما در سال 92 می خواستیم عملیات اجرایی احداث شهرک صنفی را با تملک زمین و اخذ مجوزهای لازم  آغاز کنیم، اما با برخی چالش ها از جمله بروز مشکل در نقل و انتقال سند زمین مذکور مواجه شدیم؛ اظهارداشت: رفع این مشکلات بالغ بر 4 سال انرژی، انگیزه، زمان و سرمایه ما را گرفت تا اینکه در سال 96 با حمایت مستقیم و پیگیری های مکرر ریاست محترم اتاق اصناف مرکز استان و دستور استاندار محترم وقت، موفق شدیم مشکل انتقال سند و تملک زمین را حل کنیم و از آن سال تا کنون -علی رغم ایجاد تعهد به اتحادیه های صنفی مرتبط و واگذاری های انجام شده با نظارت اتاق اصناف و همکاری صمیمانه آن اتحادیه های صنفی- همچنان گرفتار مشکلات اداری هستیم.

این سرمایه گذار با اشاره به اینکه مجوزهای فاز یک شهرک تا اواسط سال 98 اجرایی شد و نقشه ها مهر تایید خورد، ابرازداشت: ما برای دفع آب های سطحی و اجرای تاسیسات زیربنایی نیاز داشتیم مجوز فاز دو را هم دریافت کنیم، این اتفاق اگرچه در تیرماه سال گذشته رخ داد، اما از همان موقع تا کنون بنابر دلایل گفته شده با مراجعات متعدد هنوز نتوانسته ایم تعهدات خود مبنی بر واگذاری سهم خدمات به شهرداری همراه با ورود به محدوده شهری را برای انعقاد قرارداد نهایی و تاییدیه نقشه ها به انجام برسانیم.

به گفته «باانصاف» در حالی که نقشه به صورت شفاهی در دفتر فنی مورد تایید قرار گرفته، منتظر هستیم آخرین نامه جهت انعقاد تفاهم نامه نهایی نیز برای این کار صادر شود. ما حتا در ماه های پایانی سال گذشته گرفتار کمیسیون های مختلف برای تایید نقشه بودیم تا رسیدیم به مرحله قرارداد واحد املاک شهرداری شیراز و همچنان در حال پیگیری نهایی شدن قرارداد با شهرداری هستیم.

این سرمایه گذار با اشاره به تغییر و جابجایی مسئولان ذیربط که باعث طولانی شدن و تکرار برخی بازدیدها و فرایندها می شود؛ ابرازداشت اگر نقشه ها توسط شهرداری شیراز مهر و امضاء شود، می توانیم ظرف 6 ماه ِکاری از زمان انعقاد تفاهم نامه نهایی، زیرساخت های شهرک را آماده و خیابان کشی و آسفالت آنها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه صنوفی مانند مکانیک ماشین های سنگین و صنوف همگن شامل تراشکارها، جلوبندها و... با محوریت اتحادیه های صنفی خود در بخشی از شهرک صنفی تحت عنوان شهرک دیزل استقرار پیدا کنند، اظهارداشت: در بخش دیگری از این شهرک نیز زمینه استقرار اعضای تحت پوشش اتحادیه های صنفی درب و پنجره سازان آهنی، آلومینیوم و یو پی وی سی، کابینت سازان و تاسیسات ساختمانی و... شیراز  فراهم شده است.

با انصاف مجموع پلاک های قابل واگذاری در شهرک صنفی را بالغ بر 1500 پلاک کارگاهی و 120 پلاک تجاری عنوان کرد و گفت: این واحدهای تجاری می توانند در قالب مغازه های حمایت کننده و تامین کننده قطعات مورد نیاز این کارگاه ها فعالیت کنند و علاوه برواگذاری های گفته شده، یکسری مراکز رفاهی و عمومی مثل پمپ بنزین، هتل آپارتمان، مجتمع آموزشی، مجتمع اداری، مسجد و واحدهای اداری و سازمانی نیز در این شهرک پیش بینی شده که همزمان با اولویت بندی برابر نقشه احداث خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه 30 تا 35 درصد از پلاک های در دست طراحی طی توافق نامه با اتحادیه های صنفی ِهدف با نظارت کامل اتاق اصناف مرکز استان واگذار شده است؛ ابرازداشت: فرایند واگذاری و اجرای مابقی پلاک ها نیز برابر توافقات و در چارچوب قانون در حال انجام است.

این سرمایه گذار در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان براینکه راه اندازی شهرک صنفی تولیدی و دیزل شیراز به لحاظ اداری پروسه پیچیده ای را طی کرده است، بیان داشت: یکی از دشوارترین مراحل اخذ مجوز احداث این شهرک صنفی به تغییر کاربری زمین برمی گشت که برای این مهم چندین جلسه با چندین کمیسیون مختلف و نظر مثبت اعضا همچون اداره راه و شهرسازی، شهرداری شیراز و... برگزار کردیم تا در نهایت این کار در دو فاز 30 و 56 و نیم هکتاری امکانپذیر شد.

باانصاف با تاکید براینکه فعالیت این شهرک می تواند برای شهر شیراز مزیت ها و امتیازهای زیادی را در پی داشته باشد، تصریح کرد: کاهش ترافیک در مناطق مرکزی شهر، کاهش آلودگی های صوتی، ارایه خدمات صنفی به صورت متمرکز در یک مکان مشخص؛ راه اندازی مجتمع آموزشی برای تربیت افراد علاقه مند به مشاغل فنی، فراهم کردن زمینه تولید مونتاژی توسط کارگاه های موجود در شهرک از جمله مزیت هایی است که می تواند برای راه اندازی و فعالیت شهرک صنفی متصور شد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: به همین دلیل خواهش ما از شهردار محترم شیراز، مدیران محترم شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان به ویژه فرماندار محترم شیراز  این است که با نگاه حمایتی در رفع موانع و کوتاه کردن بروکراسی اداری در چارچوب قانون در راستای تسریع در احداث شهرک صنفی تولیدی و دیزل شیراز جهت انتقال مشاغل صنفی آلاینده به خارج از شهر به عنوان یک مطالبه اصلی مردمی و اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران نگاه ویژه ای داشته باشند؛ که با این اتفاق  ظرفیت جدیدی به ظرفیت اشتغال و سرمایه گذاری شهرشیراز اضافه گردد.

مسئولان همکاری و انعطاف بیشتری داشته باشند

«مهندس روح ا... ناظمی» دیگر سرمایه گذار پروژه بزرگ گفته شده نیز در ادامه سخنان دکتر باانصاف با بیان اینکه پروژه شهرک صنفی در دو پلاک 66 و نیم و 20 هکتاری اجرایی خواهدشد، اظهارداشت: خوشبختانه پلاک 66 و نیم هکتاری در حال آماده سازی و اجرای عملیات عمرانی است؛ پلاک 20 هکتاری هم در مرحله طراحی قراردارد و مجوزهای آن اخذ شده است.

این سرمایه گذار اظهارامیدواری کرد شهرداری نقشه 66 و نیم هکتاری فاز اول این شهرک را مهر، امضا و تایید نهایی کند تا ظرف 6 ماه کاری پلاک های تعیین شده به متقاضیان تحویل داده شود و در پیامد آن ساخت و ساز شهرک آغاز گردد.

ناظمی، شریک سرمایه گذارپروژه در بخشی از این بازدید با تاکید براینکه خود را مدیون حمایت های مسئولان اتاق اصناف و روسای اتحادیه های صنفی می دانیم، گفت: آنها از همان ابتدای کار احداث شهرک صنفی با ما همکاری و همراهی داشتند.

وی با انتقاد از اینکه طولانی شدن فرایندهای ادارای و سرمایه گذاری باعث می شود انگیزه های سرمایه گذاری در شیراز نسبت به سایر کلانشهرها کاهش یابد، تصریح کرد: تدوام این روند به نفع شهر و شهروندان نیست و زمینه سرمایه گریزی و افزایش هزینه های سرمایه گذاری را فراهم می آورد.

ناظمی در پایان سخنان خود با قدردانی از تلاش ها و همکاری های جناب آقای هاشمی ریاست و دیگر اعضای محترم هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز استان فارس و روسای محترم اتحادیه های صنفی مرتبط همراه با دیگر اعضای محترم هیئت مدیره همان اتحادیه های صنفی شیراز همچون آقایان جواد دهقان، خلیل پورحسینی، حسین آوند، هادی زحمتکش، کاظم توانا، عبدالرسول زارع و... خاطرنشان کرد: در این راه حمایت های دکتر ایمانیه استاندار محترم فارس، دکتر شیبانی فرماندار شیراز، نمایندگان محترم مردم شریف شهرستان شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به ویژه جناب آقای دکتر جعفر قادری و دادستان محترم عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان فارس همراه با ریاست و اعضای محترم شورای اسلامی ششم کلانشهر شیراز نیز ستودنی بود.

در رفتار با شهرک های صنعتی و صنفی، وحدت رویه وجود ندارد

در همین ارتباط سید محمود هاشمی رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس نیز با اشاره به اینکه از سال 92 تا به امروز درگیر پروسه تغییر کاربری و احداث شهرک صنفی و انتقال صنایع آلاینده طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها هستیم، ابرازداشت: این تاخیرها در شرایطی رخ داده که طبق مصوبه هیات وزیران و قوانین موجود، شهرک های صنعتی و صنفی باید از امتیازات مشابه و واحد استفاده کنند.

وی با انتقاد از اینکه در رفتار با شهرک های صنعتی و صنفی وحدت رویه وجود ندارد، تصریح کرد: شاهد هستیم که شهرک های صنعتی با قوانین داخلی و خودگردان اداره می شوند؛ اما شهرک های صنفی نیازمند اخذ مجوز تغییر کاربری و دیگر مجوزها از شهرداری هستند و این فرایندها بسیار طولانی و رنج آور شده اند.

رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس در ادامه با تاکید براینکه از عملکرد توأم با تاخیر و سنگ اندازی برخی دستگاه ها در مسیر صدور مجوز احداث و بهره برداری از شهرک صنفی گلایه مند است، گفت: کسانی که می گویند مشاغل آلاینده باید از شهر بیرون بروند، اگر واقعاً متقاضی بیرون رفتن آنها هستند که باید کمک کنند و پشتیبانی کنند تا زودتر از شهر بیرون بروند؛ نه اینکه با طولانی کردن فرایندهای اداری، کلاف موجود را سردرگم تر کنند.

هاشمی با بیان اینکه اگر دستگاه های اجرایی و خدمات رسان و نهادهای مدیریت شهری، مسیر اجرای کار را تسهیل نکنند و فرایندهای موجود را تسریع و روان سازی ننمایند این امکان برای اصناف به اصطلاح آلاینده وجود ندارد که از شهر خارج شوند؛ اظهارداشت: بیش از 8 سال است که این پروژه متوقف مانده و تورم و هزینه های ساخت و ساز رشد فزاینده و افسار گسیخته ای داشته است که هزینه های ساخت شهرک و هزینه های سرمایه گذار و اصناف را بالا می برد.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود وقتی این عزم جدی برای انتقال مشاغل صنفی آلاینده در اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی مرتبط در شیراز وجود دارد، تمامی بخش های دولتی به کمک بیایند و چوب لای چرخ اصناف نگذارند تا کار پیش برود؛ ابرازداشت: ما شهرک های دیگری مثل شهرک آهن را هم داریم که باید ساخته شوند و همچنان از سال 1386 تا کنون در انتظار به سر می برند.

رییس اتاق اصناف مرکز استان فارس در پایان با تقدیر از استاندار محترم فارس، دادستان محترم شیراز و دیگر مدیران ارشد استان فارس و شهرستان شیراز خواستار کاهش بروکراسی های اداری با نگاه های حمایتی از اصناف جهت تسریع در انتقال مشاغل آلاینده صنفی با مشارکت و همکاری اتحادیه های صنفی شیراز و تشویق ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی با نگاه تحقق شعار سال به فرموده مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) گردید و خاطر نشان کرد: با نگاه مثبت و حمایتی که از مهندس اصنافی شهردار محترم شیراز سراغ دارم یقیناً با ورود وی برای رفع موانع موجود، سرعت بخشی به فرایندهای لازم زمینه تسریع در احداث شهرک و کاهش هزینه های اصناف را فراهم شدنی است.

راه اندازی شهرک صنفی می تواند مصداق تحقق شعار سال باشد

در ادامه این بازدید مهدی دوکوهکی، رییس سازمان بسیج اصناف استان فارس نیز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات آقای هاشمی رییس اتاق اصناف فارس گفت: ایشان با شور و هیجان پیگیر امور اصناف هستند و در این زمینه به صورت جدی مطالبه گری می کنند.

وی با بیان اینکه همین مقدار پیشرفت در احداث شهرک صنفی نشان دهنده اهتمام جدی اصناف و اتحادیه ها برای عمل به قانون خروج اصناف آلاینده است، گفت: با توجه به نامگذاری سال 1401 به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی، به نظر می رسد راه اندازی این شهرک می تواند مصداق تحقق شعار سال باشد.

دوکوهکی تاکید کرد: به سهم خود و به عنوان زبان گویای اصناف از همه دستگاه های اجرایی مسئول و مرتبط، تسهیل و کمک به راه اندازی این شهرک را در راستای توسعه اشتغال و تحقق شعار مطالبه می کنیم.

طولانی شدن فرایندهای ادارای انگیزه های سرمایه گذاری در شیراز را کاهش می دهد

گفتنی است در ادامه این بازدید روسای اتحادیه های صنفی حاضر با تاکید براینکه طولانی شدن فرایند احداث شهرک صنفی صرفه اقتصادی آن را از بین می برد، از مسئولان خواستند در این خصوص همکاری و انعطاف بیشتری داشته باشند. به گفته یکی از فعالان صنفی، در ابتدای کار احداث شهرک می شد با 17 میلیون تومان 200 متر زمین را خریداری کرد، اما به دلیل تاخیرهای صورت گرفته، قیمت به روز شده زمین در شهرک به 300 میلیون تومان برای قطعات 200 متری رسیده است که باید هزینه های ساخت و ساز، خرید ملزومات و تجهیز کارگاه راهم به آن اضافه کنیم. علاوه براین انتظار می رود دولت در خصوص تامین زیرساخت ها و تامین خدمات آب و برق و گاز و مخابرات همکاری کند و برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به اصناف نیز برنامه ریزی شود. گفتنی است در پایان آقایان دکتر باانصاف و مهندس ناظمی ضمن تشکر مجدد از مسئولان اتاق اصناف و اتحادیه های عضو شده در شهرک و نیز آقای دکتر قادری نماینده محترم شیراز، تقاضا دارند که همه مسئولین در پیشبرد روند اداری این شهرک، همکاری ویژه داشته باشند.