قهرمان ایران شدن با جیب خالی

گفتگوی اختصاصی با سرمربی تیم ملی نجات غریق و رئیس هیات استان فارس

قهرمان ایران شدن با جیب خالی

 علی جمشیدپور – خبر جنوب / امسال تیم استان فارس برای اولین بار قهرمان بیست و نهمین دوره مسابقات نجات غریق مردان کشور شد. در همین ارتباط با «محمد ناظری» سرمربی تیم ملی نجات غریق ایران و رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان فارس مصاحبه ای داشتیم که در ادامه  می خوانید:

 از چه سالی به سمت سرمربیگری تیم ملی و ریاست هیات استان نائل آمدید؟

دو سال است که به عنوان مربی تیم ملی نجات غریق فعالیت دارم و حدود 8 ماه می باشد که ریاست هیات نجات غریق و غواصی استان فارس را به عهده دارم. بنده قبلاً عضو تیم ملی شنا و نجات غریق ایران بوده ام.

چه مقام هایی در دوران ورزشی خود کسب کردید؟

در رشته شنا و نجات غریق مجموعاً چهل و یک مدال بین المللی کسب کرده ام.

و مهمترین مدال تان؟

بدون شک آن مقام سومی که برای اولین بار یک شناگر ایرانی در رده بزرگسالان در مسابقات آسیایی کسب کرد را می توانم به عنوان بهترین و مهمترین مدال که به دست آورده ام نام ببرم. پس از کسب این مدال بود که راه برای شناگران ایرانی باز شد و مدال های متعددی در این زمینه کسب شد.

از مشکلات ورزش های آبی برایمان بگویید.

اگر در مورد شنا بخواهیم صحبت کنیم باید بگویم که شنای فارس پس از چند سالی که کامل در افت به سر می برد به تازگی به سمت پیشرفت حرکت می کند. مسئولین ورزش استان در این چند سال گذشته با ورزش های آبی میانه ی خوبی نداشته اند اما همانطور که مستحضر هستید یکی از رشته های ورزشی پر مدال شنا می باشد که توجه به این رشته ورزشی می تواند در آینده تضمین کننده کسب مدال های بین المللی برای ایران باشد.

در گذشته که بنده در تیم شنای فارس حضور داشتم تیم استان با مقام ها و رکورد های ملی که به دست می آورد زبانزد خاص و عام بود.

در رشته نجات غریق هم بنده چندین مرتبه طلای کشوری کسب کردم اما متاسفانه چون تیم منسجم و یکدستی نداشتیم هیچوقت موفق نشدیم تیم استان فارس را به مقام قهرمانی کشور برسانیم.

امسال با همین مشکلات و عدم حمایت ها موفق شدید قهرمان شوید؟

بله؛ دقیقاً. امسال بدون هیچ حمایتی از طرف مسئولین ورزشی و بدون هیچ اسپانسری، با هزینه کاملاً شخصی همت کردیم و مسافت تا محل برگزاری مسابقات که شهر آمل بود را با قطار یا سواری طی کردیم. حتی خود بنده به دلیل مشکلات فراوان برای بچه های تیم غذا درست می کردم و با هر شرایطی که بود کم نیاوردیم و در اوج سختی و مشکلات برای نخستین بار استان فارس را قهرمان مسابقات نجات غریق کشور کردیم.

جالب اینجا بود که وقتی به شیراز برگشتیم حتی یک نفر هم از ما تقدیر و تشکر نکرد و این جای بسی تاسف دارد.

البته زمانیکه هیات نجات غریق و غواصی را تحویل گرفتم با بدهی 80 میلیون تومانی روبرو بودم، وگرنه خودم حتماً از این تیم که مایه ی افتخار استان فارس هستند به نحو احسن، تقدیر و تشکر می کردم.

 با مسئولین در مورد مشکلاتی که داشتید صحبت کردید؟

البته که صحبت کردیم. وقتی تصمیم گرفتیم که در مسابقات کشوری شرکت کنیم با مسئولین که موضوع را مطرح کردیم و خواستار کمک های مالی ناچیزی صرفاً برای برگزاری اردو و ... شدیم تنها جمله ای که به ما گفته شد این بود که نمی توانیم حمایت مالی انجام دهیم و اگر نمی خواهید تیم اعزام نکنید!

شاید باورتان نشود اما تمرینات تیم ما در ساعت 5 یا 6 صبح در استخرهای روباز در هوای سرد پاییز انجام می شد و کاملاً مشهود است که این شرایط فقط در فیلم های سینمایی اتفاق می افتد و در واقعیت هیچ جای دنیا چنین چیزهای عجیبی که ناشی از عدم حمایت باشد را نمی توانید ببینید.

این مشکلات را فقط کسانی می توانند تحمل کنند و پشت سر بگذارند که عاشقانه در مسیر رسیدن به موفقیت گام بر می دارند.

من به عنوان مربی و رئیس هیات نجات غریق و ورزشکاران تیم نجات غریق استان فارس با تمام وجود برای اعتلای نام فارس و ایران تلاش کردیم و خواهیم کرد و امیدوارم که این زحمات ما به چشم مسئولین بیاید تا شاید بتوانند در آینده کمی از مسائل و مشکلات ما را در این رشته ورزشی بکاهند. 

انشاالله سعی می کنیم با راهکارهایی برای درآمد زایی هیات بتوانیم از زحمات تیم نجات غریق استان فارس به گونه ای که در خور شأنشان باشد با اهدای جوائزی هرچند ناچیز سپاسگذاری کنیم.

امیدوارم مسئولین نگاه متفاوتی به ما داشته باشند زیرا هم اکنون قطب نجات غریق کشور استان فارس می باشد و با حمایت از این استعدادهای ناب می توان آینده روشنی را برای ایران در این رشته ورزشی در سطح بین المللی ترسیم کرد.

چه مسابقاتی در پیش رو دارید؟

مسابقات قهرمانی نجات غریق در ایتالیا در پیش است که با افتخار 9 نفر از 20 نفری که باید در انتخابی تیم ملی شرکت کنند از استان فارس هستند.

از این 20 نفر 8 نفر انتخاب می شوند برای مسابقات بین المللی ایتالیا.

صحبتی هم باقی مانده؟

هنوز هم برای تقدیر از مقام آوران تیم نجات غریق دیر نشده است. امیدوارم که مسئولین با یک رویکرد سازنده و با یک مراسم که شایستگی این جوانان برومند استان را نشان دهد از آنان تجلیل کنند تا هم کمبودهای گذشته به نوعی جبران شود هم اینکه روحیه ای برای ورزشکاران در مسابقه جهانی ایتالیا که در پیش داریم ایجاد کند.

ضمناً یک خواهش دیگر از اداره کل ورزش و جوانان و متولیان ورزش دارم که یک استخر در اختیار تیم نجات غریق استان فارس و ملی پوشان این رشته در استان قرار دهند تا حداقل بتوانیم برنامه ای حساب شده برای موفقیت های آینده تدوین کنیم.

همچنین از اصحاب رسانه کمال سپاس و تشکر را داریم که بی وقفه تلاش می کنند تا صدای ما را به مسئولین برسانند و گره گشای مشکلات ورزش باشند.