قصه عجیب مهاجم گابنی سر دراز دارد

قصه عجیب مهاجم گابنی سر دراز دارد

سعید سامان/ اعلام رأی روز گذشته کمیته انضباطی درخصوص غیرقانونی بودن اریک بوکوم بایناما بازیکن گابنی گل گهر به بحث اصلی و سوژه فوتبال ایران تبدیل شده است. کمیته انضباطی با تشخیص مقصر بودن باشگاه سیرجانی در این قضیه، سه دیدار گل گهر مقابل استقلال، پیکان و سپاهان را سه بر صفر به سود این تیم ها اعلام کرد. مسئله ای که با اعتراض شدید باشگاه سیرجانی همراه بوده است. در این میان، یکی از اتفاقات جنجالی درباره یار گابنی تیم گل گهر، مکاتبات انجام گرفته میان فدراسیون فوتبال و فدراسیون گابن و ایمیل هایی است که در این میان رد و بدل شدند. از میان تمام این مکاتبات تنها دو ایمیل به تهران رسیده که از مبداء گابن است و توسط معاون دبیرکل و با ایمیل مورد تائید فیفا بوده . ایمیل هایی که می گوید یار گابنی بازی ملی ندارد. اما ایمیل هایی که مدارک بازیکن گابنی گل گهر را تائید کردند هیچ کدام از گابن ارسال نشدند و استعلام های فنی از پلیس فتا نشان داده تعدادی از این ایمیل ها از تهران و از یک گوشی شیائومی ارسال شدند. اگرچه مکاتبه با باشگاه های خارجی بر عهده روابط بین الملل فدراسیون فوتبال است اما تائید اصالت اسناد ارائه شده از سوی بازیکنان بر عهده بازیکن و باشگاه اوست.

حالا پرونده تخلف و جعل اسناد بازیکن گابنی باز است و برای بررسی بیشتر به مراجع نظارتی فدراسیون فوتبال ارجاع شده تا مشخص شود چه کسی این ایمیل ها را از تهران فرستاده است. حسین شریفی سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره بند هشت ماده ۳۲ آیین نامه نقل و انتقالات مصوب سال ۹۳ که آمده است اگر بر فرض، غیرمجاز بودن بازیکنی در هفته دهم کشف شود، از آن هفته به بعد می بایست بازی های آن تیم سه بر صفر شود ولی چرا نتیجه دیدارهای گل گهر پیش از اثبات غیرمجاز بودن بازیکن گابنی تغییر کرده، گفت:  فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مسئولیتی در قبال استعلام ها ندارند. آن چیزی که به دست آنها می رسد اصل بر صحت و برائت است و همان را ملاک و مبنا قرار می دهند. پس از اینکه قوانین حضور بازیکنان خارجی در لیگ ایران تغییر کرد و تضامینی خواسته شد، آیین نامه ای در اختیار باشگاه ها قرار گرفت و طبق همان آیین نامه صحت سنجی و راستی آزمایی به خود باشگاه ها واگذار شده و این باشگاه ها بودند که باید مسیر را به گونه ای طی می کردند که خللی در آن شرایطی که برای بازیکنان خارجی در نظر گرفته می شد، به وجود نیاید.

او ادامه داد: کمیته انضباطی روز گذشته جلسه فوق العاده ای را تشکیل داد. چندین و چند ساعت این بحث را مطرح کرد. مدارکی که وجود داشت و استعلام هایی که از فیفا و پلیس فتا گرفته شد را کنار هم قرار دادیم تا به یک جمع بندی کلی برسیم تا کمیته انضباطی بتواند تصمیم لازم را بگیرد. مفاد پرونده به گونه ای بوده که کمیته انضباطی را به این نتیجه رسانده که این رأی را صادر کند. باشگاه گل گهر زمان دارد تا در کمیته استیناف درخواست تجدید نظر بدهند و آنها حتی می توانند به مراجع بالاتر و به دادگاه CAS مراجعه کنند.

وی در مورد اینکه باشگاه ها حق ارتباط با فدراسیون های سایر کشورها را ندارند و این فدراسیون فوتبال ایران است که حق مکاتبه با سایر فدراسیون های کشورهای مختلف را دارد و چگونه کمیته انضباطی پس از اینکه مدارکی که خود امور بین الملل فدراسیون تأیید کرده باشگاه گل گهر را بازنده اعلام کرده است، پاسخ داد: قبلاً گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم. فدراسیون فوتبال اداره تشخیص هویت نیست. وقتی که چنین مواردی پیش می آید و بازیکن خارجی وارد کشور می شود، از طریق راه های ارتباطی که فیفا برای کشورها تعیین کرده، مکاتبات آغاز می شود. فدراسیون فوتبال نیز این کار را کرده و مکاتبات را طبق چیزی که فیفا تعیین کرده انجام داده است.

شریفی ادامه داد: فدراسیون فوتبال درباره این بازیکن ۹ ایمیل رسمی دریافت کرده است. من پیش از این اعلام کردم صحت دو نامه که از طرف فیفا مورد تأیید قرار گرفته، راستی آزمایی و تأیید شد. ۷ نامه دیگر را تأیید نکرده بودند. حسن زاده رئیس کمیته انضباطی از پلیس فتا درخواست بررسی این ایمیل ها را داشت.