افزایش قدرت خرید اکثریت مردم با یارانه‌های جدید

مقایسه میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی با یارانه‌های جدید در بودجه خانوار

افزایش قدرت خرید اکثریت مردم با یارانه‌های جدید

با وجود افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی با اصلاح یارانه ارزی، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در اکثر دهک‌های درآمدی شهری قدرت خرید خانوارها به لطف یارانه دریافتی، بیشتر از قبل شده است.

دولت سیزدهم یارانه نقدی سه دهک کم‌درآمد را به ۴۰۰ هزار تومان و سایر دهک‌ها را به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داده است.

از سوی دیگر با اصلاح ارز ترجیحی، قیمت پنج کالای اساسی افزایش یافت و قرار است با یارانه جدید جبران شود.

این در حالی است که مقایسه میزان گرانی این پنج قلم کالای اساسی با مقدار افزایش یارانه بیانگر آن است که برای اکثر دهک‌ها میزان افزایش هزینه‌های خوراکی کمتر از یارانه دریافتی خواهد بود.

بر اساس آمار مصرف سالیانه اقلام خوراکی خانوارهای شهری در دهک‌های مختلف، می‌توان حساب کرد که با اعمال قیمت‌های جدید، هزینه خرید مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن برای هر دهک چقدر افزایش خواهد یافت.

به عنوان مثال در دهک اول شهری (کم‌درآمدترین قشر) مصرف ماهانه مرغ یک خانوار چهار نفره سه کیلوگرم، تخم‌مرغ ۱.۱۸ کیلوگرم، پنیر ۵۸۰ گرم، انواع شیر ۲.۷۵ کیلوگرم و روغن خوراکی ۲.۲ کیلوگرم است. خرید این کالاها با قیمت قبلی حدود ۲۴۱ هزار تومان تمام می‌شد و با قیمت‌های جدید به ۵۶۸ هزار تومان رسیده است. از آنجا که یارانه این اقشار برای یک خانوار چهار نفره به‌طور خالص یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بیشتر شده، پس از کسر هزینه ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی مذکور، قدرت خرید این قشر بیش از ۹۲۳ هزار تومان بیشتر می‌شود.