آغاز طرح قانونی مسدود کردن وجوه حساب‌های صادرکنندگان چک برگشتی از فردا

آغاز طرح قانونی مسدود کردن وجوه حساب‌های صادرکنندگان چک برگشتی از فردا

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی طرح مسدود کردن وجوه صادرکنندهچک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی مهم قانونی را با همکاری مجلس از فردا به‌صورت «تدریجی» و با همکاری و مشارکت همه بانک‌های دولتی و خصوصی عملیاتی می‌کند.

مهران محرمیان درباره جزئیات این خبر، اظهار داشت:  از فردا بخش جدیدی از قانون چک عملیاتی خواهد شد و این بخش مربوط  به مسدود کردن وجوه چک برگشتی در همه حساب‌های فردی که چک برگشتی را صادر کرده، است.

وی توضیح‌داد: به‌عبارت‌دیگر تا به امروز اگر چک فردی برگشت می‌خورد در همان بانک اگر وجوهی داشت، برای پاس کردن مبلغ چک از آن وجوه استفاده می‌شد، اما از فردا این موضوع به همه بانک‌ها تسری پیدا می‌کند.

محرمیان خاطرنشان‌کرد: چگونگی مسدود شدن وجوه در حساب‌های فرد هم به‌این‌ترتیب است که از حساب‌های با مانده موجودی بالاتر شروع می‌شود و به‌تدریج پایین می‌آید تا جایی که مبلغ کسری چک برگشتی را بتواند پوشش دهد، تا همان رقم مسدود می‌شود و خود حساب در اینجا مسدود نخواهد شد بلکه مبلغ مانده‌ای که در حساب وجود دارد مسدود می‌شود.

وی تأکید کرد: حد نهایی هم همان مبلغی است که چک برگشتی است. در این فرآیند از برگشت خوردن چک جلوگیری نمی‌شود. بلکه وجوهی که فرد در همه بانک‌ها دارد به‌اندازه مبلغ آن چک برگشتی مسدود خواهد شد؛ یعنی فرض کنید که شخصی بخشی از مبلغ چک را در حساب خود دارد، به‌طور طبیعی آن میزان مبلغ در نظر گرفته و پاس می‌شود و بقیه مبلغ، یعنی آن مانده و کسری چک برگشتی در همه بانک‌ها، به میزان آن مبلغ مسدود خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: بعد از این، فرآیند مربوط به مراجعه ذینفع به قوه قضاییه و سایر مواردی که باید انجام می‌شد، طی خواهد شد. مبالغ طی دستوری که توسط قوه قضاییه صادر و برداشت می‌شود؛ پس از اینکه رضایت فرد ذینفع چک حاصل شد، وجوه مسدود شده هم آزاد خواهد شد.

وی تأکید کرد: بنابراین از فردا به‌تدریج با هماهنگی‌های خیلی خوبی که با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی داشتیم، این کار شروع و عملیاتی خواهد شد.

محرمیان با اشاره به اینکه این اقدام گام مهمی در کاهش چک‌های برگشتی خواهد بود، اظهار داشت: هم‌وطنان توجه دارند که با این کار، یک مقدار تبعات مربوط به برگشت خوردن چک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و درنتیجه، نهایت دقت را خواهند داشت تا چک‌ها کمتر برگشت بخورد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین خاطرنشان‌کرد: اکنون روزانه چند ده هزار چک برگشتی در کشور داریم که عدد بالایی است. فکر می‌کنیم با اجرایی شدن این بخش از قانون، این آمار کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. همچنان‌که با عملیاتی شدن چک‌های بنفش صیادی و ثبت آن‌ها و مواردی که تا حالا اجرایی شده است، توانسته‌ایم که میزان برگشت خوردن چک‌ها را از حدود ۱۰ درصد برای چک‌های قدیمی به کمتر از هفت درصد (حدود ۶.۵ درصد) برای چک‌های صیادی برسانیم که این روند کاهشی تداوم خواهد داشت.