ابداع شارژر لیزری مادون قرمز با قابلیت شارژ بی سیم تا فاصله ۳۰ متری  

ابداع شارژر لیزری مادون قرمز با قابلیت شارژ بی سیم تا فاصله ۳۰ متری    

محققان موفق به ابداع شارژر بی سیم لیزری شده‌اند که قادر است وسایلی را که تا فاصله ۳۰ متری آن قرار گرفته‌اند شارژ کند.

همه ما به دریافت داده‌ها به صورت بی سیم عادت کرده‌ایم، اما انتقال نیرو و شارژ بی سیم از طریق هوا بسیار پیچیده‌تر است. اکنون مهندسان کره‌ای سیستم جدیدی را ابداع کرده‌اند که از لیزرهای مادون قرمز برای پرتودهی و انتقال قدرت تا فاصله ۳۰ متری استفاده می‌کند.

ابداع این روش در نهایت می‌تواند به اختراع فناوری منجر شود که به محض ورود به اتاق، تلفن شما را به‌طور خودکار شارژ می‌کند.

شارژ بی‌سیم در حال حاضر یک ویژگی در دسترس در تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌ها است، اما از نظر عملکرد خیلی بهتر از وصل کردن سیم برای شارژ نیست. هر دستگاه برای شارژ بی سیم معمولاً باید در یک جایگاه خاص قرار بگیرد یا با یک سطح خاص تماس برقرار کند و در حین شارژ نمی‌توان آن را جابجا کرد.

برای اینکه شارژ بی‌سیم واقعاً مفید باشد، باید در فواصل طولانی‌تر و دورتر در دسترس باشد و انرژی را به همان اندازه که شبکه‌های وای فای تبادل داده ارسال می‌کنند، منتقل کند. دانشمندان روی این هدف کار می‌کنند و آزمایش انتقال امواج مایکروویو یا لیزر به دستگاه‌ها، یا تولید میدان‌های الکترومغناطیسی که یک اتاق را پوشش می‌دهد، انجام شده است. اما این کار اغلب به تجهیزات حجیم و پیچیده نیاز دارد.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه سجونگ کره جنوبی یک سیستم شارژ بی‌سیم جدید ایجاد کردند که از نور مادون قرمز در فواصل مناسب استفاده می‌کند. این سیستم از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک فرستنده که می‌تواند در یک اتاق نصب شود و یک گیرنده که می‌تواند به دستگاه‌های الکترونیکی اضافه شود. فرستنده یک منبع انرژی نوری است که از یک تقویت کننده خاص استفاده می‌کند که یک پرتو نور مادون قرمز با طول موج مرکزی ۱۵۵۰ نانومتر تولید می‌کند.

سپس این پرتو از طریق هوا منتقل می‌شود تا به گیرنده که از یک بازتابنده عدسی کروی تشکیل شده، برخورد کند. نور ورودی در نقطه‌ای در مرکز گیرنده متمرکز می‌کند، جایی که یک سلول فتوولتائیک منتظر جذب نور و تولید برق است. اگر خط دید بین فرستنده و گیرنده شکسته شود، دستگاه به سرعت و به طور خودکار به حالت ایمن با توان کم پرتاب لیزر تغییر وضعیت می‌دهد. انتظار می‌رود در آینده نزدیک برای تجاری سازی این فناوری اقدام شود.