فارس بر بلندای چوگو ایران

هیچ استانی مسئولیت برگزاری مسابقات کشوری چوگو را به عهده نمی‌گرفت، اما فارس و هیات ورزش‌های همگانی استان به بهترین نحو این دوره از مسابقات را برگزار کردند

فارس بر بلندای چوگو  ایران

علی جمشیدپور/ سیزدهمین دوره مسابقات قهرمانی چوگوی بزرگسالان کشور در غروب روز یکشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ در زمین فوتبال دانشگاه فنی و حرفه‌ای شیراز به پایان رسید. در این دوره از بازی‌ها که با تلاش و حمایت هیات ورزش‌های همگانی استان فارس برگزار شد، تیم الف استان فارس کاپ قهرمانی را بالای سر برد و استان مرکزی و تیم ب استان فارس به ترتیب دوم و سوم شدند. ضمنأ «کاپ و لوح اخلاق» این دوره از مسابقات با نظر کمیته های اجرایی،فنی،انضباطی، داوران و فرهنگی و مسئولیت اجتماعی  به تیم چوگوی استان همدان اختصاص یافت. درهمین راستا گفت‌و‌گویی کوتاه با مسئولین ورزش چوگو انجام شده که در ادامه می‌خوانید؛

چوگو در تمامی شهرستانهای فارس

محمد جهانبخش مسئول کمیته چوگوی استان فارس و کمیته فنی چوگوی کشور با بیان اینکه در دوران کرونا این رشته با تعطیلی کامل روبرو بود بیان کرد: با تلاش آقای پاک فطرت رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان فارس مسابقات قهرمانی چوگوی بزرگسالان کشور برگزار شد تا روح تازه‌ای به این ورزش دمیده شود.

وی با بیان اینکه در 5 سال آینده می‌خواهیم این ورزش را در کل شهرستانهای فارس فعال کنیم اظهار کرد: به لطف خدا و تلاش هیات ورزش های همگانی و کمیته چوگوی فارس تلاش می‌کنیم تا در 36 شهرستان استان فارس تیم‌های چوگوی آقایان و بانوان را به صورت فعال داشته باشیم تا با برنامه ریزی و حمایت مسئولین این رشته را به عنوان ورزش همگانی ترویج شود.

مسئول کمیته چوگوی فارس گفت: با انتخاب نایب رئیس مدیر و مدبر در بخش بانوان مسیر برای ورود دختران علاقه مند به ورزش چوگو گشوده شده است.همچنین برای اولین بار در شهرستان آباده که یکی از خاستگاه های اصلی چوگوی کشور است به همت هیات ورزش‌های همگانی استان با حضور 4 تیم یک دوره مسابقات چوگوی بانوان را با موفقیت برگزار کردیم. وی خاطر نشان کرد: پس از برگزاری چند دوره آموزشی در بخش آقایان و بانوان، هم اکنون در شهرستانهای شیراز، اقلید، فسا و صفاشهر تیم های آقایان و بانوان تشکیل شده است.

جهانبخش در پایان با اشاره به این موضوع که در مسیر تکامل این رشته از سنتی به مدرن باید شرایط خاصی فراهم شود ابراز داشت: مهمترین عامل در جهت اعتلای چوگو بحث نیروی انسانی متخصص می باشد که در زمینه آموزش مربی و داور در کشور دچار مشکل هستیم. انشاالله در ماه های پایانی سال 1400 بتوانیم یک دوره مربیگری و داوری برای آقایان و بانوان برای ارتقای این رشته ورزشی برگزار کنیم.

انتقاد به نگرش مسئولین فدراسیون

عطا قاسمی، رئیس کمیته داوران فدراسیون چوگو هم با تشکر از هیات ورزش های همگانی استان فارس بیان کرد: در این برهه سخت اقتصادی، هیچ استانی مسئولیت برگزاری مسابقات کشوری چوگو را به عهده نمی‌گرفت، اما فارس و هیات ورزش‌های همگانی استان به بهترین نحو این دوره از مسابقات را برگزار کردند که جای تقدیر دارد. همچنین در رابطه با امکانات برگزاری مسابقات باید گفت که همه چیز عالی بود. قاسمی ضمن انتقاد به شیوه نگرش مسئولین فدراسیون به ورزش چوگو ابراز داشت: ما انتظار داریم که نگاه ویژه تری به ورزش باستانی ایرانیان شود و متولیان امر برای اعتلای این ورزش تلاشی بی‌وقفه داشته باشند اما متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که این دوره از مسابقات با پیگیری هیات ورزش‌های همگانی فارس برگزار شد و عملاً انجمن چوگوی ایران برای برگزاری این مسابقات علاقه‌ای نشان نداد.
شیرین دانشور، نایب رئیس کمیته چوگو استان فارس نیز گفت: به دلیل اینکه در این رشته ورزشی تا به حال در کشور مسابقاتی در بخش بانوان برگزار نشده است در تلاش هستیم تا بتوانیم در چند ماه آینده مسابقات چوگوی بانوان را در سطح استان برای اولین بار برگزار کنیم. وی ابراز داشت: با هماهنگی‌هایی که انجام شده قرار است امکاناتی برای تمرین بانوان در اختیارمان قرار دهند.
در ادامه، دکتر خسروی دبیر انجمن چوگوی کشور با بیان این مطلب که در ورزش ایران همیشه مشکلات مالی عدیده‌ای وجود دارد بیان کرد: امیدواریم با در نظر گرفتن بودجه کافی برای ورزش همگانی به عنوان مادر تمامی رشته‌ها بتوان گامی بلند برای شادابی اجتماعی برداشت. وی گفت: با پیگیری‌های آقای دکتر رجب پور رئیس انجمن چوگو ایران برای ثبت جهانی ورزش اصیل ایرانی چوگو و رایزنی‌هایی که با چند کشور برای معرفی و برگزاری چوگو انجام شده است انشاالله بتوانیم مسابقات برون مرزی چوگو را هم برگزار کنیم.