سگ‌های ولگرد تهدیدی برای سلامت مردم

چالش دنباله دار میان شهرداری، بهداشت و محیط زیست با انجمن حمایت از حیوانات

سگ‌های ولگرد تهدیدی برای سلامت مردم
حضور سگ‌های ولگرد در شهر موجب نگرانی و وحشت مردم شده است

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: موضوع سگ‌های ولگرد یک پدیده چندوجهی است و برای حل این مشکل باید همه موارد و دیدگاه‌ها در ابعاد مختلف را در نظر بگیریم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی، مدیریت صحیح، انجام هماهنگی و اقدامات اساسی این مشکل را برطرف کنیم.

مسعود زارعی افزود: جولان سگ‌های ولگرد در برخی از مناطق شهر یکی از مهمترین مشکلاتی است که این روزها با آن مواجه هستیم. حضور سگ‌های ولگرد در شهر موجب نگرانی و وحشت مردم شده است و پرسه زدن این حیوان‌ها در شهر به معضلی برای شهرداری‌ها و شهروندان تبدیل شده که رفع این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است.

وی گفت: در حال حاضر گزارش‌های مختلفی از اداره کل حفاظت محیط زیست، سامانه ۱۳۷ شهرداری و مرکز بهداشت شهدای والفجر دریافت می‌شود که در این گزارش‌ها به مشکلات حضور سگ‌ها در شهر اشاره شده . از سوی دیگر انجمن حمایت از حیوانات مخالف هرگونه حیوان‌آزاری و برخورد نامناسب با سگ‌های ولگرد است که این موضوع هم جای تأمل دارد.

عضو شورای ششم شهر شیراز در ادامه اظهار داشت: برخی افراد بدون هماهنگی با شهرداری اقدام به راه‌اندازی مراکز و کلینیک‌های غیرقانونی در منزل برای نگهداری سگ‌ها کرده‌اند که این امر موجب اعتراض همسایگان شده است و این مشکل هم نیاز به رسیدگی دارد.

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز اعلام کرد: مدیریت صحیح پسماندها در شهر و طرح جمع‌آوری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد راهکارهایی برای جلوگیری از تجمع این حیوانات در مناطق مختلف شهر است. البته فرآیند جمع‌آوری سگ‌ها و تأمین اعتبارات لازم برای عقیم سازی این حیوانات نیاز به برنامه منسجمی دارد. همچنین باید از پتانسیل بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد برای تکمیل این پروسه بهره ببریم و ضروری است که چگونگی استفاده از این ظرفیت‌ها را مورد توجه قرار بدهیم.

پیش از این، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفته بود: سگ های ولگرد از چالش های جدید در کشور برای حفاظت از تنوع زیستی هستند. رها کردن زباله و پسماند در  محیط های طبیعی، عدم مدیریت صحیح پسماند در شهر ها و روستاها و بدتر از همه غذا رسانی به سگ ها ی ولگرد  که بیشتر جنبه حیوان دوستی دارد، باعث افزایش جمعیت و گسترش آنها به حاشیه شهرها شده است.
حمید ظهرابی با برشمردن آسیب های ورود سگ ها به مناطق حفاظت شده  هشدار داده بود: آمیختگی نژاد سگ ها با گونه های وحشی سگ سانان مثل گرگ و شغال ،تشکیل گله های درنده خوتر از سگ ها با ظاهر و خلق و خو و رفتار مشابه سگ ها، انتقال بیماری هایی مانند هاری و دیستمپر به گوشتخواران وحشی ، حمله به حیات وحش و شکار و تغذیه از بعضی گونه ها در نتیجه تهدید برای گونه های در معرض انقراض از جمله این
آسیب هاست.