توضیح مهم آقای وزیر درباره طرح توسعه اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع)

توضیح مهم آقای وزیر درباره طرح توسعه اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع)

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای اجرای طرح توسعه اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) (به وسعت ۵۷ هکتار در بافت تاریخی شیراز) که با تخریب بافت تاریخی اطراف حرم همراه است و همواره درخواست‌های بسیاری از سوی فعالان میراث فرهنگی و معماری جهت جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز مطرح شده، اعلام کرد: طرح «لزوم بازنگری میراثی بودن ۲۰۰ خانه در بافت تاریخی شیراز» به کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مجرب که از بدنه وزارتخانه هستند، ارجاع شده که همه نیازها و مسائل را با حفظ جایگاه میراث فرهنگی حل خواهد کرد.
عزت‌الله ضرغامی گفت: برخی تصور می‌کنند بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و می‌توان آن را با بلدوزر صاف کرد و بنای جدید ساخت. این تصور اشتباه است، چرا که ممکن است بافت فرسوده بافت تاریخی باشد.
در جریان سفر عزت‌الله ضرغامی به شهرهای مختلف از جمله شیراز، اصفهان، یزد و قم همواره از سوی برخی مسئولین شهری مطالباتی مبنی بر تخریب بخش‌هایی از آثار تاریخی با هدف ایجاد امکان بهره‌برداری از آن در راستای توسعه خدمات شهری مطرح شد. در غالب این موارد مسئولین شهری با استناد و اتکا به فرسودگی و غیرقابل استفاده بودن بافت تاریخی موجود در حریم این آثار تقاضای تخریب و یا احیاناً تغییر کاربری حریم این آثار را تحت عنوان «بهسازی بافت فرسوده» داشتند.