اصناف چطور از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند؟

اصناف چطور از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند؟

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان، امکان استفاده اصناف از معافیت مالیاتی را در قالب تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم توضیح داد.

جواد انوری مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان، ایجاد طرح جامع مالیاتی و بانک اطلاعاتی هوشمند را یکی از دستاوردهای نظام مالیاتی دانست و افزود: با اجرای این طرح، هوشمند کردن نظام مالیاتی و ایجاد سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، اطلاعات شفاف مالی و درآمدی افراد رصد و منابع مالیاتی جدید شناسایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، مالیات‌ها بر اساس اطلاعات دقیق اخذ و روش تشخیص علی‌الرأس مالیات حذف خواهد شد.

انوری هدف از اجرای طرح جامع مالیاتی را هوشمندسازی، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در نظام مالیاتی و ایجاد نظام جامع اطلاعات مالیاتی هوشمند عنوان کرد و افزود: اجرای کامل این طرح، افزایش میزان رضایت‌مندی مؤدیان، کاهش هزینه‌های اجرایی عملیات مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی از نحوه اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم سخن گفت و تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده 100 کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهارنامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد 1400 را به‌صورت مقطوع بپردازند.

انوری با اشاره به چگونگی بهره‌مندی اصناف از ظرفیت قانونی تبصره ماده 100 گفت: با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده 100، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذی‌ربط مقرر شد تا سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم یعنی 48 میلیارد ریال افزایش یابد.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان اضافه کرد: بدین ترتیب، کلیه اصحاب کسب‌وکار که در سال 1400 فروش آن‌ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: سقف تبصره ماده 100 در سال گذشته حدود 16 میلیارد ریال بود و طبعاً مؤدیانی که میزان فروش آن‌ها بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از 48 میلیارد ریال باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و باید نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.