افزایش هزینه خدمات کارواش‌ها در فارس زیر ذره‌بین بازرسان

افزایش هزینه خدمات کارواش‌ها در فارس زیر ذره‌بین بازرسان

افزایش بی‌رویه هزینه خدمات کارواش در شهر شیراز طی هفته‌های اخیر، منجر به واکنش‌هایی از سوی مردم شده است و معاون سازمان صمت در واکنش به این موضوع اعلام کرد که نظارت کاملی بر چگونگی خدمت رسانی آن مراکز در دستور کار قرار دارد.

طی هفته‌های اخیر، شاهد افزایش چند برابری قیمت خدمات ارائه شده از سوی مراکز شست و شوی خودرو (کارواش) در شهر شیراز و اعتراض‌هایی از سوی شهروندان به این موضوع که به حتم تبعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی دارد، بوده‌ایم.

بنا بر اعلام شماری از شهروندان، هزینه شست و شوی خودرو، طی این روزها به ارقامی بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسیده و در کنار آن، درخواست پرداخت انعام به کارگرانی که باید حقوقشان از طرف صاحبان مراکز شست و شوی خودرو، پرداخت شود نیز به امری متداول و رسمی بدل شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت فارس در واکنش به این موضوع به خبرنگاران گفت که نظارت کامل و دقیقی بر روند ارائه خدمات از سوی مراکز کارواش، وجود دارد و هرگونه تخلفی منجر به برخورد قانونی خواهد شد.

مهدی حسنی با یادآوری اینکه گزارش‌های متعددی در خصوص افزایش نرخ خدمات کارواش در سطح استان فارس واصل شده است، گفت: برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی خدمات کارواش و رعایت حقوق مصرف کنندگان، جلسات متعددی با اتحادیه مربوطه برگزار شده است.

او با اشاره به موارد قانونی مقرر با محوریت این سازمان و همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل تعزیرات و اتحادیه مربوطه، افزود: طرح نظارتی تحت عنوان تشدید بازرسی و نظارت بر واحدهای خدماتی کارواش در سطح استان و شهرستان شیراز به مرحله اجرا  درآمده است، لذا در این راستا هر گونه عملی که منجر به افزیش قیمت کالا و خدمات شود گرانفروشی است. 

حسنی با تاکید بر اینکه درخواست وجه به بهانه انعام در کارواش ممنوع است، اضافه کرد: با توجه به وجود نرخنامه‌های موجود که توسط اتحادیه در اختیار واحدها قرار گرفته واحد ها ملزم به نصب نرخنامه مذکور در محل کسب خود  و در معرض دید مشتری هستند که در صورت عدم رعایت با متخلفین برخورد قانونی انجام خواهد شد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت فارس اظهار کرد: از آنجایی که در نرخ‌های قابل اجرا همه عوامل و هزینه‌ها دیده شده لذا دریافت هزینه های اضافی تحت عناوینی نظیر استفاده از مواد خارجی، خشکشویی انعام کارگر و .... هیچ گونه وجاهت قانونی نداشته، در صورت مشاهده چنین مواردی در گشت های بازرسی با واحد های متخلف برخورد لازم انجام می‌شود.

حسنی با اشاره به بازدید بازرسان از ۱۵ کارواش فعال در استان فارس، اعلام کرد که هفت واحد متخلف در این زمینه شناسایی و بعد از تکمیل گزارش، متخلفان به تعزیرات معرفی شدند.

این مقام مسئول از شهروندان تقاضا کرد که با بازرسان این سازمان همکاری کرده و از پرداخت وجه غیرقانونی خودداری کنند و در صورت ارائه خدمات نامناسب و یا درخواست وجه بابت انعام و بهانه‌های دیگر، تخلف را از طریق تلفن‌های ۱۲۴ و ۳۲۳۴۰۰۰۰ به سازمان صمت اطلاع دهند.

یکی از تبعات افزایش چند برابری هزینه شست و شوی خودرو در کارواش، متمایل شدن شهروندان به استفاده از آب شرب و شست و شوی خودروها در منازل مسکونی و روی آوردن برخی شهروندان به شست و شوی خودرو در کنار جوی و رودهای آب بوده است که علاوه بر اثرات منفی بر مصرف آب، منجر به وارد شدن آثار زیانباری به محیط زیست و ... خواهد شد.