آغاز کار اداره امور ورشکستگی دادگستری فارس

آغاز کار اداره امور ورشکستگی دادگستری فارس
این اداره دارای شرح وظایف قضایی، اجرایی و مالی است

اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری فارس با هدف حمایت از تجّار، سرمایه گذاران و دفاع از حقوق بستانکاران و اشخاص ثالث در پرونده‌های ورشکستگی با مدیریت معاون قضایی دادگستری استان آغاز به کار کرد.

در جلسه شورای قضایی فارس که امروز و با حضور مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه برگزار شد، ضمن آغاز به کار این اداره در شیراز، یوسف نیکنام نیز به عنوان رئیس اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری فارس معرفی شد.

رئیس کل دادگستری فارس در این جلسه گفت: با تشکیل اداره تصفیه و امور ورشکستگی در دادگستری فارس یکی از نقایص اداری در خصوص رسیدگی متمرکز و تخصصی به امور ورشکستگی رفع شد.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی عنوان کرد: این اداره دارای شرح وظایف قضایی، اجرایی و مالی است، از امروز علاوه بر اداره تصفیه و امور ورشکستگی، شعب ویژه تخصصی نیز در راستاس کمک به انجام وظایف قانونی این اداره در دادسرا، محاکم بدوی و تجدید نظر تعیین شد.

او گفت: پرونده شرکت‌ها و افراد حقیقی که در جریان فعالیت‌های اقتصادی دچار مشکلاتی می‌شوند پس از طی شدن سیر قانونی و صدور آراء قضایی به اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری استان فارس ارجاع خواهد شد تا ضمن نظارت بر روند اجرای پرونده، حمایت‌های حقوقی از فرد ورشکسته و همچنین بستانکاران و اشخاص ثالث در دستور کار قرار گیرد.

موسوی همچنین خواستار همکاری نهاد‌های زیر مجموعه دستگاه قضایی استان و همچنین سازمان‌های صنعت، معدن، تجارت استان، اداره کل گمرک و ثبت اسناد و املاک استان با این اداره شد و افزود: این مجموعه جدید التأسیس با مدیریت یوسف نیکنام، معاون قضایی دادگستری استان فارس و سه تن دیگر از قضات برجسته استان و همچنین کادر اداری آموزش دیده آغاز به کار کرده و در صورت افزایش حجم پرونده‌ها این اداره تقویت خواهد شد.

این مقام ارشد قضایی فارس همچنین بر آموزش‌های دوره‌ای قضات و کارکنان در راستای رسیدگی دقیق و تخصصی به پرونده‌های ورشکستگی نیز تأکید کرد.

او گفت: دادخواست‌های صوری ورشکستگی در محاکم استان با دقت و ظرافت و به صورت تخصصی بررسی می‌شود و جلوی هر گونه انحراف و سوء استفاده افراد سود جو نیز در این خصوص گرفته خواهد شد.

معاون قضایی و رئیس اداره ورشکستگی دادگستری فارس نیز با اشاره به اینکه عدم وجود اداره تصفیه و امور ورشکستگی حلقه مفقوده‌ای در روند رسیدگی‌های حقوقی به پرونده‌های ورشکستگی در استان بود از وجود ۲۲ فقره پرونده در آغاز فعالیت این اداره خبر داد.

یوسف نیکنام با بیان اینکه پیش از افتتاح این اداره با توجه به صلاحیت استانی جمع آوری پرونده‌های مرتبط از حوزه‌های قضایی سراسر استان در دستور کار قرار گرفت، افزود: از این پس نیز پس از اتمام رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های ورشکستگی یک نسخه از رأی صادره برای آغاز امور مربوط به تصفیه به اداره تصفیه و امور ورشکستگی استان ارسال می‌شود.

نیکنام گفت: پس از دریافت رأی دادگاه این اداره مبادرت به شناسایی اموال، بدهکاران و بستانکاران شرکت، واحد اقتصادی یا فرد حقیقی می‌کند تا در طی یک فرایند تخصصی و دقیق زمینه احقاق حقوق ذینفعان و اشخاص ثالث را فراهم کند.