آلودگی بیش از ۳ هزار نخل فارس به آفت سوسک سرخرطومی

آلودگی بیش از ۳ هزار نخل فارس به آفت سوسک سرخرطومی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از آلودگی ۳ هزار و ۲۶۰ نخل آلوده به آفت سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان‌های استان خبر داد.

حمید دبیری در تشریح آفت و وضعیت نخلستان‌های فارس گفت: این آفت نخستین بار در سراوان سیستان و بلوچستان دیده شده که با قرنطینه ۳۰ سال در همان منطقه باقی ماند، اما از سال ۹۶ به دلیل نقل و انتقال غیرقانونی پاجوش خرما از کشور‌های حاشیه خلیج فارس وارد استان ما شد.

او عنوان کرد: اردیبهشت همان سال این آفت در منطقه اوز گزارش شد و از آن زمان تاکنون این آلودگی در استان باقی مانده است و هر چند تلاش‌هایی نیز صورت گرفته، اما به صورت کامل مهار نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: ۱۴ - ۱۵ شهرستان استان تولید خرما دارند و در شهرستان‌های خنج، اوز، گراش، خفر، جهرم، قیروکارزین و لامرد آلودگی به این آفت وجود دارد.

به گفته دبیری، این آفت یک آفت خاموش است، چون لارو این نوع سوسک به داخل تنه درخت نفوذ می‌کند و بدون اینکه متوجه آفت شویم بعد از ۳ تا ۴ سال درخت خشک می‌شود و از بین می‌رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تشخیص آفت نیاز به دستگاه‌های مخصوص یا سگ‌های ردیاب برای شناسایی دارد همچنین برای تشخیص به افراد ماهری که آفت را تشخیص دهند وجود دارد که در زمینه تشخیص آفت کمبود‌هایی وجود دارد.

دبیری درباره وضعیت ابتلای نخلستان‌های فارس به این آفت افزود: در سال ۱۴۰۰ تا بهمن ماه هزار و ۱۷۰ درخت آلوده شد که هزار و ۳۳ مورد آن تیمار و ۱۳۷ مورد امحا شدند، اما از ابتدای درگیری درختان نخل استان با این آفت ۳ هزار و ۲۶۰ مورد آلوده شدند که ۲ هزار و ۹۲۱ مورد تیمار و ۳۳۹ درخت نیز امحا شدند.

او گفت: برای کنترل آفت نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی است و رعایت قرنطینه گیاه آلوده باید به عنوان یک فرهنگ در میان کشاورزان نهادینه تا از گسترش آفت جلوگیری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: هر گونه اقلام گیاهی تکثیری از مناطق آلوده نباید منتقل شود یا اینکه با نظر کارشناسان باشد اگر این موارد رعایت شود آفت نیز کنترل می‌شود.

دبیری گفت: این آفت یک آفت تنبل است چراکه پرواز نمی‌کند و مهم‌ترین راه انتقال آفت، نقل و انتقال پاجوش آلوده است به همین دلیل از کشاورزان درخواست می‌شود نسبت به این امر دقت داشته باشند.

او  اظهار داشت: ۳۸ هزار هکتار نخلستان در استان فارس وجود دارد و این آفت فقط در نخل وجود دارد، از کشاورزان درخواست می‌شود از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند و توصیه‌های آن‌ها را برای جلوگیری از گسترش آفت جدی بگیرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس به اقدامات انجام شده در استان نیز اشاره و گفت: دستگاه تزریق سم به تنه برای نخستین بار در کشور در استان فارس استفاده شده همچنین تشخیص درخت‌های آلوده با استفاده از دستگاه صوتی از دیگر اقداماتی است که در استان فارس انجام شده است.

دبیری به ردیابی و پایش باغات آلوده از طریق تصاویر ماهواره‌ای اشاره کرد و عنوان کرد: جهاد کشاورزی به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا ظرفیت‌های کشاورزی استان که یکی از منابع اصلی اقتصاد است حفظ شود که در این میان همراهی و همکاری مردم نیز شرط است.