آیا ربات‌ها می‌توانند خود را به عنوان انسان جا بزنند؟

آیا ربات‌ها می‌توانند خود را به عنوان انسان جا بزنند؟
در مغز ما حساسیتی برای تشخیص نشانه‌های بسیار ظریف انسان‌بودن در رفتار ربات وجود دارد

آنچه که باعث تمایز انسان از ربات می‌شود رفتار غیر طبیعی آنها است اما اکنون گروهی از محققان به انجام آزمایشی پرداخته‌اند که نشان می‌دهد آیا یک ربات می‌تواند طوری رفتار کند که انسان‌ها را به اشتباه بیاندازد.

یک گروه تحقیقاتی ایتالیایی در تلاش برای افزایش شباهت ربات‌ها به انسان، ویژگی‌های انسانی مانند مدت زمان متغیر برای پاسخ‌دهی را در یک ربات پیاده‌سازی کردند تا ببینند آیا این ربات می‌تواند با موفقیت شرکت‌کنندگان در مطالعه را متقاعد کنند که در حال تعامل با یک انسان هستند.

آگنیشکا ویکوفسکا(Agnieszka Wykowska)،  رئیس بخش شناخت اجتماعی در تعامل انسان و ربات در مؤسسه فناوری جنوای ایتالیا و محققی که این مطالعه را انجام داده است، از آزمون تورینگ (روشی برای تعیین اینکه آیا می‌توان ماشینی را هوشمند توصیف کرد یا خیر) الهام گرفت و آزمایش مشابهی طراحی کرد.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا زمانی که یک کادر سبز رنگ روی صفحه ظاهر می‌شود، دکمه‌ای را فشار دهند، در حالی که ربات انسان نمای "iCub" که در کنار آنها نشسته بود به مکعب‌های قرمز رنگ واکنش نشان می‌داد. محققان بر دو ویژگی انسانی یعنی زمان و دقت پاسخگویی به محرک‌های بصری بیرونی تمرکز داشتند. تعدادی از این ربات‌ها توسط یک اپراتور انسانی کنترل می‌شدند و تعدادی دیگر از ربات‌ها به طور خودکار و از پیش برنامه‌ریزی شده کار می‌کردند. 

محققان دریافتند که اگر ربات یک ویژگی مشترک انسانی را نشان دهد، شرکت کنندگان نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا با یک انسان تعامل دارند یا با یک ماشین.

پروفسور آگنیشکا ویکوفسکا، می‌گوید: اکنون این آزمایش به طور کامل نشان می‌دهد که در مغز ما حساسیتی برای تشخیص نشانه‌های بسیار ظریف انسان‌بودن در رفتار ربات وجود دارد.

آنچه که ما می‌خواهیم بررسی کنیم این است که این موضوع چه تاثیری بر همسویی اجتماعی با یک ماشین دارد؟

وی افزود: اگر ما ربات‌هایی با چنین رفتارهای بسیار ظریفی طراحی کنیم که ما را به یاد انسان‌های دیگر بیاندازند، آیا می‌توان تعامل بهتر و روان‌تری با ربات‌ها داشت؟

این مطالعه که در مجله "Science Robotics" منتشر شده است، اولین قدم برای درک فعالیت‌هایی است که بوسیله آن‌ها، ربات‌ها می‌توانند در آینده به طور موفقیت‌آمیزی در بخش‌هایی همچون مراقبت‌های بهداشتی یا کارخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.