۴۲ خودروی خارجی مجوز ورود به ایران را گرفتند

۴۲ خودروی خارجی  مجوز ورود به ایران را گرفتند

سازمان توسعه تجارت مجوز واردات ۱۷ خودروی سواری دیگر را در سال ۱۳۹۲ صادر کرد.

با این حساب تعداد کل خودروهای سواری که تاکنون توانسته‌اند مجوز ورود به ایران را به دست آورند به ۴۲ مدل خودرو رسید.

سازمان توسعه تجارت چندی پیش اسامی ۲۵ خودروی سواری مجاز برای واردات از سال ۱۳۹۲ را اعلام کرد که به تازگی ۱۷ خودروی جدید به این فهرست اضافه شده است.

۱۷ خودروی جدید مجاز برای واردات شامل محصولاتی از شرکت‌های هیوندای (۲ خودرو)، ABT (یک خودرو)، آلفارومئو (دو خودرو)، ام‌جی (یک خودرو)، سانگ‌یانگ (یک خودرو)، تویوتا (یک خودرو)، جیلی (یک خودرو)، رنو (۶ خودرو) و کیا (دو خودرو) می‌شوند.

به این ترتیب تاکنون خودروهای کره‌ای (کیا، هیوندای و سانگ یانگ)، چینی (SAIC موتور و جیلی)، ایتالیایی (فیات و آلفارومئو)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، آلمانی (ABT)، سوئدی (ولوو) و فرانسوی (رنو) موفق به دریافت مجوز واردات محصولات خود به ایران شده‌اند.

در فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال جاری نام برندهای مطرحی مانند پورشه، بنز، بی‌ام‌و، مازراتی و نیسان به چشم نمی‌خورد.

فهرست خودروهای سواری مجاز وارداتی در سال ۱۳۹۲ در حالی منتشر شده است که از نیمه دوم سال قبل با هدف کنترل مصارف ارزی کشور ثبت سفارش واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متوقف شد.

براساس آمار گمرک در سال ۱۳۹۱ معادل ۴۴ هزار و ۳۴۱ دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار وارد کشور شد.

زمان ورود خودروهای وارداتی به کشور

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالاً اولین خودروهای وارداتی در تابستان وارد کشور شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا درباره راهکار دولت و مجلس برای کنترل قیمت بازار مسکن و خودرو و ارتباط مردمی‌سازی یارانه‌ها با این حوزه‌ها گفت: این مسائل ارتباطی به بازار خودرو و مسکن نخواهد داشت، اما احتمال دارد تورم روانی و انتظاری ایجاد کن

وی ادامه داد: هر اقدامی در موضوع اقتصاد آثاری دارد. ادامه روند گذشته ۲۵ الی ۲۸ درصد تورم ایجاد می‌کرد اما حذف ارز ترجیحی و اصلاح هدفمندسازی یارانه زیر ۱۰ درصد ایجاد تورم خواهد کرد.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: در عبور از گذرگاه ارز جهانگیری، دولت باید بر روی اقدامات دیگر نیز متمرکز شود که واردات خودرو یکی از این اقدامات است که احتمالاً اولین خودروهای وارداتی در تابستان وارد کشور شود که سبب می‌شود کیفیت و قیمت خودروها کنترل شوند.