ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال ۲۰۳۱ روی زمین سقوط می‌کند

ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال ۲۰۳۱ روی زمین سقوط می‌کند

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که قصد دارد بقایای ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را در اوایل سال ۲۰۳۱ و پس از سپردن مسوولیت مدار پایین زمین به ایستگاه‌های فضایی تجاری به‌صورت کنترل شده در بخشی دور افتاده از اقیانوس آرام به نام «نقطه‌ نمو» رها کند.

 نقطه نمو دورترین نقطه از زمین در این سیاره است که به عنوان قبرستان فضاپیماها نیز شناخته می شود. بسیاری از ماهواره های قدیمی و دیگر زباله های فضایی ازجمله ایستگاه فضایی روسیه به نام «میر» در سال ۲۰۰۱ در این منطقه سقوط کرده اند.

ناسا همچنین اعلام کرد که در آینده فعالیت های فضایی نزدیک به زمین توسط بخش تجاری هدایت می شود. به گفته ناسا، طرح بازنشستگی ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) نشان‌دهنده گذار به بخش تجاری برای فعالیت‌هایی در مدار پایین زمین - منطقه فضای نزدیک به زمین- است.

فیل مک آلیستر مدیر فضای تجاری در مقر ناسا  اظهار داشت: بخش خصوصی از نظر فنی و مالی با کمک سازمان فضایی آمریکا قادر به توسعه و اجرای ایستگاه‌های تجاری در مدار پایین زمین است. ما مشتاقانه منتظر به‌اشتراک گذاشتن درس‌های آموخته شده و تجربیات عملیاتی خود با بخش خصوصی هستیم تا به آنها در ایجاد مقاصد امن، قابل اعتماد و مقرون‌ به‌ صرفه در فضا کمک کنیم.

این گزارش یک ماه پس از آن منتشر شد که ناسا از تصمیم دولت بایدن برای افزایش طول عمر ایستگاه بین المللی فضایی از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ میلادی خبر داد.

به گفته‌ مسوولان ناسا برای تمدید مأموریت تا این زمان، بخش آمریکایی ایستگاه فضایی حداقل باید از نظر سازه‌ای سالم باشد. در همین حال، مقامات فضایی روسیه به ارزیابی عملکرد بخش روسی این ایستگاه ادامه می‌دهند و توجه ویژه‌ای به نشت هوا در ماژول خدماتی «زیوزدا» (Zvezda) دارند.

سازمان فضایی آمریکا اعلام کرد که اعضای ۱۵ کشور مشارکت‌کننده در این ایستگاه فضایی با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا اطمینان یابند که هیچ تهدیدی برای تمدید طولانی‌مدت مأموریت ISS وجود ندارد. در همین حال این سازمان تأکید دارد که این ایستگاه نمی‌تواند برای همیشه دوام بیاورد.