ماه فیروزه ای، محروم و مهجور

معاون استاندار فارس: به ساخت و سازهای غیر مجاز و خارج از ضابطه خدمات نمی‌دهیم

ماه فیروزه ای، محروم و مهجور
وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز نیز در این روستا نگران کننده است

سهیلا رفیعی نژاد/ «ماه فیروزان» روستایی در نزدیکی شهر شیراز است که امکانات موجود در آن با اسم رویایی اش اصلا همخوانی ندارد.

وضعیت کوچه ها و معابر این منطقه به حدی نامطلوب است که داد ساکنانش را درآورده است. در این باره اگر چه مشکلات ماه فیروزان مدت هاست به حال خود رها شده و انگار بازدیدهای گاه و بی گاه مسئولان استانی هم نقشی در کاهش معضلات ریز و درشت آن ندارد، اما به گفته تعدادی از تجمع کنندگان مقابل استانداری، متولیان این روستا هم کاری برای بهبود اوضاع نمی کنند و حتی با دادن مجوزهای غیر اصولی ساخت و ساز، وضعیت نامطلوب موجود را بدتر از قبل کرده اند.

یکی از این تجمع کنندگان این روستا مقابل استانداری فارس در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: از سال 96 تا کنون 800 تا 900 خانه به صورت غیر مجاز در زمین های کشاورزی ماه فیروزان ساخته شده و این خانه های 30 تا 50 متری با کوچه های 6 متری فضای نامطلوبی را درست کرده اند.

وی افزود: نحوه جمع آوری زباله ها هم طوری است که معمولا در کوچه ها چهره نامطلوبی از این ضایعات دیده می شود.

این فرد که نخواست نامش برده شود تصریح کرد: وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز نیز در این روستا نگران کننده است و با وجود اینکه نامه نگاری های بسیاری کرده ایم اما راه به جایی نبرده ایم.

وی با بیان این که ماه فیروزان مدرسه، فضای سبز و پارک ندارد افزود: هر روز وضعیت بدتر از قبل می شود، یکی دو تخلف در این منطقه نیست که بخواهیم بیان کنیم؛ انتظارمان این است که جلوی این تخلف ها به سرعت گرفته شود.

هاشمی یکی دیگر از ساکنان ماه فیروزان نیز گفت: مشکلات این روستا بی شمار است بطور مثال سالیان سال است که چند قواره زمین در آن منطقه دارم که برای ساخت و ساز در آن با موانعی روبرو هستم.

وی ادامه داد: همین دو روز پیش برق روستا از ساعت 9 تا 12  قطع شد و وقتی علت را از اداره برق جویا شدیم گفتند به خاطر سیم هایی است که برای استفاده غیرمجاز از برق شهری گرفته شده لذا اتصال برق موجب قطع آن شده است.

هاشمی افزود: هر چه پیگیری می کنیم راه به جایی نمی بریم واقعا روستاهای دورترین نقطه ایران از ماه فیروزان آبادتر است، انگار نه انگار به شهر شیراز چسبیده ایم.

وی با اشاره به برخی بی قانونی ها عنوان کرد: تخلفات از این دست بسیار است خصوصا این که عضو شورای روستا، ساکن ماه فیرزوان نیست و این قوز بالا قوز شده است.

 هاشمی به ادامه روند ساخت وسازهای غیر مجاز، وجود سگ های ولگرد و نحوه نامطلوب جمع آوری زباله ها نیز اشاره کرد و گفت: با این که برای ساخت و سازها از سوی دهیاری مبالغی از ساکنان اخذ می شود اما هیچ خدماتی به این روستا داده نمی شود حتی یک کوچه آسفالت هم در این روستا نداریم.

ابوالفضل یکی دیگر از ساکنان ماه فیرزوان که مقابل استانداری حضور داشت نیز گفت: دوازده سالی می شود که ساکن ماه فیروزان هستم، خیلی ناراحت کننده است که روستا  6 سال است نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه از نظر رفع مشکلات و تامین امکانات رو به عقب می رود.

این ساکن روستای ماه فیروزان افزود: تمامی کوچه ها خاکی است پاسخ آن ها در برابر اعتراض هم این است که ماه فیروزان خارج از طرح هادی است.

وی ادامه داد: در حالیکه وقتی داخل طرح هادی هم ساخت وسازی را پیگیری می کنیم برخی مانع تراشی می کنند.  

ابوالفضل تاکید کرد: این روستا 6 هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل اینکه خانواده های کم درآمد در این منطقه زندگی می کنند چشم امیدشان به مسئولان استانداری است که حداقل بخشی از مشکلات را زودتر حل کنند.

معاون عمرانی استاندار فارس در این باره گفت: به ساخت و سازهای غیر مجاز و خارج از ضابطه خدمات نمی دهیم متاسفانه در مناطقی از این قبیل به دلیل مهاجرپذیری شاهد ساخت و سازهای بدون مجوز بسیاری هستیم.

محمود رضایی کوچی افزود: برخی در این روستاها از جمله ماه فیروزان به شکل غیرمجاز اراضی را خرید و فروش می کنند، خودشان خارج از چارچوب تفکیک می نمایند و می سازند بعد هم انتظار دارند به آن ها خدماتی از قبیل آسفالت، جدول کشی، آب، برق و گاز داده شود.

معاون استاندار فارس ادامه داد: این خدمات به افرادی داده می شود که در چارچوب قانون مجوز ساخت گرفته اند؛ بر این اساس افرادی که  در قالب طرح هادی ساخت وساز کرده اند و دارای پروانه هستند، از خدماتی مانند آب، برق و گاز برخوردار می شوند.

رضایی گفت: از افرادی که قصد دارند اقدام به خرید زمین در روستاهایی از جمله ماه فیرزوان کنند توصیه می کنیم قبل از این کار از بنیاد مسکن و دهیاری همان منطقه استعلام کنند تا مشخص شود که مجوز دارد یا نه و یا مثلا کاربری زمین مورد نظر چیست.

وی تصریح کرد: بطور کلی ساخت و سازها باید در این روستاها منطقی باشد تا محدوده روستاهای حاشیه شیراز به شکل غیرمنطقی بزرگ نشود و امکان خدمات دهی بهتر فراهم باشد.

معاون استاندار فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر «ادعای ساکنان ماه فیروزان مبنی بر دادن مجوز از سوی متولیان روستا برای ساخت و سازهایی خارج طرح هادی» نیز افزود: اگر چنین چیزی از سوی دهیاری یا اعضای شورای روستا مشاهده شود، تخلف است و برخورد صورت می گیرد، اما گزارشی در این مورد نشده است.

رضایی عنوان کرد: با کسی که خارج از ضابطه در این روستاها فعالیت ساخت و ساز کند برخورد خواهیم کرد در عین حال باید بین کسی که برای ساخت و ساز در این روستاها مجوز می گیرد، با کسی که هیچ ضابطه ای را رعایت نکرده تفاوتی قایل شویم.

وی ابراز امیدواری کرد که با تشدید نظارت ها زمینه ارائه خدمات به افرادی که قانون را رعایت می کنند در این روستاها بیش از پیش فراهم شود.

معاون استاندار فارس در پایان قسمت اعظم نارضایتی های فعلی را ناشی از فعالیت سودجویان برای خرید و فروش غیر قانونی زمین ها و تفکیک های غیر اصولی در این روستا دانست و ابراز امیدواری کرد هرچه سریع تر دست این افراد از فعالیت های این چنینی کوتاه شود.