دفاتر بازاریابی در فارس ایجاد می‌شود

دفاتر بازاریابی در فارس ایجاد می‌شود

استاندار فارس با بیان اینکه کلینیک‌های رفع مشکل برای صنایع راه‌اندازی شده است، گفت: قرار است دفاتر بازاریابی را ایجاد کنیم تا ارتباط بین نیازها و توانمندی‌ها برقرار شود.

محمدهادی شامگاه پنج‌شنبه سوم شهریور در نشست فعالان اقتصادی فارس با معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: استان فارس با مساحت ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع از پنج میلیون ظ برخوردار است و این استان  ۶.۲ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه فارس از ۳۷ شهرستان بهره می‌برد، گفت: بالاترین تعداد شهرستان‌های کشور به این استان تعلق دارد؛ فارس با ۱۲۰ شهر و ۲۳۰۰روستا دارای توانمندی قابل توجهی در عرصه کشاورزی به عنوان دومین استان کشور است.

استاندار فارس ادامه داد: فارس به عنوان اولین استان در حوزه باغداری کشور، چهارمین استان در بخش دامداری کشور، پنجمین استان در ارتباط معادن و پنجمین استان در ارتباط با صنایع به شمار می‌رود.

ایمانیه به پتانسیل فارس در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: استان فارس در حوزه گردشگری تاریخی، مذهبی و سلامت از جایگاه مطلوبی برخوردار است. این استان به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) محسوب می‌شود.

او ادامه داد: پیست اسکی سپیدان استان فارس دومین پیست اسکی کشور در حوزه گردشگری طبیعی به شمار می‌رود.

ایمانیه با اشاره به اینکه فارس از بخش خصوصی قدرتمندی بهره می‌برد، گفت: جلسات متعددی برای جهش تولید و اشتغال در استان برگزار می‌شود و هر هفته جلسه سرمایه‌گذاری و جلسات کارگروه رفع موانع و تسهیل تولید برگزار می‌شود که در  هر جلسه از کارگروه رفع موانع تولید بین ۳۰ تا ۴۰ موضوع و پروژه مطرح و رفع مشکل می‌شود.

او اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۰درصد مصوبات این کارگروه‌ها به نتیجه رسیده و عملیاتی شده است. همچنین پنجره واحدی را برای کمک به سرمایه‌گذاران ایجاد کردیم تا دچار بروکراسی نشوند. 

استاندار فارس با بیان اینکه کلینیک‌های رفع مشکل برای صنایع راه‌اندازی شده است، گفت: قرار است دفاتر بازاریابی را ایجاد کنیم تا ارتباط بین نیازها و توانمندی‌ها برقرار شود. ‌حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق شعار سال نیز از مهمترین رویکردها و اولویت‌های ما در استان فارس به شمار می‌رود.

محسن ربانی‌زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس نیز در این نشست با بیان اینکه هفته دولت فرصتی است که عملکرد دولت را ارائه کنیم، گفت: امید است که در این جلسه مشکلات و موانعی که در حوزه اشتغال و بانکی هست مطرح شود و به نتیجه برسد.

وی با اشاره به پیشرو بودن استان در اقتصاد مقاومتی  به شاخص‌های اقتصادی فارس اشاره کرد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در استان 36.9 درصد، نرخ بیکاری 8 درصد، نرخ اشتغال حدود 34 درصد و نرخ تورم 47.7 درصد است همچنین استان فارس در کشاورزی رتبه‌های برتر کشور را دارد، 680 معدن در حال بهره‌برداری و 71 شهرک صنعتی مصوب دارد علاوه بر آن میادین نفتی استان فارس 2.5 میلیارد ذخیره نفتی دارد.

ربانی‌زاده با اشاره به اینکه فارس قطب پزشکی جنوب کشور با 73 بیمارستان و 13 هزار تخت است، به دیگر ظرفیت‌های اقتصادی اشاره و عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی شیراز جایگاه  خوبی دارد و انتظار رشد بیشتری در این زمینه در استان می‌رود.

ابلاغ نشدن تعرفه‌ها و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی

نادر طیبی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان فارس با بیان اینکه در چند سال گذشته صدور بخشنامه‌های ضد و نقیض و ایجاد سامانه‌های مختلف به صنعت ضربه زده است، گفت: مالیات بر ارزش افزوده از مهم‌ترین چالش‌های مناطق ویژه اقتصادی است اکنون با تغییر زمان دریافت مالیات سبب شده که بار روانی منفی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این مناطق افزود: با افزایش نرخ دلار واحدهای مستقر در مناطق باید ثبت سفارش می‌کردند اما با تغییر دولت همان رویه ادامه دارد که مشکلات زیادی برای فعالان این مناطق ایجاد کرده است.

طیبی با بیان دیگر مشکلات فعالان این عرصه بیان کرد: از ابتدای 1400 با وجود اینکه تعرفه مناطق ویژه مصوب شده اما ابلاغ نشده و سبب بلاتکلیفی فعالان این مناطق شده است‌.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دارویی و بهداشتی تمرکز عجیبی در وزارت بهداشت ایجاد شده است که برای هر کد، صنعتگر باید به تهران مراجعه کند که درخواست تفویض اختیار به دانشگاه علوم پزشکی داریم.