سومین حرم اهل بیت (ع) میزبان نخستین سوگواره هنرهای عاشورایی

سومین حرم اهل بیت (ع) میزبان نخستین سوگواره هنرهای عاشورایی
برگزاری این سوگواره نمونه موفقی از پیوند جریان ‌های مردمی و نهادهای فرهنگی و هنری استان است

غیاث ملک حسینی/ سومین حرم اهل بیت (ع) در روزهای دهم و یازدهم شهریورماه جاری میزبان نخستین سوگواره مردمی آئین ‌ها، آواها و نواهای عاشورایی خواهد بود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست اعلام برنامه های این سوگواره با بیان این مطلب اظهار داشت: این سوگواره به همت و مشارکت دستگاه های فرهنگی استان همچون حوزه هنری فارس، معاونت فرهنگی شهرداری شیراز و دیگر دستگاه های مربوطه در راستای احیاء و تعظیم شعائر اسلامی و عاشورایی در گستره ملی برگزار می شود.

سید رسول موسوی ‌نژادیان اظهار امیدواری کرد که همگرایی ایجاد شده در بین دستگاه های فرهنگی به سمت کیفیت بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری و همچنین مدیریت منابع حرکت کند تا ما هم بتوانیم حداکثر خدمات فرهنگ و هنری را به مردم عزیز استان ارائه کنیم.

در ادامه این نشست وحید نمازی، رئیس حوزه هنری فارس نیز با اشاره به این که مردمی بودن و ملی بودن دو ویژگی دارای ارزش این سوگواره است ابراز داشت: برگزاری این سوگواره نمونه موفقی از پیوند جریان ‌های مردمی و نهادهای فرهنگی و هنری استان است.

وی با اشاره به این که آئین ‌ها و مفاهیم عاشورایی در سراسر کشور ساری و جاری است بیان داشت: با توجه به سابقه جریانات فرهنگی، هنری و مذهبی شهر شیراز و باور به آئین ‌ها و مفاهیم عاشورایی، تلاش شد میزبانی این رویداد بر عهده این شهر باشد.

نمازی در همین ارتباط به برپایی 20 شب شعر مردمی در استان فارس اشاره و خاطرنشان کرد: قطعاً پیوند جریان ‌های مردمی و نهادهای فرهنگی و هنری استان می توانند به عمق بخشی و تعالی فعالیت های فرهنگی شیراز و استان کمک کند.

در ادامه این نشست، مصطفی مشفقیان معاون فرهنگی شهرداری شیراز نیز طی سخنانی به وجود منظومه ‌ای از آئین ‌های ملی و محلی مختلف در زمینه سوگواری حضرت ابا عبد ا... (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برگزاری این سوگواره احیاء هویت ایرانی برخاسته از آئین ‌های ملی و محلی است که در ده ها و سده های گذشته در سطح کشور به وجود آمده است.

وی با تأکید بر این که تلاش شده این رویداد با تکیه بر بدنه مردمی برگزار شود، از برنامه ‌ریزی برای استمرار این سوگواره در سال های پیش رو خبر داد.‌

به گفته معاون فرهنگی شهرداری شیراز، این رویداد ملی مردمی با حضور 150 هنرمند از 11 استان کشور طی روزهای دهم و یازدهم شهریورماه جاری به میزبانی تالار حافظ برگزار می شود.

مشفقیان همچنین از مستندسازی آئین ها و سوگواره های به اجرا درآمده در این رویداد خبر داد و گفت: تحقق و عملیاتی شدن این سوگواره نتیجه اهتمام، همکاری و هماهنگی دستگاه های فرهنگی استان است و امیدواریم ظرف سه تا پنج سال آینده تاثیر خود را در سطح کشور بگذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انعقاد تفاهم ‌نامه تولید سریال حضرت شاهچراغ (ع) نیز اشاره و خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته این تفاهم نامه یکشنبه هفته آینده با سازمان رسانه ای اوج در شیراز به امضاء می رسد.

سعید کریمی، دبیر نخستین سوگواره مردمی آئین ‌ها، آواها و نواهای عاشورایی نیز برگزاری این سوگواره را بخشی از یک حرکت بلند مدت مردمی با عنوان مکتب احیاء هنرهای آیینی و عاشورایی دانست و گفت: این مکتب به عنوان یک مکتب خانه آموزشی با رویکرد تعلیم و تربیت در راستای احیاء میراث آئینی و عاشورایی است که در حال فراموشی و از بین رفتن است.

وی با اشاره به این که هنرمندانی از استان های فارس، خوزستان، خراسان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، لرستان و گیلان در این سوگواره به اجرای برنامه خواهند پرداخت، ابراز داشت: علاقمندان به آیین ها و نواهای عاشورایی می توانند رأس ساعت 20 روزهای دهم و یازدهم شهریور ماه جاری با مراجعه به تالار حافظ از این اجراها بهره مند شوند.

دبیر نخستین سوگواره مردمی آئین ‌ها، آواها و نواهای عاشورایی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که هزینه های این سوگواره از محل نذورات مردمی تأمین شده و دستگاه های دولتی نقش چندانی به لحاظ تأمین مالی آن نداشته اند، تصریح کرد: همه تلاش ما براین اصل استوار بوده که ماهیت مردمی بودن سوگواره حفظ شود و متکی به منابع مالی دولتی نباشیم.