ویدئو | خزانه های خالی

روز جهانی بانک ها توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای قدردانی از اهمیت بانک ها و نقشی که آنها در ثبات مالی و توسعه جوامع خود ایفا می کنند، تعیین شد. بانک ها موسسات مالی هستند. آنها پولی را از مردم به صورت پس‌انداز یا سپرده جاری می‌پذیرند که به دیگرانی که به آن نیاز دارند قرض می‌دهند و می‌توانند وثیقه بدهند.

در دوران رنسانس، خانواده‌های ثروتمند ایتالیایی مؤسساتی را تأسیس کردند که اساس بانکداری مدرن شد و این مؤسسات در سراسر اروپا گسترش یافت. قبل از اینکه اسکناس وجود داشته باشد، بازرگانان طلاهای خود را نزد بانکداران ذخیره می کردند تا زمانی که بانک ها بیشتر در امور مالی جوامع خود مستقر شوند. امروزه بانک ها وظایف بسیاری را از طرف مشتریان خود انجام می دهند، مانند امور مالی شخصی، شرکتی، سرمایه گذاری، معامله، بیمه، تامین مالی مصرف کننده و تامین مالی تجاری.

بانک‌های توسعه‌ای سپرده‌های مردم را نمی‌پذیرند، اما با حمایت مالی از مؤسسات خصوصی و دولتی، اعتبار می‌دهند و سرمایه‌گذاری‌های دولتی را مستقیم می‌دهند. هدف اصلی بانک های توسعه ای، خدمت به منافع عمومی به جای کسب سود است. سازمان ملل نقش مهم بانک های توسعه ای را در کمک به رفاه مالی و توسعه کلی یک منطقه به رسمیت می شناسد و از این رو این سازمان روز جهانی بانک ها را تعیین کرد.

مفاهیم :

پایه پولی یا پول پایه به پول با بیشترین قابلیت نقدشوندگی در اقتصاد گفته می‌شود و شامل اسکناس و سکه‌های تولید شده توسط بانک مرکزی است که می‌تواند دست مردم باشد یا به صورت سپرده در حساب‌های بانکی نگهداری شود. افزایش یا کاهش پایه پولی می‌تواند باعث تغییرات زیادی در سایر متغیرهای اقتصادی مانند نقدینگی و تورم شود به همین دلیل بانک‌ مرکزی هر کشوری مسئول تنظیم مقدار پایه پولی برای حفظ شرایط اقتصادی آن کشور است.

سود در فرهنگ لغات فارسی به معنی منفعت و فایده آمده است.در مباحث مالی ،سود یک نوع فایده مالی است و وقتی اتفاق میافتد که مجموع درآمدهایحاصل از یک فعالیتاز مجموع هزینههایی که برای کسب آن درآمدها متحمل شده، بیشتر شود. این مازاد حاصل شده از درآمدهاو هزینه ها سود است

تورم نرخ افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست. وقتی نرخ تورم مثبت است قیمت کالاها و خدمات مدام افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه قدرت خرید افراد کاهش می‌یابد. مسئولیت اصلی بانک مرکزی کنترل تورم است. به‌گونه‌ای که فعالیت‌های اقتصادی دچار اخلال نشود